Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (567.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

− Společenskovědní vzdělávání

− Přírodovědné vzdělávání

− Matematické vzdělávání

− Estetické vzdělávání

− Vzdělávání pro zdraví

− Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

− Ekonomické vzdělávání

− Odborné vzdělávání

VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

  • Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví.

  • Vede žáky k tomu, aby znali potřeby svého těla v jeho biopsychosociální jednotě a rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví.

  • Důraz se klade na výchovu proti závislostem (na alkoholu, tabákových výrobcích, drogách, hracích automatech, počítačových hrách aj.), proti médii vnucovanému ideálu tělesné krásy mladých lidí a na výchovu k odpovědnému přístupu k sexu.

  • Protože jsou lidé v současnosti vystaveni řadě nebezpečí, která ohrožují jejich zdraví a často i život, nabývají na významu i dovednosti potřebné pro obranu a ochranu proti nim, tj. pro chování při vzniku mimořádných událostí.

  • V tělesné výchově se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti.

  • Žáci jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, ke kvalitě v pohybovém učení, jsou jim vytvářeny podmínky k prožívání pohybu a sportovního výkonu, ke kompenzování negativních vlivů způsobu života a ke spolupráci při společných činnostech.

  • Nezanedbatelné je dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při pohybových aktivitách.

  • V tělesné výchově se rozvíjejí jak pohybově nadaní, tak zdravotně oslabení žáci.

Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci dovedli:

  • Vážit si zdraví jako jedné z prvořadých hodnot potřebné ke kvalitnímu prožívání života a cílevědomě je chránit; rozpoznat, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví;

  • Racionálně jednat v situacích osobního a veřejného ohrožení;

  • Chápat, jak vlivy životního prostředí působí na zdraví člověka;

  • Znát prostředky, jak chránit své zdraví, zvyšovat tělesnou zdatnost a kultivovat svůj pohybový projev; usilovat o dosažení optimálního pohybového rozvoje v rámci svých 40 možností;

  • Posoudit důsledky komerčního vlivu médií na zdraví a zaujmout k mediálním obsahům, kritický odstup;

  • Vyrovnávat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou a duševní zátěž;

  • Pociťovat radost a uspokojení z prováděné tělesné (sportovní) činnosti;

  • Usilovat o pozitivní změny tělesného sebepojetí;

  • Využívat pohybových činností, pravidel a soutěží ke správným rozhodovacím postupům podle zásad fair play;

  • Kontrolovat a ovládat své jednání, chovat se odpovědně v zařízeních tělesné výchovy a sportu a při pohybových činnostech vůbec; podle potřeby spolupracovat;

  • Preferovat pravidelné provádění pohybových aktivit v denním režimu; eliminovat zdraví ohrožující návyky a činnosti.

  • Oblast vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak učivo potřebné k péči o zdraví a k ochraně člověka za mimořádných událostí, jednak učivo tělesné výchovy.

  • Vzdělávací oblast by měla prostupovat celým ŠVP:

    • Škola rozpracuje výsledky vzdělávání do vyučovacích předmětů (např. tematika učiva péče o zdraví se může objevit v občanské nauce, biologii, základech ekologie, tělesné výchově a odborných předmětech) nebo vzdělávacích modulů, případně kurzů a jiných forem.

    • Pro oblast péče o zdraví lze vytvořit i samostatný vyučovací předmět.

Témata, do kterých materiál patří