Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




učitelská způsobilost - státnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.21 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Emocionální a sociální složka hodnocení

Emocionální dopad hodnocení na žáka

  • Hodnocení (zejména známky) působí na sebehodnocení a sebevědomí žáka

  • Může vést k pozitivním emocím (radost, motivace) nebo naopak k negativním (úzkost, stres, zklamání)

  • U opakovaně špatně hodnocených žáků se mohou rozvíjet obranné mechanismy – např. vyhýbání se školním povinnostem, nízké aspirace, pasivita

Emocionální dopad na rodiče

  • Rodiče často vnímají hodnocení jako zpětnou vazbu na svoji roli ve výchově dítěte

  • Špatné výsledky mohou vyvolat tlak na dítě, zklamání, někdy i přehnané ambice či tresty

  • To může zhoršovat rodinnou atmosféru a dále negativně ovlivnit žákovo emoční prožívání

Vliv na emoce žáka

  • Emoce ovlivňují vztah ke škole, učitelům i samotnému učení

  • Časté negativní emoce spojené s hodnocením mohou vést ke školní neúspěšnosti nebo školní fobii

  • Naopak spravedlivé, podporující hodnocení zvyšuje vnitřní motivaci a aktivitu

Obranné postoje a sebeznevýhodňující strategie

  • Žáci mohou používat obranné strategie, aby si ochránili sebeobraz (např. předstíraný nezájem, bagatelizace neúspěchu)

  • Sebeznevýhodňování – žák snižuje své šance na úspěch předem („neučil jsem se, stejně bych to nezvládl“), aby si ospravedlnil případné selhání

Sociální dopad hodnocení

  • Hodnocení ovlivňuje postavení žáka ve třídě – premianti bývají vnímáni pozitivně, ale někdy i negativně (šprt, outsider)

  • Neúspěšní žáci mohou být stigmatizováni, vylučováni z kolektivu, čímž se zvyšuje jejich frustrace a zhoršuje školní klima

  • Veřejné hodnocení (čtení známek nahlas) může zvyšovat stud a úzkost

  1. Otázka

  1. Kurikulum – definice, modely, druhy. Základní kurikulární dokumenty současné české základní a střední školy. Klíčové pojmy ŠVP v návaznosti na příslušný RVP základního či středního vzdělávání dle studijního oboru studenta. Klíčové kompetence a jejich akceptace učitelem při plánování a realizaci výuky.

Kurikulum – definice

  1. Vymezení pojmu kurikulum

  • Má dvě linie

    • Americká: spíše popis reálné výuky

    • Evropská: od teoretických konceptů k aspektům praktickým

  1. Definice kurikula

  • Desítky definic ale všechny mají tyto 2 hlavní významy:

    • Vzdělávací program

    • Průběh a obsah vzdělávací dráhy

- Pojem kurikulum zahrnuje proces, prostředky i prostředí, jimiž se dosahuje stanoveného cíle

Definice -> Dewey = Kurikulum je pojímáno jako veškerá zkušenost, kterou žáci ve škole získávají prostřednictvím realizovaných aktivit

Dle Maňáka: lze kurikulum chápat jako obsah vzdělání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako veškerou zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením.

Témata, do kterých materiál patří