obecna_pedagogika_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4
PEDAGOGIKA
Co je to pedagogika?
věda a výzkum o výchově a vzdělávání v nejrůznějších sférách života a společnos
obor (předmět) na VŠ (SPedŠ)
věda o permanentní výchově
termín pedagogika pochází už z an ckého Řecka, kde pojem paidagógos označoval otroka, který
doprovázel dě svého pána do škol
význam slova se časem posunul od otroka – průvodce k vychovateli a učiteli
věda zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnos , není tedy
vázána pouze na vzdělávání ve školských ins tucích a na populaci dě a mládeže
zkoumá výchovu jako záměrnou forma vní činnost, její vývoj, zákonitos , podstatu, strukturu, funkci,
mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje a rozpracovává teori a
metodiku výchovněvzdělávacího procesu, jeho obsah, principy, organizační formy, metody a postupy
pedagogika se zabývá člověkem v situaci výchovy
o v situaci výchovy je celý člověk se všemi svými vztahy ke skutečnos
o jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý, mnohonásobně polarizovaný, vyžadující
interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku
aplikovaná pedagogika
pomáhající pedagogovi volit vhodné strategie a přístupy
vedoucí k výchově a vzdělávání objektu (žáka)
pedagogika zahrnuje jak teori a praxi!!!
5
specifika pedagogiky
předškolní výchova a vzdělávání
primární a sekundární nižší výchova a vzdělávání
sekundární vyšší výchova a vzdělávání
terciární výchova a vzdělávání
problémy pedagogiky
terminologie pedagogiky
autorita
emoce
pozornost
kázeňské problémy (šikana)
vztah rodiny a školy
CÍLE VÝCHOVY A VZDĚLÁNÍ
výchova = záměrná a cílevědomá činnost vychovávajícího, jíž podporuje celistvý rozvoj osobnos
vychovávaného
vzdělávání = proces zahrnující záměrné učení/záměrný proces získávání a rozvoje žákových
kompetencí
každá lidská činnost má nějaký cíl!!!
o stejně tak tomu je v rámci pedagogiky
o mluvíme tedy cílech výchovy a vzdělávání
výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v rela vně dlouhodobém procesu
cíl tedy musí být neustále srovnáván s realitou = sledujeme důkazy o výchově, dokazy o učení
kogni vní cíle
zapamatování
o žák ... vyjmenuje fosilní paliva a jejich hlavní světové producenty
porozumění
o žák … na mapě lokalizuje hlavní světové producenty fosilních paliv
o žák … vysvětlí souvislost mezi spalováním fosilních paliv a skleníkovým efektem
aplikace
o žák … načrtne názorné schéma skleníkového efektu
analýza
o žák ... provede rozbor (hledá souvislos ) mezi splováním fosilních paliv a změnou intenzity
skleníkového efektu