Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (567.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Reakce organismu na zátěž

  • Selye vytvořil teorii obecného adaptačního syndromu (general adaptation syndrome GAS)

  • Popsal biologickou reakci organismu na utrpěný a neochabující fyzikální tlak (stres), definoval tři fáze:

  1. Poplachová reakce:

    • Rychlá mobilizace sil, aktivace autonomního NS, dřeně a později kůry nadledvinek, pokud je tlak (stres) příliš silný, začínají se tvořit vředy v GIT, zvětšují se nadledvinky a zmenšuje se brzlík.

    • Fyziologicky dochází ke zúžení cév v kůži, zrychlování akce srdeční, dýchání, zvýšení napětí kosterního svalstva, snížení napětí hladkého svalstva GIT, rozšíření zornic, vzniku „husí kůže“.

  2. Odpor, odolnost (rezistence):

    • Organismus se se stresem vyrovnává dostupnými prostředky, zvyká si, zesiluje se útlumová složka, aktivuje se parasympatikus, uvolňuje se ACTH z hypofýzy, stimuluje se funkce nadledvinek a zvyšuje produkce kortizolu, dochází k mobilizaci energie.

    • Přesto, že je organismus v útlumu, užívá neekonomicky energetické zásoby.

  3. Vyčerpání, exhausce:

    • Stresor přetrvává a organismus není schopen účinně reagovat, následuje celkové vyčerpání, selhání adaptačních mechanismů, dochází k patologickým změnám, eventuálně i smrti

Formy nemoci

  • Infekční, neinfekční

  • Těžší a lehčí formy nemoci

  • Forma inaparentní (bez projevů) nebo manifestní (symptomatické), kterou dále dělíme na subklinickou, abortivní a klinickou formu

Průběh nemoci

  • Akutní – prudce probíhající, náhle a rychle vznikající, trvá několik dnů nebo týdnů

  • Chronický – dlouhodobé onemocnění vyvolaní opakující se příčinou nemoci, trvale působící příčinou, nedostatečnou adaptací

    • Probíhá měsíce i roky

    • Mohou se objevovat období bez příznaků (remise), může však dojít k náhlému zhoršení stavu (recidiva)

    • U jiných chorob s kolísavým průběhem se používá také termín kompenzace (období zlepšení) a dekompenzace (Období zhoršení)

  • Akutní – onemocnění vzniká náhle, trvá několik dnů nebo týdnů

  • Subakutní či subchronický – onemocnění probíhá pozvolně

  • Chronický – onemocnění, které má delší průběh.

  • Relativní zdraví – stav nemocného organismu, jenž nevykazuje žádné známky nemoci. Nemocný se proto cítí dobře.

  • Progresivní průběh – stav kdy se nemocný zhoršuje a pokud jsou postižené životně důležité orgány nastává smrt

  • Smrt – může nastat v kterékoliv fázi onemocnění.

B) Funkce a pojetí Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělání, kurikulární rámce pro jednotlivé oblasti vzdělávání. Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví – cíle, očekávané výstupy, učivo.

Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání (RVP SOV)

  • Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na dvou úrovních: státní – v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP) a školní – v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole

  • Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání jsou

    • Státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty, které vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů

    • Závaznými dokumenty pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny je respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů

    • Veřejně přístupnými dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost

    • Otevřenými dokumenty, které budou po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovovány

    • Usilují o

      • Vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol, a proto vymezují pouze požadované výstupy (výsledky vzdělávání) a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, zatímco způsob realizace vymezených požadavků ponechávají na školách

      • Lepší uplatnění absolventů středního odborného vzdělávání na trhu práce a jejich připravenost dále se vzdělávat, popřípadě se bezproblémově rekvalifikovat, a vést kvalitní osobní i občanský život

      • Zvýšení kvality a účinnosti středního odborného vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří