Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_14

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

spolehlivosti

výsledků

zajišťuje se standardními postupy, zjišťuje se statisticky (validita, reliabilita); výzkum lze zopakovat problematická - výsledky jsou subjektivní; zajištění pomocí triangulace dat, metod, výzkumníků, teorie (interpretace údajů několika výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, podobných jedinců v podobném kontextu, použití více metod, schválením závěrečné zprávy účastníky)

výsledky

podoba závěrečné zprávy

zobecnění výsledků na populaci, zjištění zákonitostí;

stručná, výstižná výzkumná zpráva, dle zažité struktury: 1/ výzkumný problém, 2/ metodologie, 3/ analýza dat, 4/ diskuse výsledků

vysvětlování chování lidí v určitém kontextu; detailní, interpretativní či jen deskriptivní zpráva, hluboké vyprávění platnost výsledků snaha o platnost pro celou populaci platnost pro danou třídu, žáka, školu význam predikce, zákonitosti deskripce, porozumění, smysl

Metody kvalitativního výzkumu:

  • hloubkový rozhovor

  • jednou z typických metod, které jsou využívané v kvalitativním výzkumu

  • pro tento druh rozhovoru je potřeba sestavit si scénář s otázkami. Těch však není třeba se striktně držet, ale můžeme přímo reagovat na odpovědi respondenta.

  • Rozhovor je dobré si nejdříve vyzkoušet a případně scénář ještě upravit, než se začneme dotazovat konkrétního uživatele

  • Kontextový rozhovor

  • probáhá přímo v prostředí, kterého se rozhovor týká (snaha lépe pochopit chování uživatelů, odhalit jejich problémy a potřeby)

  • Kontextový rozhovor může také být součástí některých dalších výzkumných metod — například pozorování nebo stínování.

  • Pozorování

  • Metoda, která nám poodhalí i další uživatelovy problémy

  • Do pozorování může výzkumník zasahovat, pak se jedná o zúčastněné, při nezúčastněném pozorování nemusí uživatel o výzkumníkovi ani vědět. Stejně tak můžeme uživatele sledovat v reálném čase, či zpětně z videozáznamu

  • Stínování

  • V případě, kdy výzkumník doprovází sledovaného v jeho přirozeném prostředí a sám si zkouší participantovy běžné činnosti, jedná se o tzv. stínování.

  • může probíhat dlouhodobě i jednorázově. Po jeho provedení probíhá rozhovor se sledovaným, kde se výzkumník doptává na poznámky, co si udělal během stínování

Kategorie kvalitativního výzkumu:

  • Účelem tvorby kategorií je redukovat data na menší jednotky

  • Nejčastěji využívaným přístupem je vyvinutí kategoriálního systému a poté kódování dat podle kategorií.

  • Předběžný kategoriální systém je někdy navržen již před začátkem sběru dat, ale častěji vzniká až v průběhu analýzy dat až po podrobném prozkoumání dat

  • Vývoj kvalitního kategoriálního systému zahrnuje pečlivé pročtení dat se zaměřením se na identifikování skrytých pojmů/myšlenek a jejich vztahů.

  • Výzkumníci, jejichž cílem je provést primárně popis mají sklon vytvářet konkrétní kategorie

  • Konrétně se nejčastěji jedná o kategorizaci pomocí kodování anebo prezentaci a interpretaci dat

Témata, do kterých materiál patří