učitelská způsobilost - státnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka
Výukové metody, jejich kategorizace, volba metod s ohledem na jejich efektivitu. Kooperativní výuka. Odměny a tresty.
Školní třída jako sociální skupina: Vývoj školní třídy (koheze). Typy školního kolektivu (nový, částečně nový, dle přijatých norem atd. – charakteristika). Třídní kolektiv z hlediska jeho vzniku a postavení žáka ve třídě. Dynamika skupiny – definice a prvky skupinové dynamiky.
Otázka
Klíčové kompetence jako východisko pro práci učitele při plánování, realizaci a hodnocení výuky.
Nadaný žák: vymezení termínů nadání a talent. Typologie nadaných žáků. Identifikace a diagnostika nadaných žáků. Práce s nadaným žákem (akcelerace, enrichment atd.).
Otázka
Učitelé jako profesní skupina. Etické aspekty v práci učitele, prestiž učitelského povolání. zdravotní rizika práce učitele Autorita učitele. Tvorba třídních pravidel v kontextu specifik třídy. Formy spolupráce školy a rodiny a jejich realizace v prostředí školy.
Atribuce ve školním prostředí: vymezení termínu atribuce, kauzální atribuce. Atribuční tendence při vysvětlování úspěchu (trojdimenzionální teorie), základní atribuční chyba. Faktory ovlivňující atribuci jedince – dopad na chování jedince (učitele i žáka).
Otázka
Principy kurikulární reformy. Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu a ŠVP pro denní práci učitele. Základní právní normy pro výkon učitelské profese (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška č. 263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád). Organizační struktura školy, organizační řád školy a specifické funkce pracovníků školy. Poradní, metodické a správní orgány školy.
Principy kurikulární reformy
Školský zákon zavádí od roku 2005 nový systém vzdělávacích programů a dvoustupňovou tvorbu kurikula, která se týká primárního i sekundárního vzdělávání.
Tento systém se skládá z rámcových vzdělávacích programů a školních vzdělávacích programů. MŠMT vydává RVP pro jednotlivé obory vzdělání, podle kterých vytváří
školy vlastní školní vzdělávací programy.Cílem reformy je umožnit pružnější profilaci absolventů podle podmínek školy, potřeb regionálního trhu práce, vývoje oboru, schopností a zájmů žáků.
Je nutné zajistit, aby se všem žákům dostalo srovnatelného vzdělání odpovídajícího potřebám moderního trhu práce i občanského života.
RVP pro střední odborné vzdělávání jsou státem stanovené kurikulární dokumenty, které definují obecně závazné požadavky pro jednotlivé stupně a obory vzdělání, zejména vzdělávací cíle, kompetence absolventa, obsah vzdělávání a výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru vzdělávání dosáhnout.
Dále stanovuje základní podmínky pro realizaci vzdělávání a pravidla pro tvorbu ŠVP.
RVP pro jednotlivé obory vydává MŠMT po konzultaci s příslušnými ministerstvy, ústředními odborovými orgány, profesními svazy a organizacemi zaměstnavatelů.
RVP byly v průběhu tvorby konzultovány se školami a sociálními partnery.
Koncepce středního odborného vzdělávání uvedená v RVP je založena na konceptu čtyř cílů vzdělávání pro 21. století: učit se poznávat, učit se pracovat a jednat, učit se být, učit se žít společně.
Od nich se odvíjí požadavky na kompetence absolventa a na požadované výsledky vzdělávání.
RVP stanovuje dvě oblasti kompetencí absolventa – klíčové a odborné, které se vzájemně prolínají.
Odborné kompetence jsou vymezeny na základě kvalifikačních požadavků na povolání nebo skupinu příbuzných povolání.
Obsah vzdělávání je rozdělen do vzdělávacích oblastí, jedná se o oblasti jazykového, společenskovědního, přírodovědného, matematického, estetického vzdělávání, vzdělávání pro zdraví, ICT, ekonomického a odborného vzdělávání.
RVP obsahují průřezová témata, která mají nadpředmětový charakter (např. Občan v demokratické společnosti, Člověk a životní prostředí).