obecna_pedagogika_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
OBECNÁ PEDAGOGIKA
pedagogika je opravdu VĚDA, avšak z pohledu budoucího učitele věda APLIKOVANÁ!!!
věda o výchově, vzdělávání a formování objektu vzdělávání
OSOBNOST UČITELE
Co je to osobnost?
osobnost = souhrn a uspořádání jednotlivých psychických jevů v jedinci a zároveň odlišnos jedince
od ostatních
pedagog nese společenskou odpovědnost za účinnost a úspěšnost tohoto procesu (chápejte jako
vyučovacího procesu)
organizuje ho a zároveň hodno dosažené výsledky, vytváří obsah výchovně–vzdělávací činnos ,
provádí vstupní, průběžnou a výstupní diagnózu, rozhoduje o vhodných organizačních formách a
metodách výuky, přizpůsobuje výchovný proces věkovým a individuálním zvláštnostem vychovávaných
a podmínkám konání výuky atd.
pedagog nepůsobí pouze jako zprostředkovatel vědomos , dovednos a návyků, ale zároveň řídí
činnost žáků, podílí se na jejich výchově a rozvoji jejich osobnos
učí je přijímat změny ve společnos a reagovat na ně
náplní práce pedagoga je tedy pečovat o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj
vychovávaných
osobnost učitele
= soubor rela vně stabilních dispozic, které jsou důležité pro ak vitu, úspěch a pohodu v učitelské
profesi
učitel musí: vychovávat, vyučovat, umět aplikovat své poznatky, působit vhodně svým chováním
temperament učitele
jedná se o dynamické vlastnos
klasická (Hippokratova) typologie
o sangvinik
úkoly sebevýchovy: pěstovat větší vytrvalost, důslednost, soustředění…
o cholerik
naučit se více ovládat, nedávat příliš najevo své prožívání
o flegma k
zvýšit pružnost, ak vitu, překonat pohodlnost, rozvíjet tvořivost
o melancholik
zaujmout reálný postoj k životu, neidealizovat si skutečnost
2
Jungova typologie
o extrovert
družný, společenský
má hodně přátel, cí potřebu být obklopen lidmi, nerad sám čte a studuje
touží po vzrušení, rád riskuje, je impulsivní, snadno se rozhněvá
má sklon k agresivnos , je bezstarostný, nenucený, op mis cký, veselý, lehkomyslný
o introvert
klidný, introspek vní, nesmělý, zdrženlivý a uzavřený vůči lidem
nemá rád vzrušení, bere vážně každodenní povinnos
oceňuje spořádaný způsob života, přísně kontroluje své city
málokdy se rozzlobí, je spolehlivý, trochu pesimis cký, klade velký důraz na este ku
mo vace k učitelskému povolání
2 základní typy: logotrop X paidotrop (dle Casselmann – žák, učivo, učitel)
logotrop
o učitel zaměřený na svůj obor, na obsah svého předmětu
o filozoficky zaměřený
o vědecky orientovaný
paidotrop
o učitel zaměřený na žáky, rozvoj jejich osobnos , na jejich problémy atd.
o individuálně psychicky orientovaný
o sociálně psychicky orientovaný
o blízko je Globální učitel