Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




obecna_pedagogika_1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.23 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

osvícenci a jejich názor na kri ka vzdělávání

 obsahově výrazné navázání na renesanční kri ku středověkého vzdělávání a filozofické základy

osvícenství – svoboda, rovnost, přirozená práva, kri ka feudalismu

 Jean Jaques Rousseau – Emil čili o výchově (1772)

o dodnes základ pedagogické teorie

o nelze souhlasit: silně sexis cké, odmítání vzdělávání dívek v dnešním slova smyslu

o pedagogické zásady

výchova by měla být opřena o osobní zkušenost – tomu dokonce obětuje zásadu

systema čnos

pedagogická láska k dítě – „Milujte dě , přejte jim jejich hry, jejich zábavy a jejich

roztomilé ins nkty.“

důraz na smyslové učení

 Claude Adrian Helve us

o zamýšlí se nad právem na vzdělání, úlohou vzdělání v tehdejší „moderní“ společnos

o pedagogické zásady

člověka vychovávají všechny předměty, které ho obklopují, všechny situace, do nichž

ho staví událos , všechno, co se s ním děje

důležité je věčné vzdělávání

zdlouhavé studium slov je důležité nahradit studie fyziky, dějepisu, matema ky,

morálky, básnictví

o pedagogický op mismus = výchovou je možné dosáhnout všeho

 Denis Diderot

o výchovou je možné dosáhnout velmi mnohého

9

o snaha o demokra zaci vzdělávání

o pedagogické zásady

kolik lidí zemřelo a kolik zemře, aniž mohli ukázat, čím byli

požadavek bezplatného, veřejného školství

posílení matema ky, fyziky, chemie, biologie

reformní pedagogika

 1898 – nové osnovy v Rakousko-Uhersku

o snaha o větší prak čnost, propojení výuky s reálným světem, ak vitu žáků, práci se vztahy

o realita ale zcela odlišná

 pedagogický směr od 90. let 19. stole , a především poté ve 20. a 30. letech 20. stole

o progresivní výchova

o nová výchova

o ak vismus

 Jenská škola, Daltonský plán, Činná škola, ...

 Herbert Spencer

o zásadní dílo: Výchova rozumová, mravní a tělesná

o vzdělání je příprava pro život = kri ka nepotřebných informací

o v rozumové oblas požadavek propojení rozumového a tělesného rozvoje

o 7 zásad v rozumové oblas :

1. od jednoznačnému ke složitému

2. od neurčitého k určitému

3. od konkrétního k abstraktnímu

4. postupovat ve shodě s historií lidstva

10

5. vycházet ze zkušenos

6. maximální ak vita žáků

7. učení má přinášet radost

 John Dewey

o pragma cká pedagogika

o základní je osobní zkušenost získaná v praxi

o ak vita dítěte při jeho učení

o považován za zakladatele projektové výuky

o zkušenost (praxe) → teorie

 zásady pedagogiky Baťovy školy práce

o období První republiky

o podobné myšlenky i experimentální školy po celém ČSR

alterna vní školství

 = všechny druhy škol, které se odlišují od hlavního proudu standardních škol konkrétního výchově

vzdělávacího systému

 odlišnost může být ve výchovně vzdělávacím obsahu, v organizaci a metodách výchovně vzdělávací

Témata, do kterých materiál patří