OSE_2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Přírodovědné vzdělávání
− Matematické vzdělávání
− Estetické vzdělávání
− Vzdělávání pro zdraví
− Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích
− Ekonomické vzdělávání
− Odborné vzdělávání
Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu
Význam RVP:
Vymezuje základní parametry organizace středního odborného vzdělávání
Vymezuje minimální časové dotace pro jednotlivé předměty + disponibilní časovou dotaci
Struktura RVP:
Charakteristika RVP středního odborného vzdělávání
Cíle středního odborného vzdělávání
Kompetence absolventa (klíčové, odborné)
Uplatnění absolventa
Organizace vzdělávání
Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání
Průřezová témata
Zásady tvorby ŠVP
Základní podmínky pro uskutečňování vzdělávacího programu
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků
ŠVP pro studijní obor 53-41-M/007 Praktická sestra.
Na základě RVP si jednotlivé školy tvoří vlastní školní vzdělávací program (nepodléhá dalšímu schvalování MŠMT)
Význam ŠVP:
Nepopisuje „co má probrat“, ale popisuje, jaké dovednosti mají jeho žáci mít.
Učitel na základě ŠVP dělá tematický plán učiva (jde o rozpracování učiva na vyučovací jednotky)
Struktura ŠVP:
Identifikační údaje školy
Charakteristika školy (koncepce, historie, školní projekty, autoevaluace)
Charakteristika vzdělávacího programu (identifikační údaje oboru, profil absolventa, kompetence absolventa, organizace výuky, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, spolupráce se sociálními partnery, začlenění průřezových témat)
Učební plán (přehled rozpracování obsahu vzdělávání v rvp do švp)*
Učební osnovy**
*Učební plán
Obsahuje výčet povinných a volitelných předmětů s jejich časovými dotacemi pro jednotlivé ročníky. Současně určuje pořadí a postupnost vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících. Učební plán podává komplexní představu o studiu.
**Učební osnovy
První učební osnovy (sylaby) byli vypracované v čase M. Terezie – Ratio Educationist (1777).
Učební osnovy obsahují:
Obecný cíl vyučovacího procesu
Charakteristiku učiva
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Strategie výuky (pojetí výuky)
Hodnocení výsledků žáků
Přínos předmětu k rozvoji klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů
Kompetence - klíčové a odborné
Učební blok – dotaci, učivo a výsledky vzdělávání
Tematický plán učiva
Tematický plán učiva dělá učitel sám na základě školních vzdělávacích programů. Jde o rozpracování učiva na vyučovací jednotky (každá škola má většinou k dispozici svou šablonu pro zpracování tematického plánu učiva). Je vhodné, když je schválený předmětovou komisí. Tematický plán má obsahovat názvy tematických celků a jednotlivých tem učiva a časovou dotaci + opakování. Dále může obsahovat vyučovací záměry (cíle), vyznačení základního učiva a určení vyučovacích metod, forem, učebních pomůcek, didaktické techniky a seznam používaných učebnic. Je potřebné uvést jméno zpracovatele (učitele předmětů). Z hlediska činností učitele má význam ve fázi přípravy a projektování výuky a rovněž ve fázi kontrolní a hodnotící. Je orientační a pružně modifikovaný podle potřeb