učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Emocionální a sociální složka hodnocení
Emocionální dopad hodnocení na žáka
Hodnocení (zejména známky) působí na sebehodnocení a sebevědomí žáka
Může vést k pozitivním emocím (radost, motivace) nebo naopak k negativním (úzkost, stres, zklamání)
U opakovaně špatně hodnocených žáků se mohou rozvíjet obranné mechanismy – např. vyhýbání se školním povinnostem, nízké aspirace, pasivita
Emocionální dopad na rodiče
Rodiče často vnímají hodnocení jako zpětnou vazbu na svoji roli ve výchově dítěte
Špatné výsledky mohou vyvolat tlak na dítě, zklamání, někdy i přehnané ambice či tresty
To může zhoršovat rodinnou atmosféru a dále negativně ovlivnit žákovo emoční prožívání
Vliv na emoce žáka
Emoce ovlivňují vztah ke škole, učitelům i samotnému učení
Časté negativní emoce spojené s hodnocením mohou vést ke školní neúspěšnosti nebo školní fobii
Naopak spravedlivé, podporující hodnocení zvyšuje vnitřní motivaci a aktivitu
Obranné postoje a sebeznevýhodňující strategie
Žáci mohou používat obranné strategie, aby si ochránili sebeobraz (např. předstíraný nezájem, bagatelizace neúspěchu)
Sebeznevýhodňování – žák snižuje své šance na úspěch předem („neučil jsem se, stejně bych to nezvládl“), aby si ospravedlnil případné selhání
Sociální dopad hodnocení
Hodnocení ovlivňuje postavení žáka ve třídě – premianti bývají vnímáni pozitivně, ale někdy i negativně (šprt, outsider)
Neúspěšní žáci mohou být stigmatizováni, vylučováni z kolektivu, čímž se zvyšuje jejich frustrace a zhoršuje školní klima
Veřejné hodnocení (čtení známek nahlas) může zvyšovat stud a úzkost
Otázka
Kurikulum – definice, modely, druhy. Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy. Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP základního či středního vzdělávání dle studijního oboru studenta. Klíčové kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky.
Kurikulum – definice
Vymezení pojmu kurikulum
Má dvě linie
Americká: spíše popis reálné výuky
Evropská: od teoretických konceptů k aspektům praktickým
Definice kurikula
Desítky definic ale všechny mají tyto 2 hlavní významy:
Vzdělávací program
Průběh a obsah vzdělávací dráhy
- Pojem kurikulum zahrnuje proces, prostředky i prostředí, jimiž se dosahuje stanoveného cíle
Definice -> Dewey = Kurikulum je pojímáno jako veškerá zkušenost, kterou žáci ve škole získávají prostřednictvím realizovaných aktivit
Dle Maňáka: lze kurikulum chápat jako obsah vzdělání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako veškerou zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením.