Segregace Romů- PNEA-Pedagogická antropologie-nove
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Také se v knižní publikaci dozvídáme, že dochází k předčasnému zařazování do speciálních škol či speciálních tříd v běžných školách s upraveným programem s nižšími požadavky, což je založeno na „hodnocení jejich psychofyzického stavu“ před zápisem do první třídy.
Autoři Fuller et al. (2015) doplňují, že důvody přetrvávající segregace Romů do oddělených tříd se liší od školy ke škole. Uvádí, že zvláště v okrese Međimurje jsou romské děti s lepšími dovednostmi a znalostmi chorvatského jazyka obvykle zařazovány do integrovaných tříd, zatímco ostatní do segregovaných tříd.
Autoři Fuller et al. (2015), zdůrazňují nutnost pokračujících reforem a obhajob, aby všechny děti měly přístup ke spravedlivému a rovnocennému vzdělávání.
Studie/ články věnující se problematice segregaci Romů
Níže v této pod podkapitole uvádíme studie/ články věnující se této problematice v rámci České republiky.
V článku autorky Rychlíkové (2024) se dozvídáme, že segregace romských dětí ve školách je důsledkem neřešených protiromských postojů ve společnosti a politice. Evropský soud pro lidská práva odsoudil Českou republiku již v roce 2007 za nerovný přístup ohledně vzdělávání Romů, jelikož se situace se během uplynulých patnácti let výrazně nezlepšila.
V aktuálním audio záznamu z roku 2024 (které bylo podmínkou pro tuto práci a je zakomponované do této seminární práce), které se mimo jiné věnuje taktéž této problematice se dozvídáme, že v České republice existuje téměř sto třicet škol, kde romské děti tvoří více než třetinu žactva, a stále zůstávají „romské” třídy v segregovaných a sociálně vyloučených lokalitách. Autorka audio záznamu kritizuje, že i když se některé školy snaží bojovat proti rasismu a dosahují určitých úspěchů, jen několik kvalitních školských systémů nevyřeší širší problém nerovnosti a diskriminace. Argumentuje, že bez vážného přístupu státu k řešení vzdělávacích nerovností se situace nezmění, a romské děti zůstanou i nadále zranitelné a odsouzené k neúspěchu (Rychlíková, 2024).
Další vyhledaný článek je z roku 2023, kde se autoři snaží popsat také přetrvávající segregaci Romů. Autoři uvádí, že i přes snahy o inkluzi, které byly zavedeny legislativou v roce 2016, zůstává významný počet romských žáků segregován. Toto se projevuje zejména ve školách a třídách, kde mají romští žáci vysoký podíl. Tato výzkumná studie ukázala, že vzdělávací systém České republiky trpí tzv. “decentralizací“, která komplikuje efektivní řešení problematiky segregace. Školy čelí nedostatku podpory a kapacit, což ztěžuje implementaci inkluzivních praxí. Studie mimo jiné doporučuje posílení podpory, dohledu nad školami, či poradenskými zařízeními v rámci boje proti segregaci Romů. Dále zvýšení předškolní docházky v segregovaných oblastech a zlepšení přípravy učitelů a asistentů pro práci s romskými dětmi.