OSE_8
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Muslimové
Vyžadování dochvilnosti po pacientech vyznávajících islám je vnímáno jako nezdvořilý a netaktní přístup.
V období ramadánu se vyznavači islámu v průběhu noci věnují modlitbám a vyznávání víry, mohou jíst a pít – změna harmonogramu dne
Vnímání času je ovlivněno i harmonogramem motliteb – 5x denně v přesných časových intervalech, zásadně se nedotýkáme modlitebních předmětů a nepokládáme nic na ně, umožníme modlit se a číst korán
Bolest signalizují intenzivněji, hlasitěji a zřetelněji než Češi
Bolest zveličují – skrývají tak strach ze smrti.
Existují také muslimští pacienti, kteří svoje bolesti nedávají znát: Ortodoxní muslimové mají tendenci svoji bolest spíše skrývat, někteří pacienti bolest skrývají z toho důvodu, aby nerušili chod oddělení a nebyli nápadní.
Péčeo ženy je muži zakázána. Při lékařském vyšetření je nutné, aby ženu vyšetřovala a léčila, pokud je to možné žena – lékařka. V případě, že není možné ošetření ženy lékařkou, lze požádat manžela o výjimku, ale musí být přítomen.
Pro muslimského pacienta jsou krev, exkrementy, tělní tekutiny nečisté. Pokud je muslim znečištěn, musí následovat celkové mytí pod tekoucí vodou. Omývá se denně před modlitbami (obličej, uši ruce, nohy).
Pozn.
Po konzultaci s doc. Cichou zde můžete mluvit o vlastní zkušenosti s tímto pacientem, uvést kazuistiku, případně mluvit o práci českých sester v arabských zemích apod.
Alternativní didaktické koncepce a inovace ve vazbě na ošetřovatelské předměty.
Faktory vedoucí k zakládání alternativních škol a realizace pedagogických inovací
Encyklopedismus, formalismus
Jednostranná racionalizace vyučování
Deformace vztahu učitel<->žák
Fenomén odcizení – ve škole se necítí dobře ani žák ani učitel
Charakteristické znaky alternativních škol
Škola je zaměřena pedocentricky
Škola je aktivní
Škola usiluje o komplexní výchovu dítěte
Škola je chápána jako životní společenství
Je kladen důraz na učení „z života pro život“
Praktické zavádění nových prvků do vyučování
Cílem je zkvalitnění běžné výuky
Nejčastější pedagogické inovace: Otevřené vyučování, Bielefeldské školní projekty, Freinetova pedagogika, skupinové a kooperativní vyučování, integrativní a celostní pedagogika
Současný učitel by měl přemýšlet o vlastních inovacích v běžné výuce: Jak využívat ve své každodenní práci nových poznatků a jak tedy smysluplně měnit pedagogickou praxi.
Př. školy s otevřeným vyučováním, magnetové školy, školy 21.století, nezávislé školy, mezinárodní školy, odenwaldské školy, hiberniánské školy, zdravá škola, škola hrou aj.
Problémové vyučování
Rozlišování problémových úloh:
Z hlediska složitosti a obtížnosti (náročnosti)
Z hlediska postupů při řešení: Algoritmické postupy x Heuristické postupy x Intuice jako metoda řešení problémů
Začleňování problémových situací do výuky - Formulace problémové situace, jedna nebo více obtíží, žák doplňuje chybějící informace, návrh řešení