Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Augustova doba - základní teze

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. charakteristika společnosti a hospodářství:

  • oporou Augustovy vlády se stali také jezdci a armáda, v jeho době byl snížen počet římských vojáků, kteří po propuštění z armády získali nárok na zabezpečení pozemky, případně penězi, od Augustovy doby počet legií činil 28, o tři však Řím přišel v bitvě v Teutoburském lese,

  • byla zřízena vojenská pokladna, mnoho veteránů bylo usazováno v koloniích na území Itálie, císař se tak snažil také obrodit zemědělství, jeho pokus ale ztroskotal, neboť vojáci raději zůstávali v městě Římě, došlo i ke stanovení pevné délky vojenské služby, mnoho vojáků však zůstávalo v armádě i déle,

  • od vojska císař oddělil praetoriánskou gardu, svoji osobní stráž, zpočátku sídlila mimo Řím, později vznikl stálý tábor praetoriánů na okraji Města, od této doby se praetoriáni stali významnou mocenskou silou a rozhodovali často o dosazování císařů,

  • ke stabilizaci hospodářských i sociálních poměrů mělo přispět i zakládání nových kolonií v Itálii a rozvoj kolonátu (systém pronájmu rolníkům), jejichž cílem bylo obrodit stav drobných a středních zemědělců, císařova snaha se ale míjela účinkem a zvyšovala se závislost Itálie na dovozu základních potravin i řemeslných výrobků z provincií, na rostoucí počet propuštěnců a jejich sílící vliv v Římě pak Augustus reagoval omezováním propouštění otroků na svobodu,

  1. náboženství a kultura Augustovy doby:

  • náboženství: dlouhotrvající občanské války přispěly k rozkladu tradičního římského náboženství, upadala víra v bohy, začaly se více šířit orientální kulty, zanikala některá republikánská náboženská kolegia, celkovou obrodu římského náboženství propojil Augustus s podporou kultů bohů, kteří byli spojeni s jeho rodinou i s římským národem,

  • zvláštní přízni císaře se těšily kulty boha Apollona (Apollonův chrám na Palatinu), válečnického boha Marta (chrám Marta Ultora – Mstitele) na nově vybudovaném Augustově foru, bohyně Venuše jako pramatky římského národa,

  • začal se také rozvíjet kult po smrti zbožštělého C. I. Caesara, na počest samotného císaře pak vznikaly zejména ve východních provinciích říše chrámy, kde byla uctívána bohyně Roma společně s Augustem, který za svého života odmítal budování chrámů zasvěcených pouze jemu,

  • součástí náboženské politiky se stala i obnova tradiční římské rodiny jako základní buňky římské společnosti, zde bylo cílem Augustovy politiky obnovit moc pater familiae, hlavy rodiny, a zabránit narůstání počtu rozvodů a snižování počtu dětí v rodinách,

  • Augustovy snahy o restaurování starého náboženství i rodiny však neuspěly, římská společnost je nebyla ochotná přijmout, což dokazují poměry v samotné císařově rodině, jeho jediná dcera Iulie byla pro své nemravné jednání z Říma vypovězena,

  • kultura: v Augustově době se rozvíjela především literatura a stavitelství,

  • literatura: za podpory svých přátel soustředil císař kolem sebe významné římské literáty, z nichž někteří se dali do jeho služeb, hlavním podporovatelem literárních snah četných Římanů se stal Gaius Cilnius Maecenas (mecenášství), velkou módou se v Římě zejména stalo psát básně, v této činnosti spatřovali četní Římané náhradu za své politické aktivity, které byly oslabeny koncentrací rozhodujících pravomocí do rukou jedince, omezení politické svobody mělo negativní důsledky pro rozvoj druhů literatury spojených s posledními desetiletími republiky, tj. pro řečnictví a dějepisectví, přesto však vzniká dílo Liviovo,

  • dějepisectví: Titus Livius, autor monumentálního díla Dějiny (Ab urbe condita, Od založení města, myslí se Říma), vylíčil v nich římské dějiny od legendárních počátků po svou dobu, dochovala se však pouze část díla, která je významným pramenem zejména pro královské období a dobu rané a počátky vrcholného období římské republiky, jako historik se snaží citovat své zdroje a případně uvádět protichůdné informace, ale jeho záměrem bylo především posílit římské sebevědomí, oslavit římský národ a jeho vojenské úspěchy,

  • básníci: Publius Vergilius Maro: autor římského národního eposu Aeneis, jímž se chtěl vyrovnat Homérovi, oslavil v něm hrdinskou minulost římského národa i rodinu císaře, hlavní hrdina eposu Aeneas prchá se svým synem Askaniem (Iulem) z hořící Tróje a nakonec přistává na půdě italského Latia, kde se oženil s dcerou krále Latina a položil základy k budoucí velikosti Říma, básník napsal také eposy Georgica (Zpěvy rolnické) a Bucolica (Zpěvy pastýřské),

  • Quintus Horatius Flaccus: autor sbírky Ódy (Carmina), kde mj. opěvuje základní mravní hodnoty římské společnosti, stal se tvůrcem římské satiry, literárního žánru, který se rozvinul především v římské literatuře - dílo Satiry (Saturae), v obou uvedených sbírkách i ve svých Listech (Epistulae) přesunul těžiště života do soukromí, jeho základní životní postoj je vyjádřen slovy „Užívej dne“ (carpe diem),

  • Publius Ovidius Naso: nejvýznamnější představitel římské milostné poezie, zejména sbírky Ars amatoria (Umění milovat), je také tvůrcem díla Kalendář (Fasti), kde se věnoval jednotlivým dnům římského kalendáře a s nimi spojeným slavnostem, do dnešní doby mají obrovský význam také jeho Proměny (Metamorphóseón libri), které vyprávějí řecké a římské mytické příběhy, jimž byl společný motiv proměny,

  • elegická poezie: Albius Tibullus, Sextus Propertius, nejvýznamnější místo v jejich tvorbě zaujímá elegie milostná,

  • stavitelství a sochařství: Řím byl až do Augustovy vlády velmi nevzhledným městem s nepravidelnou zástavbou, císař usiloval o to, aby se město mohlo vyrovnat metropolím východního světa a aby byly prostřednictvím staveb oslaveny činy jeho a římského národa, proto podporoval výstavbu nových a restaurování starých budov, zničených občanskými válkami, zemětřeseními a požáry, císař se proto mohl chlubit výrokem: „Převzal jsem město cihlové a zanechávám po sobě mramorové.“

  • stavitelské aktivity se koncentrovaly především do následujících oblastí: Palatin, Forum Romanum, Forum Caesaris (Caesarovo forum), Forum Augusti (Augustovo forum), Martovo pole,

  • Palatin: veřejné stavby: Apollónův chrám, jako první z římských chrámů byl celý vystavěn z bílého karrarského mramoru (lomy v Carraře v Itálii), soukromé obydlí císaře: poměrně skromné soukromé místnosti, ale freskami a mozaikami zdobené veřejné části soukromého obydlí, na Palatinu vznikl i Liviin dům s nádhernou freskovou výzdobou,

  • Forum Romanum: především Iuliova bazilika (basilica Iulia), soudní budova a tržnice; nová radnice (curia Iulia), v níž zasedal římský senát, uvnitř stála socha bohyně Vítězství (Victoria),

  • Caesarovo forum (forum Iulii, forum Caesaris): ústřední chrám Venuše Rodičky (Venus Genetrix),

  • Augustovo forum (forum Augusti): Martův chrám, uvnitř byly umístěny mj. i odznaky římských legií ukořistěné v bitvě u Carrh v roce 53 př. n. l. a vrácené do Říma za Augusta, po stranách chrámu se nacházely sloupové síně se sochami slavných osobností římské republiky a předků iulského rodu,

  • Martovo pole: chrám Pantheon, byl zasvěcen všem bohům (pas, pasa, pan – všechen, každý, theos – bůh), chrám dvakrát vyhořel a byl znovuobnoven zejména za císaře Hadriana, je považován za mistrovské dílo římské architektury, je pozoruhodný zejména svou kupolí, Augustovo mauzoleum (Mausoleum Augusti), uvnitř byly umístěny zlaté urny s popelem především příslušníků julsko-claudijského rodu, Augustův oltář míru (Ara Pacis Augustae), oslavoval ukončení občanských válek v Římě za vlády Augusta,

Témata, do kterých materiál patří