DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2.4.3
Faktory ovlivňující kvalitu profesního života ............................................. 31
2.4.4
Strategie pro zlepšení kvality profesního života sester................................ 32
3.1
HLAVNÍ A DÍLČÍ CÍLE STUDIE ............................................................................... 35
3.2
METODIKA STUDIE ............................................................................................... 35
3.3
VÝSLEDKY ........................................................................................................... 45
4
DISKUZE ................................................................................................................. 58
4.1
POPIS REŠERŠE ZA ÚČELEM VYHLEDÁNÍ VÝZKUMNÝCH STUDIÍ ............................ 58
4.2
TEXT DISKUZE ..................................................................................................... 63
5
SHRNUTÍ A ZÁVĚRY ........................................................................................... 76
SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY ............................................................................. 78
SEZNAM POUŽITÝCH SYMBOLŮ A ZKRATEK .................................................... 89
SEZNAM OBRÁZKŮ....................................................................................................... 91
SEZNAM TABULEK ....................................................................................................... 92
SEZNAM PŘÍLOH ........................................................................................................... 93
9
1 ÚVOD A HLAVNÍ CÍL
Zdravotnické profese, mezi nimiž zaujímají významné místo praktické a všeobecné
sestry, jsou dlouhodobě spojovány s vysokými nároky na psychickou i fyzickou odolnost.
Profese sester je charakteristická směnným provozem, přímou odpovědností za zdraví pacientů
a častým působením stresových situací. Ty mohou vést k negativním jevům, jako je syndrom
vyhoření či sekundární traumatický stres (Stamm, © 2009–2012; Králová, Andraščíková
a Vévoda, 2018). Dlouhodobé působení těchto faktorů má vliv nejen na profesní výkon, ale i na
osobní život zdravotnických pracovníků. Téma kvality profesního života se proto v posledních
letech dostává do popředí odborného zájmu, a to zejména v souvislosti s rostoucími nároky na
pracovní výkon a psychickou odolnost zdravotnického personálu (Mesárošová a kol., 2017;
Todaro-Franceschi, 2024). Její význam nespočívá pouze v udržení duševní a fyzické pohody
sester, ale přímo ovlivňuje i kvalitu poskytované péče pacientů (Hegarty a Buchanan, 2021).
Výzkumy navíc ukazují, že dlouhodobá nespokojenost v profesním životě může vést nejen
k vyšší fluktuaci, ale také k poklesu prestiže ošetřovatelské profese (Řehořová, 2015).
V rámci rešeršní činnosti bylo zjištěno, že problematika kvality profesního života je