obecna_pedagogika_1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyučovací styly učitele
výrazně souvisí s osobnos učitele a jeho pedagogickým nastavením
dle „preference mozkových hemisfér“
o 1. učitel umělec
o 2. učitel racionalista
globální X analy cký styl
o globální – vřelejší a empa čtější vztah ke studentům
to učitelé se dokáží přizpůsobit potřebám i přáním svých studentů
o analy cký – zaměřuje na detailní prvky, neklade důraz na větší kontext, je orientován na výkon
potřeby a přání studentů jsou v rozporu s jeho vlastním cílem
jako hodno tel klade důraz pouze za znalos , snahu neocení
styl založený na výkladu X Sokratovský styl X facilitační styl
o výklad – didak cká styl založený na výkladu, z něhož si žáci dělají poznámky
3
o Sokratovský – hodiny vedené formou otázek a odpovědí
o facilitační – učitel nepřipravuje ani výklad ani otázky
zaměřuje se pouze na připravené prostředí, ve kterém vyučování probíhá
autorita vní (autokra cký) X demokra cký X liberální
exeku vní X facilitační X liberální styl
o exeku vní (manažerský) – učitel je jako řídící jednotka přenosu vědomos a znalos
důraz na obsah výuky a vyučovací metody, menší zainteresovanost v potřebách žáků
či jejich osobních příběhů
učitel manažer je dokonale zorganizovaný, jeho hodiny jsou strukturované, nestane
se, že by nevyužil čas efek vně, jeho materiály jsou stejně organizované jako jeho
výuka
efek vita, me management, povzbuzování žáků k učení, příležitos k učení,
korek vní zpětná vazba
velký význam je přikládán systema cké organizaci výuky a důraz je kladen na
měřitelný produkt – výsledky učení žáka
o facilitační – je učitel empa cký, který se zaměřuje na rozvíjení žákovy osobnost a vysoké
úrovně sebeaktualizace a sebeporozumění
na prvním místě je vždy vnímání potřeb a zájmů žáka, včetně myšlenky inkluze, která
vítá odlišnos (rasové, handicap atd)
klade důraz na respekt, vzájemnou pomoc a poznání
sebeaktualizace, auten cita, prekoncepty, asimilace a akomodace
velký význam má v tomto stylu individualizace výuky a důraz je kladem především na
procesy učení
o liberální (pragma cký) – je typický pro učitele, který osvobozuje mysl žáků, snaží se je
seznámit s různými způsoby lidského poznání a pomáhá jim stát se vyváženými, vzdělanými,
ale také morálně hodnotnými bytostmi
hlavním znakem je snaha o osvobození žáka od omezení každodennos , od vlivů
prostředí, do kterého se jedinec narodí
číslo jedna zde mají vzdělávací cíle a znalost učiva, přičemž učitel hledá způsob, jak
namo vovat žáka, aby si tento sám chtěl dané znalos osvojit
demokra cké občanství, sociální spravedlnost, výchova k iden tě
velký význam je v tomto stylu přikládán auten ckým „vědeckým“ metodám a důraz
je vyrovnaně položen na produkty učení i procesy učení