Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




obecna_pedagogika_1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.23 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

4

PEDAGOGIKA

Co je to pedagogika?

 věda a výzkum o výchově a vzdělávání v nejrůznějších sférách života a společnos
 obor (předmět) na VŠ (SPedŠ)
 věda o permanentní výchově
 termín pedagogika pochází už z an ckého Řecka, kde pojem paidagógos označoval otroka, který

doprovázel dě svého pána do škol

 význam slova se časem posunul od otroka – průvodce k vychovateli a učiteli
 věda zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnos , není tedy

vázána pouze na vzdělávání ve školských ins tucích a na populaci dě a mládeže

 zkoumá výchovu jako záměrnou forma vní činnost, její vývoj, zákonitos , podstatu, strukturu, funkci,

mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje a rozpracovává teori a

metodiku výchovněvzdělávacího procesu, jeho obsah, principy, organizační formy, metody a postupy

 pedagogika se zabývá člověkem v situaci výchovy

o v situaci výchovy je celý člověk se všemi svými vztahy ke skutečnos

o jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý, mnohonásobně polarizovaný, vyžadující

interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku

aplikovaná pedagogika

 pomáhající pedagogovi volit vhodné strategie a přístupy

vedoucí k výchově a vzdělávání objektu (žáka)

 pedagogika zahrnuje jak teori a praxi!!!

5

specifika pedagogiky

 předškolní výchova a vzdělávání
 primární a sekundární nižší výchova a vzdělávání
 sekundární vyšší výchova a vzdělávání
 terciární výchova a vzdělávání

problémy pedagogiky

 terminologie pedagogiky
 autorita
 emoce
 pozornost
 kázeňské problémy (šikana)
 vztah rodiny a školy

CÍLE VÝCHOVY A VZDĚLÁNÍ

 výchova = záměrná a cílevědomá činnost vychovávajícího, jíž podporuje celistvý rozvoj osobnos

vychovávaného

 vzdělávání = proces zahrnující záměrné učení/záměrný proces získávání a rozvoje žákových

kompetencí

 každá lidská činnost má nějaký cíl!!!

o stejně tak tomu je v rámci pedagogiky

o mluvíme tedy cílech výchovy a vzdělávání

 výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v rela vně dlouhodobém procesu
 cíl tedy musí být neustále srovnáván s realitou = sledujeme důkazy o výchově, dokazy o učení

kogni vní cíle

 zapamatování

o žák ... vyjmenuje fosilní paliva a jejich hlavní světové producenty

 porozumění

o žák … na mapě lokalizuje hlavní světové producenty fosilních paliv

o žák … vysvětlí souvislost mezi spalováním fosilních paliv a skleníkovým efektem

 aplikace

o žák … načrtne názorné schéma skleníkového efektu

 analýza

o žák ... provede rozbor (hledá souvislos ) mezi splováním fosilních paliv a změnou intenzity

skleníkového efektu

Témata, do kterých materiál patří