Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




obecna_pedagogika_1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.23 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1

OBECNÁ PEDAGOGIKA

 pedagogika je opravdu VĚDA, avšak z pohledu budoucího učitele věda APLIKOVANÁ!!!
 věda o výchově, vzdělávání a formování objektu vzdělávání

OSOBNOST UČITELE

Co je to osobnost?

 osobnost = souhrn a uspořádání jednotlivých psychických jevů v jedinci a zároveň odlišnos jedince

od ostatních

 pedagog nese společenskou odpovědnost za účinnost a úspěšnost tohoto procesu (chápejte jako

vyučovacího procesu)

 organizuje ho a zároveň hodno dosažené výsledky, vytváří obsah výchovně–vzdělávací činnos ,

provádí vstupní, průběžnou a výstupní diagnózu, rozhoduje o vhodných organizačních formách a

metodách výuky, přizpůsobuje výchovný proces věkovým a individuálním zvláštnostem vychovávaných

a podmínkám konání výuky atd.

 pedagog nepůsobí pouze jako zprostředkovatel vědomos , dovednos a návyků, ale zároveň řídí

činnost žáků, podílí se na jejich výchově a rozvoji jejich osobnos

 učí je přijímat změny ve společnos a reagovat na ně
 náplní práce pedagoga je tedy pečovat o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj

vychovávaných

osobnost učitele

 = soubor rela vně stabilních dispozic, které jsou důležité pro ak vitu, úspěch a pohodu v učitelské

profesi

 učitel musí: vychovávat, vyučovat, umět aplikovat své poznatky, působit vhodně svým chováním

temperament učitele

 jedná se o dynamické vlastnos
 klasická (Hippokratova) typologie

o sangvinik

úkoly sebevýchovy: pěstovat větší vytrvalost, důslednost, soustředění…

o cholerik

naučit se více ovládat, nedávat příliš najevo své prožívání

o flegma k

zvýšit pružnost, ak vitu, překonat pohodlnost, rozvíjet tvořivost

o melancholik

zaujmout reálný postoj k životu, neidealizovat si skutečnost

2

 Jungova typologie

o extrovert

družný, společenský

má hodně přátel, cí potřebu být obklopen lidmi, nerad sám čte a studuje

touží po vzrušení, rád riskuje, je impulsivní, snadno se rozhněvá

má sklon k agresivnos , je bezstarostný, nenucený, op mis cký, veselý, lehkomyslný

o introvert

klidný, introspek vní, nesmělý, zdrženlivý a uzavřený vůči lidem

nemá rád vzrušení, bere vážně každodenní povinnos

oceňuje spořádaný způsob života, přísně kontroluje své city

málokdy se rozzlobí, je spolehlivý, trochu pesimis cký, klade velký důraz na este ku

mo vace k učitelskému povolání

 2 základní typy: logotrop X paidotrop (dle Casselmann – žák, učivo, učitel)
 logotrop

o učitel zaměřený na svůj obor, na obsah svého předmětu

o filozoficky zaměřený

o vědecky orientovaný

 paidotrop

o učitel zaměřený na žáky, rozvoj jejich osobnos , na jejich problémy atd.

o individuálně psychicky orientovaný

o sociálně psychicky orientovaný

o blízko je Globální učitel

Témata, do kterých materiál patří