obecna_pedagogika_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
osvícenci a jejich názor na kri ka vzdělávání
obsahově výrazné navázání na renesanční kri ku středověkého vzdělávání a filozofické základy
osvícenství – svoboda, rovnost, přirozená práva, kri ka feudalismu
Jean Jaques Rousseau – Emil čili o výchově (1772)
o dodnes základ pedagogické teorie
o nelze souhlasit: silně sexis cké, odmítání vzdělávání dívek v dnešním slova smyslu
o pedagogické zásady
výchova by měla být opřena o osobní zkušenost – tomu dokonce obětuje zásadu
systema čnos
pedagogická láska k dítě – „Milujte dě , přejte jim jejich hry, jejich zábavy a jejich
roztomilé ins nkty.“
důraz na smyslové učení
Claude Adrian Helve us
o zamýšlí se nad právem na vzdělání, úlohou vzdělání v tehdejší „moderní“ společnos
o pedagogické zásady
člověka vychovávají všechny předměty, které ho obklopují, všechny situace, do nichž
ho staví událos , všechno, co se s ním děje
důležité je věčné vzdělávání
zdlouhavé studium slov je důležité nahradit studie fyziky, dějepisu, matema ky,
morálky, básnictví
o pedagogický op mismus = výchovou je možné dosáhnout všeho
Denis Diderot
o výchovou je možné dosáhnout velmi mnohého
9
o snaha o demokra zaci vzdělávání
o pedagogické zásady
kolik lidí zemřelo a kolik zemře, aniž mohli ukázat, čím byli
požadavek bezplatného, veřejného školství
posílení matema ky, fyziky, chemie, biologie
reformní pedagogika
1898 – nové osnovy v Rakousko-Uhersku
o snaha o větší prak čnost, propojení výuky s reálným světem, ak vitu žáků, práci se vztahy
o realita ale zcela odlišná
pedagogický směr od 90. let 19. stole , a především poté ve 20. a 30. letech 20. stole
o progresivní výchova
o nová výchova
o ak vismus
Jenská škola, Daltonský plán, Činná škola, ...
Herbert Spencer
o zásadní dílo: Výchova rozumová, mravní a tělesná
o vzdělání je příprava pro život = kri ka nepotřebných informací
o v rozumové oblas požadavek propojení rozumového a tělesného rozvoje
o 7 zásad v rozumové oblas :
1. od jednoznačnému ke složitému
2. od neurčitého k určitému
3. od konkrétního k abstraktnímu
4. postupovat ve shodě s historií lidstva
10
5. vycházet ze zkušenos
6. maximální ak vita žáků
7. učení má přinášet radost
John Dewey
o pragma cká pedagogika
o základní je osobní zkušenost získaná v praxi
o ak vita dítěte při jeho učení
o považován za zakladatele projektové výuky
o zkušenost (praxe) → teorie
zásady pedagogiky Baťovy školy práce
o období První republiky
o podobné myšlenky i experimentální školy po celém ČSR
alterna vní školství
= všechny druhy škol, které se odlišují od hlavního proudu standardních škol konkrétního výchově
vzdělávacího systému
odlišnost může být ve výchovně vzdělávacím obsahu, v organizaci a metodách výchovně vzdělávací