DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
neodkladné, diagnostické a dispenzární péči, která probíhá pod dohledem. Náplň výkonu
povolání všeobecných a dětských sester se soustřeďuje na poskytování komplexní
ošetřovatelské péče. Sestry poskytují péči ve zdravotnických zařízeních, ambulantních
službách, případně v domácím prostředí klientů, doplňují autoři Magerčiaková a Kober (2023).
Dále dle znění zákona č. 96/2004 Sb. všeobecná sestra poskytuje samostatně komplexní péči
ve spolupráci s lékařem nebo zubním lékařem, a to v rámci preventivní, léčebné, diagnostické,
rehabilitační, paliativní, neodkladné či dispenzární péče. Drahošová a Jarošová (2016)
poznamenávají, že sestry zajišťují pacientům nejen pohodlí, ale jsou u nich nepřetržitě přítomné
a k dispozici.
Dle uvedeného zákona náplň výkonu povolání dětské sestry je podobná, leč s důrazem
na potřeby dětských pacientů.
Profesní růst
Získání odborné způsobilosti k výkonu výše uvedených povolání, však nepředstavuje
konečný bod profesního rozvoje, uvádějí ve své monografii autoři Magerčiaková a Kober
(2023). Neustále dynamický rozvoj zdravotnictví vyžaduje v těchto profesích celoživotní
vzdělávání. To umožňuje sestrám získávat informace, nejnovější poznatky, postupy či změny
v poskytování ošetřovatelské péče a díky tomu ji udržovat ve vysoké kvalitě. K výše
uvedenému se také připojují autorky recenzovaného článku Bartoníčková a kol. (2017).
Profesní růst a soustavné vzdělávání jsou nedílnými aspekty v poskytování kvalitní péče,
a to zvláště v případě povolání sester. Autorky uvádějí, že na sestry jako nejpočetnější skupinu
zdravotnického týmu jsou kladeny stále vyšší nároky na odbornost a schopnost poskytovat péči
na vysoké úrovni, čehož lze dosáhnout především prostřednictvím celoživotního vzdělávání.
Bartoníčková a kol. (2017) na základě výzkumu prokazují, že vyšší vzdělání sester vede nejen
ke zkvalitnění péče o pacienty, ale také ke snižování rizik a bezpečnosti pacientů. V rámci
benefitů pro sestry vede ke snižování rizika vzniku syndromu vyhoření a vyšší spokojenosti
v práci.
19
2.3.2 Kompetence k činnostem praktických a všeobecných sester
S výše uvedeným oddílem věnujícím se odborné způsobilosti potřebné k vykonávání
profese je vhodné zmínit i kompetence dané profese.
Kompetence k činnostem praktických a všeobecných sester vycházejí z platných
právních předpisů vydaných Ministerstvem zdravotnictví České republiky. Konkrétně jsou
definovány vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 55/2011 Sb. Křivková a Reichertová (2015)
dodávají, že v rámci evropského zdravotnického systému vycházejí z jasně definovaných
legislativních požadavků, které zajišťují kvalitu poskytované péče a uplatnění sester na trhu