OSE_4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Struktura učebnic:
Textová – základní (jádro učebnice), doplňující (upevnění a prohloubení poznatků), vysvětlující (pochopení a osvojení učiva)
Mimo textová – osvojovací (osvojování obsahu, stimulace, usměrňování poznávací činnosti, rozvoj schopností žáka, rozvoj samostatné práce žáka s učivem – návody, tabulky, cvičení, otázky, úlohy), ilustrační (názornost), orientační část (orientace žáka ve struktuře a obsahu žáka-rozvoj samostatnosti)
Obsah, úvod, přehled kapitol, řešení testů a hodnocení, použité symboly, tabulky, rejstřík, literatura
Postup analýzy učebnic:
Měly by být v souladu se státními kurikulárními dokumenty (proces jejich schvalování jim oficiálně propůjčuje autoritu).
Přítomnost schvalovací doložky MŠMT (úzká vazba učebnice na kurikulum – předkládá soubor poznatků obecně vymezených v osnovách vyučovacího předmětu).
Hodnotí se:
Struktura textu a rozsahu
Zastoupení tematických celků dle ŠVP (ne vždy součástí ŠVP – někdy jako samostatné dokumenty školy)
Plány učiva (tematické celky) se u jednotlivých škol obsahově shodují, liší se hodinovými dotacemi pro jednotlivá témata a časovým rozvržením.
Obtížnost
Objektivní vlastnost dána specifickými charakteristikami
Metoda komplexní míry obtížnosti textu – vyhodnocení podle kritéria přístupnosti učiva pro žáky (součet syntaktických a sémantických pojmových vlastností textu).
Didaktická vybavenost
Určuje kvalitu učebnic vzhledem k jejímu využití pro žáky
Hodnocení prezentace učiva:
Verbální komponenty: výkladový text prostý; výkladový text zpřehledněný; shrnutí učiva celému ročníku; shrnutí učiva k tematickým celkům; shrnutí učiva k předchozímu ročníku; doplňující texty; poznámky a vysvětlivky; podtexty k vyobrazením; slovníčky pojmů, cizích slov s vysvětlením
Obrazové komponenty: umělecká ilustrace; nauková ilustrace; fotografie; mapy, grafy, diagramy; obrazová prezentace barevná (tj. použití nejméně jedné barvy odlišené od barvy běžného textu)
Hodnocení řízení učení:
Verbální komponenty: předmluva pro žáky; návod k práci s učebnicí pro žáky nebo učitele; celková stimulace (podněty k zamyšlení, otázky před celkovým učivem ročníku), stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky v průběhu témat); odlišení úrovní učiva (základní – rozšiřující apod.); otázky a úkoly za tématy; otázky a úkoly k celému ročníku; otázky a úkoly k předchozímu ročníku; instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím); náměty pro mimoškolní činnosti využívající učiva; explicitní vyjádření cílů učení pro žáky; prostředky a instrukce pro sebehodnocení žáků (testy); výsledky úkolů a cvičení; odkazy na jiné zdroje informací
Obrazové komponenty: grafické symboly vyznačující určité části textu (odlišení např. pouček, pravidel, úkolů apod.); užití zvláštní barvy pro určité části verbálního textu; užití zvláštního písma pro určité části verbálního textu; využití přední nebo zadní obálky pro tabulky a schémata