Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DP-Klimešová-Lucie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.14 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

neodkladné, diagnostické a dispenzární péči, která probíhá pod dohledem. Náplň výkonu

povolání všeobecných a dětských sester se soustřeďuje na poskytování komplexní

ošetřovatelské péče. Sestry poskytují péči ve zdravotnických zařízeních, ambulantních

službách, případně v domácím prostředí klientů, doplňují autoři Magerčiaková a Kober (2023).

Dále dle znění zákona č. 96/2004 Sb. všeobecná sestra poskytuje samostatně komplexní péči

ve spolupráci s lékařem nebo zubním lékařem, a to v rámci preventivní, léčebné, diagnostické,

rehabilitační, paliativní, neodkladné či dispenzární péče. Drahošová a Jarošová (2016)

poznamenávají, že sestry zajišťují pacientům nejen pohodlí, ale jsou u nich nepřetržitě přítomné

a k dispozici.

Dle uvedeného zákona náplň výkonu povolání dětské sestry je podobná, leč s důrazem

na potřeby dětských pacientů.

Profesní růst

Získání odborné způsobilosti k výkonu výše uvedených povolání, však nepředstavuje

konečný bod profesního rozvoje, uvádějí ve své monografii autoři Magerčiaková a Kober

(2023). Neustále dynamický rozvoj zdravotnictví vyžaduje v těchto profesích celoživotní

vzdělávání. To umožňuje sestrám získávat informace, nejnovější poznatky, postupy či změny

v poskytování ošetřovatelské péče a díky tomu ji udržovat ve vysoké kvalitě. K výše

uvedenému se také připojují autorky recenzovaného článku Bartoníčková a kol. (2017).

Profesní růst a soustavné vzdělávání jsou nedílnými aspekty v poskytování kvalitní péče,

a to zvláště v případě povolání sester. Autorky uvádějí, že na sestry jako nejpočetnější skupinu

zdravotnického týmu jsou kladeny stále vyšší nároky na odbornost a schopnost poskytovat péči

na vysoké úrovni, čehož lze dosáhnout především prostřednictvím celoživotního vzdělávání.

Bartoníčková a kol. (2017) na základě výzkumu prokazují, že vyšší vzdělání sester vede nejen

ke zkvalitnění péče o pacienty, ale také ke snižování rizik a bezpečnosti pacientů. V rámci

benefitů pro sestry vede ke snižování rizika vzniku syndromu vyhoření a vyšší spokojenosti

v práci.

19

2.3.2 Kompetence k činnostem praktických a všeobecných sester

S výše uvedeným oddílem věnujícím se odborné způsobilosti potřebné k vykonávání

profese je vhodné zmínit i kompetence dané profese.

Kompetence k činnostem praktických a všeobecných sester vycházejí z platných

právních předpisů vydaných Ministerstvem zdravotnictví České republiky. Konkrétně jsou

definovány vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 55/2011 Sb. Křivková a Reichertová (2015)

dodávají, že v rámci evropského zdravotnického systému vycházejí z jasně definovaných

legislativních požadavků, které zajišťují kvalitu poskytované péče a uplatnění sester na trhu

Témata, do kterých materiál patří