Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (567.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Otázka

  1. Zdraví – definice, vývoj definic zdraví, modely zdraví, zdraví v holistickém pojetí. Jednotlivé biopsycho-sociální a spirituální složky zdraví. Determinanty zdraví: vnitřní a vnější faktory. Nemoc definice nemoci, diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci.

  2. Funkce a pojetí Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělání, kurikulární rámce pro jednotlivé oblasti vzdělávání. Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví – cíle, očekávané výstupy, učivo.

  3. Didaktické zpracování tématu.

_____________________________________________________________________________________________

A) Zdraví – definice, vývoj definic zdraví, modely zdraví, zdraví v holistickém pojetí. Jednotlivé biopsycho-sociální a spirituální složky zdraví. Determinanty zdraví: vnitřní a vnější faktory. Nemoc definice nemoci, diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci.

Zdraví

  • Vývoj definic zdraví (Křivohlavý, 2009)

  • Antika ,,jak moudře žít“ + ,,žít zdravě“ = žít moudře a dobře

    • ,,Sothlein“ znamenala:

      • Zachránit v nebezpečí života

      • Pomoc člověku, aby byl v pořádku (tělesně i duševně)

      • Uzdravit nemocné

  • David Seedhouse (1995) píše:

    • ,,Dá se říci, že do konce 18 st. se medicína zabývala více zdravím než odchylkami dílčích funkcí od normálu“

  • Od 19. st. orientace na normální fungování, organickou strukturu a fyziol. znalosti

  • Dnes – pestrým pojetím zdraví, př. fyzický stav, zdraví jako zboží, tajemná síla

  • Jednoznačná odpověď na otázku, co je to zdraví, neexistuje.

  • Tradičně je kladen důraz na celek – vývoj slova „zdravý“ je v mnoha různých jazycích odvozen od slova „celý“

Daniel Callahan

  • „Pojmem zdraví rozumíme tělesnou i duševní pohodu a integritu. Jeho znakem je to, že dotyčná osoba nemá žádnou vážnější chorobu, je schopna naplňovat svoje životní cíle a realizovat se v normálním společenském a pracovním kontextu.“

Talcott Parsons

  • „Zdraví je stav optimální kapacity individua účinně vykonávat své role a povinnosti.“ (Zdraví lze chápat jako okamžitý stav i proces – přizpůsobování se nárokům prostředí.)

David Seedhause

  • „Zdraví je důležitý prostředek k dosažení cíle.“ Odmítá definice jako nedostatečné, doporučuje pojímat zdraví kazuisticky, individuálně, pomocí otázek „Je člověk zdravý? Proč ano, proč ne? Jak by se mohl stát zdravější?“

  • Nejrozšířenější a nejznámější definicí zdraví je definice WHO:

  • „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody a ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.“(1947)

  • Pojem zdraví se díky ní vymanil z biologizujícího pojetí zdraví a nemoci.

  • Lidské zdraví je chápáno jako složitý systém.

  • Pozitivem je zaměření na celek – 3 subsystémy tvoří celek se svým okolím.

  • Negativem je skutečnost, že se vymezení zdraví opírá jen o subjektivní pocity, není jasné, co je pohoda, co úplná pohoda.

  • Teorie tak byla po jejím vzniku zpochybňována pro nedosažitelnost.

  • Dnes je více zdůrazňováno denní naplňování osobní celistvosti, nikoli konečný ideální stav.

  • Jedná se však více o program než definici.

Témata, do kterých materiál patří