DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
význam v uvedeném povolání pomáhajících. V cizojazyčném literárním přehledu Drahošové
a Jarošové (2016) dále nacházíme neméně důležitou dostupnost, spolehlivost a poskytování
emoční i fyzické podpory ze strany sester. Marková a kol. (2020) doplňují k osobnostním
předpokladům také aktivní přístup, schopnost efektivně reagovat na různé situace i kritické
myšlení. Zmiňují i potřebu umění vcítit se do situací druhých a chápat jejich problémy.
Drahošová a Jarošová (2016) ještě závěrem doplňují, že zmíněná podpora pacientů zahrnuje
poskytování naděje, emocionální i duchovní péči. Jankechová, Bystrická a Pechová (2017)
zdůrazňují, že by součástí osobnostních předpokladů sester mělo být samostatné rozhodování
a převzetí odpovědnosti za své jednání. Dodávají, že sestry nesou plnou odpovědnost za
odborné výkony a zároveň jsou povinné dodržovat etické a právní standardy ošetřovatelské
péče.
2.3.4 Vybrané problémy v profesi sester
Naplňování a překračování kompetencí
Autoři Mikšová a kol. se již v roce 2014 věnovali ve svém článku problematice
naplňování kompetencí u členů ošetřovatelského týmu. Z pohledu jednotlivých profesí
je situace, dle zjištění autorů, nejkritičtější právě u všeobecných sester. Nejenže vykonávají
činnosti spadající do kompetencí lékařů, mnohdy provádějí činnosti nelékařských pracovníků
s nižšími kompetencemi (např. hygienická péče, podávání stravy, úprava lůžka), což snižuje
22
čas na specializované úkony, uvádí Mikšová a kol. (2014). Problém nastává také u praktických
sester v překračování kompetencí. Praktické sestry vykonávají činnosti, které nejsou v souladu
s jejich odbornou způsobilostí, což může mít nejen negativní dopad na kvalitu poskytované
péče, v některých případech může představovat riziko pro pacienty, jak naznačují v závěru
článku autořiMikšová a kol. (2014).
Prestiž a vnímání profese
Autorka Šochmanová (2015) informuje, že v současné době se v našem zdravotnictví
živě diskutuje o prestiži povolání všeobecných a praktických sester, zejména pak v souvislosti
s jejich vzděláváním. Uríčková a Lajdová (2018) se k této problematice také vyjadřují
a konstatují, že laická veřejnost ne vždy oceňuje odborné dovednosti a kompetence, které sestry
získávají prostřednictvím vzdělávání. Kabátová a Puteková (2017) na základě své výzkumné
práce zjistily, že až 61 % laické veřejnosti vnímá sestru primárně jako pomocnici lékaře, která
podle nich nepotřebuje vysokoškolské vzdělání. A přestože vzdělávání přispívá
k profesionalizaci, vystudované sestry se cítí nedoceněné, dodává Řehořová (2015). Řehořová
(2015) v článku argumentuje, že získání vyšší kvalifikace se často nepromítá do platových