1_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Reakce organismu na zátěž
Selye vytvořil teorii obecného adaptačního syndromu (general adaptation syndrome GAS)
Popsal biologickou reakci organismu na utrpěný a neochabující fyzikální tlak (stres), definoval tři fáze:
Poplachová reakce:
Rychlá mobilizace sil, aktivace autonomního NS, dřeně a později kůry nadledvinek, pokud je tlak (stres) příliš silný, začínají se tvořit vředy v GIT, zvětšují se nadledvinky a zmenšuje se brzlík.
Fyziologicky dochází ke zúžení cév v kůži, zrychlování akce srdeční, dýchání, zvýšení napětí kosterního svalstva, snížení napětí hladkého svalstva GIT, rozšíření zornic, vzniku „husí kůže“.
Odpor, odolnost (rezistence):
Organismus se se stresem vyrovnává dostupnými prostředky, zvyká si, zesiluje se útlumová složka, aktivuje se parasympatikus, uvolňuje se ACTH z hypofýzy, stimuluje se funkce nadledvinek a zvyšuje produkce kortizolu, dochází k mobilizaci energie.
Přesto, že je organismus v útlumu, užívá neekonomicky energetické zásoby.
Vyčerpání, exhausce:
Stresor přetrvává a organismus není schopen účinně reagovat, následuje celkové vyčerpání, selhání adaptačních mechanismů, dochází k patologickým změnám, eventuálně i smrti
Formy nemoci
Infekční, neinfekční
Těžší a lehčí formy nemoci
Forma inaparentní (bez projevů) nebo manifestní (symptomatické), kterou dále dělíme na subklinickou, abortivní a klinickou formu
Průběh nemoci
Akutní – prudce probíhající, náhle a rychle vznikající, trvá několik dnů nebo týdnů
Chronický – dlouhodobé onemocnění vyvolaní opakující se příčinou nemoci, trvale působící příčinou, nedostatečnou adaptací
Probíhá měsíce i roky
Mohou se objevovat období bez příznaků (remise), může však dojít k náhlému zhoršení stavu (recidiva)
U jiných chorob s kolísavým průběhem se používá také termín kompenzace (období zlepšení) a dekompenzace (Období zhoršení)
Akutní – onemocnění vzniká náhle, trvá několik dnů nebo týdnů
Subakutní či subchronický – onemocnění probíhá pozvolně
Chronický – onemocnění, které má delší průběh.
Relativní zdraví – stav nemocného organismu, jenž nevykazuje žádné známky nemoci. Nemocný se proto cítí dobře.
Progresivní průběh – stav kdy se nemocný zhoršuje a pokud jsou postižené životně důležité orgány nastává smrt
Smrt – může nastat v kterékoliv fázi onemocnění.
B) Funkce a pojetí Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělání, kurikulární rámce pro jednotlivé oblasti vzdělávání. Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví – cíle, očekávané výstupy, učivo.
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání (RVP SOV)
Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na dvou úrovních: státní – v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP) a školní – v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání jsou
-
Státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty, které vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů
-
Závaznými dokumenty pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny je respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů
-
Veřejně přístupnými dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost
-
Otevřenými dokumenty, které budou po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovovány
-
Usilují o
-
Vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol, a proto vymezují pouze požadované výstupy (výsledky vzdělávání) a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, zatímco způsob realizace vymezených požadavků ponechávají na školách
-
Lepší uplatnění absolventů středního odborného vzdělávání na trhu práce a jejich připravenost dále se vzdělávat, popřípadě se bezproblémově rekvalifikovat, a vést kvalitní osobní i občanský život
-
Zvýšení kvality a účinnosti středního odborného vzdělávání
-
-