OSE_14
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
spolehlivosti
výsledků
zajišťuje se standardními postupy, zjišťuje se statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat problematická - výsledky jsou subjektivní; zajištění pomocí triangulace dat, metod, výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky)výsledky
podoba závěrečné zprávy
zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí;
stručná, výstižná výzkumná zpráva, dle zažité struktury: 1/ výzkumný problém, 2/ metodologie, 3/ analýza dat, 4/ diskuse výsledků
vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění platnost výsledků snaha o platnost pro celou populaci platnost pro danou třídu, žáka, školu význam predikce, zákonitosti deskripce, porozumění, smyslMetody kvalitativního výzkumu:
hloubkový rozhovor
jednou z typických metod, které jsou využívané v kvalitativním výzkumu
pro tento druh rozhovoru je potřeba sestavit si scénář s otázkami. Těch však není třeba se striktně držet, ale můžeme přímo reagovat na odpovědi respondenta.
Rozhovor je dobré si nejdříve vyzkoušet a případně scénář ještě upravit, než se začneme dotazovat konkrétního uživatele
Kontextový rozhovor
probáhá přímo v prostředí, kterého se rozhovor týká (snaha lépe pochopit chování uživatelů, odhalit jejich problémy a potřeby)
Kontextový rozhovor může také být součástí některých dalších výzkumných metod — například pozorování nebo stínování.
Pozorování
Metoda, která nám poodhalí i další uživatelovy problémy
Do pozorování může výzkumník zasahovat, pak se jedná o zúčastněné, při nezúčastněném pozorování nemusí uživatel o výzkumníkovi ani vědět. Stejně tak můžeme uživatele sledovat v reálném čase, či zpětně z videozáznamu
Stínování
V případě, kdy výzkumník doprovází sledovaného v jeho přirozeném prostředí a sám si zkouší participantovy běžné činnosti, jedná se o tzv. stínování.
může probíhat dlouhodobě i jednorázově. Po jeho provedení probíhá rozhovor se sledovaným, kde se výzkumník doptává na poznámky, co si udělal během stínování
Kategorie kvalitativního výzkumu:
Účelem tvorby kategorií je redukovat data na menší jednotky
Nejčastěji využívaným přístupem je vyvinutí kategoriálního systému a poté kódování dat podle kategorií.
Předběžný kategoriální systém je někdy navržen již před začátkem sběru dat, ale častěji vzniká až v průběhu analýzy dat až po podrobném prozkoumání dat
Vývoj kvalitního kategoriálního systému zahrnuje pečlivé pročtení dat se zaměřením se na identifikování skrytých pojmů/myšlenek a jejich vztahů.
Výzkumníci, jejichž cílem je provést primárně popis mají sklon vytvářet konkrétní kategorie
Konrétně se nejčastěji jedná o kategorizaci pomocí kodování anebo prezentaci a interpretaci dat