DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
se životem ve vztahu k osobním ideálům. Definovat jednoznačně pojem „kvalita života“ je však
obtížné, je to multidisciplinární a multidimenzionální pojem, který odborníci koncipují různě
(Zeman, 2008). Živčicová, Masárová a Gullerová (2023) ve svém literárním review uvádí,
že počátky definování kvality života sahají do poloviny 20. století. Z publikace Gurkové (2011)
se dočteme, že se s kvalitou života setkáváme v různých vědních oborech (v medicíně, filozofii,
sociologii, psychologii, ošetřovatelství, pedagogice aj.). Každý obor má i své teoretické
vymezení a specifický postup, kterým lze kvalitu měřit. Definice pojmu jsou tak v některých
případech zásadně rozdílné (Gurková, 2011).
Gurková (2011, s. 23) uvádí: „[…] koncept kvality života tak nemá doposud všeobecně
akceptovatelnou definici, metodologii a stává se předmětem mnohých interpretací,
interdisciplinárních rozprav bez jednoznačného výsledného, všeobecně přijatého konsenzu
(shody) v jeho konceptualizaci.“
Slovo „kvalita“ pochází z latinského „qualis“, což znamená „jaký“. Lze tedy kvalitu
chápat jako jakost či hodnotu, jimiž se určitý jev vyjadřuje jako celek, který se odlišuje
od jiného celku, tzn. život jednoho člověka se odlišuje od toho druhého, uvádí autor studie
14
Zeman (2008). Gurková (2011) doplňuje, že kvalita, jakožto relativní kategorie, může být
vyjádřena kvantitativními indikátory, které jsou objektivní i měřitelné, a indikátory
kvalitativními, jež vycházejí z hodnotového systému toho, kdo ji posuzuje.
Dle definice World Health Organization – Světové zdravotnické organizace (dále jen
WHO) z roku 1995 je kvalita života popisována tak, že člověk má individuální vztah jak k sobě,
tak ke svým cílům, zálibám, očekáváním a hodnotám v rámci hodnotového systému
či kulturního a sociálního kontextu (Zeman, 2008; Rogalewicz a kol., 2017).
Szakács a Silisteanu (2022) vnímají kvalitu života jako jakýsi ukazatel používaný
k hodnocení fyzických, duševních a sociálních dopadů nemoci/stavu a poté k analýze potřeb
jedince během nemoci/obtíží.
Olišarová a kol. (2013) závěrem doplňují, že ačkoli se setkáváme s definicemi, které se
lehce odlišují napříč zmiňovanými obory, tak vždy všechny směřují k životní spokojenosti.
Ta je totiž potřebná nejen k uspokojování individuálních potřeb, ale i k možnosti naplňování
svého potencionálu.
2.2.1 Hodnocení a měření kvality života
Jak již bylo řečeno výše, s kvalitou života je spjato mnoho vědních oborů (psychologie,
sociologie, medicína aj.). Nejvýznamnější pro nás je zkoumání kvality života v medicíně
a ve zdravotnictví, kde je kladen důraz na psychosomatické a fyzické zdraví. Jak popisují níže
autoři Gurková (2011) a Zeman (2008), nejčastěji používaným konceptem pro hodnocení