11_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Získání jistoty, vytvoření vlastního stylu práce, osobnostní rozvoj
Učitel expert
Expert díky svému vzdělání a zkušenostem
Zautomatizování dovedností, zároveň umí improvizovat
Má úspěch a výsledky
Vyhasínající učitel
Po 25-30 letech výkonu profese
Dochází u něj k negativním jevům – rezignace, stereotyp, někdy syndrom vyhoření
Sebereflexe
Základ autodiagnostiky
Zrcadlo, které nám může říci, jací jsme, kam směřujeme, kam bychom směřovat měli
Je to uvědomování si svých poznatků a zkušeností a prožitků pedagogické činnosti, zejména z řešení pedagogických situací
Docházíme přitom k popisu, analýze, hodnocení, uspořádání a zobecňování vlastních pedagogických zkušeností a poznatků
Učitel cítí zvýšenou potřebu sebereflexe v těchto situacích
Setkání s problémovou situací, kterou musel nebo bude muset řešit
Hodnocení výsledků vlastní činnosti za určité období
Aplikace nového postupu a hodnocení jeho výsledků
Když je podněcován k vyjádření svého názoru na aktuální pedagogický problém (př. svými kolegy)
Při srovnávání své pedagogické činnost s jinými kolegy
Při setkání s novými poznatky z oblasti věd o edukaci a uvažuje o jejich zařazení do systému vlastní pedagogické činnosti
Je vyzván k sebehodnocení
Význam sebereflexe
Význam v učitelském povolání je mimořádný
Není pouze hledání chyb, ale zdokonalování profesních kvalit na základě posuzování své práce
Chce-li pedagog porozumět svým žákům, musí porozumět i sám sobě
Učitel je schopen kriticky prozkoumávat vlastní činnost, analyzovat ji, interpretovat a hodnotit (ve vztahu k zamýšleným cílům), přemýšlet nad jejími důsledky a praktické zkušenosti teoreticky reflektovat (dát je do kontextu teorie, vysvětlit, argumentovat)
Je schopen analyzovat, co se skrývá za jeho činností (názory, postoje, hodnoty, vlastní zkušenosti a zážitky) → klíč k hlubšímu porozumění vlastní činnosti, chápání souvislostí, příčin, následků apod.
Funkce sebereflexe
Sebereflexe v sobě zahrnuje tyto funkce
Poznávací – uvědomuji si, jaký jsem učitel, jaké mám problémy, jak je obvykle řeším, jak úspěšně
Zpětnovazební – učitel si uvědomuje, jak na jeho zásahy v určitých situacích reagují žáci, kolegové, rodiče.
Rozvíjející – sebereflexe poskytuje námět k dalšímu sebezdokonalování
Preventivní funkce – učitel si může promýšlet svÉ budoucí reagování v určitých situacích a vyhnout se případným konfliktům.
Relaxační – kdy připomínka příjemných prožitků z pedagogických situací učiteli přináší pocit uspokojení a uvolnění.
Autodiagnostika
Proces, v jehož průběhu učitel cíleně a systematicky získává a zpracovává zpětnovazební informace. Na základě těchto zjištění dovede projektovat postup (plán dalšího zkvalitnění svého pedagogického působení, a proto musí vědomě reflektovat jeho kvalitu
Základem autodiagnostiky je sebereflexe (→ proces rekapitulace pedagogické činnosti, vnitřní dialog, který vedeme sami se sebou)
Sebereflexi a autodiagnostiku můžeme provádět každý den nebo po delších časových obdobích.
Na učitele působí i zevní vlivy, které mohou být podnětem pro okamžitou sebereflexi (hospitace, konkurzní řízení)