obecna_pedagogika_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
hodnocení
o žák ... zhodno vliv užívání fosilních paliv na globální změnu klimatu
6
tvorba
o žák ... vytvoří seznam reálných opatření vedoucích ke snížení nega vního vlivu člověka na
globální změnu klimatu
revidovaná Bloomova taxonomie
jednotlivé hladiny kogni vních cílů a k nim patřící ak vní slovesa
SMART
jsou cíle více strukturované a lépe sledovatelné
konkrétní (Specific), měřitelné (Measurable), dosažitelné (A ainable), smysluplné (Relevant) a časově
vymezené (Timely)
čím konkrétnější je váš cíl, m konkrétnější je i vaše představa, jak byste ho mohla dosáhnout
7
výukové cíle – diferenciace a individualizace
pro výsledky v učení je nutné nastavovat náročné cíle, náročnost ale nesmí být žáky vnímána jako
nedosažitelná; na základě důvěry ve své dovednos musí být žáci schopni vidět cesty, jak cíle
dosáhnout
plánovat různé úrovně a podporovat
neslevovat, ale rozložit si cíle na menší
vysoké (reálné) očekávání = lepší výsledky
výchova
J. A. Komenský
o výchova má tři hlavní cíle: poznat sebe a svět, ovládnout sebe, povznést se k Bohu
o vzdělávání je nikdy nekončící proces
je rozvíjen člověk jako celek!!!
o kogni vní = poznávací (znalostní složka)
o psychomotorická
o afek vní
UČITEL V PROMĚNÁCH ČASU
vývoj pedagogiky od raného novověku po současnost
středověké školství
církevní škola
o pamětní učení
o učivo vycházející z církevních dogmat
o la na
o pasivita žáka
o výklad
městská škola
o prak čtěji orientované
o základy trivia a kvadrivia
o čtení, psaní, počítání, la na, náboženství
univerzita
o trivium – grama ka, rétorika, dialek ka (logika)
o kvadrivium – aritme ka, geometrie, astronomie, musika (nauka o hudební harmoni )
kri ka středověkého školství a jeho reforma
výchova má vycházet z nadání a zájmu žáků
škola má pěstovat nejen žákovu paměť, ale i soudnost (úsudek)
8
varuje před strašením dě
žáci se mají naučit správně myslet a vyslovovat své myšlenky
vyučování by mělo jít od dojmů k představám a k myšlení
žáci se mají vést k samostatnos , mají pozorovat a zkoumat přírodu, konat pokusy i pitvy, navštěvovat
dílny řemeslníků
učitelé mají přizpůsobovat vyučování individualitě žáků
zásady Jana Ámose Komenského
zásada názornos – přímá žákova zkušenost
zásada systema čnos a soustavnos – učivo by na sebe mělo navazovat, nejen v jednotlivých
předmětech, ale i mezi nimi
zásada ak vnos – žáci by měli své poznatky získávat vlastní zkušenos , využívat je v praxi
zásada trvalos – je třeba soustavně učivo opakovat
zásada přiměřenos – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopnos dě