Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




obecna_pedagogika_1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.23 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

vyučovací styly učitele

 výrazně souvisí s osobnos učitele a jeho pedagogickým nastavením
 dle „preference mozkových hemisfér“

o 1. učitel umělec

o 2. učitel racionalista

 globální X analy cký styl

o globální – vřelejší a empa čtější vztah ke studentům

to učitelé se dokáží přizpůsobit potřebám i přáním svých studentů

o analy cký – zaměřuje na detailní prvky, neklade důraz na větší kontext, je orientován na výkon

potřeby a přání studentů jsou v rozporu s jeho vlastním cílem

jako hodno tel klade důraz pouze za znalos , snahu neocení

 styl založený na výkladu X Sokratovský styl X facilitační styl

o výklad – didak cká styl založený na výkladu, z něhož si žáci dělají poznámky

3

o Sokratovský – hodiny vedené formou otázek a odpovědí

o facilitační – učitel nepřipravuje ani výklad ani otázky

zaměřuje se pouze na připravené prostředí, ve kterém vyučování probíhá

 autorita vní (autokra cký) X demokra cký X liberální
 exeku vní X facilitační X liberální styl

o exeku vní (manažerský) – učitel je jako řídící jednotka přenosu vědomos a znalos

důraz na obsah výuky a vyučovací metody, menší zainteresovanost v potřebách žáků

či jejich osobních příběhů

učitel manažer je dokonale zorganizovaný, jeho hodiny jsou strukturované, nestane

se, že by nevyužil čas efek vně, jeho materiály jsou stejně organizované jako jeho

výuka

efek vita, me management, povzbuzování žáků k učení, příležitos k učení,

korek vní zpětná vazba

velký význam je přikládán systema cké organizaci výuky a důraz je kladen na

měřitelný produkt – výsledky učení žáka

o facilitační – je učitel empa cký, který se zaměřuje na rozvíjení žákovy osobnost a vysoké

úrovně sebeaktualizace a sebeporozumění

na prvním místě je vždy vnímání potřeb a zájmů žáka, včetně myšlenky inkluze, která

vítá odlišnos (rasové, handicap atd)

klade důraz na respekt, vzájemnou pomoc a poznání

sebeaktualizace, auten cita, prekoncepty, asimilace a akomodace

velký význam má v tomto stylu individualizace výuky a důraz je kladem především na

procesy učení

o liberální (pragma cký) – je typický pro učitele, který osvobozuje mysl žáků, snaží se je

seznámit s různými způsoby lidského poznání a pomáhá jim stát se vyváženými, vzdělanými,

ale také morálně hodnotnými bytostmi

hlavním znakem je snaha o osvobození žáka od omezení každodennos , od vlivů

prostředí, do kterého se jedinec narodí

číslo jedna zde mají vzdělávací cíle a znalost učiva, přičemž učitel hledá způsob, jak

namo vovat žáka, aby si tento sám chtěl dané znalos osvojit

demokra cké občanství, sociální spravedlnost, výchova k iden tě

velký význam je v tomto stylu přikládán auten ckým „vědeckým“ metodám a důraz
je vyrovnaně položen na produkty učení i procesy učení

Témata, do kterých materiál patří