Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Získání jistoty, vytvoření vlastního stylu práce, osobnostní rozvoj

  • Učitel expert

  • Expert díky svému vzdělání a zkušenostem

  • Zautomatizování dovedností, zároveň umí improvizovat

  • Má úspěch a výsledky

  • Vyhasínající učitel

  • Po 25-30 letech výkonu profese

  • Dochází u něj k negativním jevům – rezignace, stereotyp, někdy syndrom vyhoření

Sebereflexe

  • Základ autodiagnostiky

  • Zrcadlo, které nám může říci, jací jsme, kam směřujeme, kam bychom směřovat měli

  • Je to uvědomování si svých poznatků a zkušeností a prožitků pedagogické činnosti, zejména z řešení pedagogických situací

  • Docházíme přitom k popisu, analýze, hodnocení, uspořádání a zobecňování vlastních pedagogických zkušeností a poznatků

Učitel cítí zvýšenou potřebu sebereflexe v těchto situacích

  • Setkání s problémovou situací, kterou musel nebo bude muset řešit

  • Hodnocení výsledků vlastní činnosti za určité období

  • Aplikace nového postupu a hodnocení jeho výsledků

  • Když je podněcován k vyjádření svého názoru na aktuální pedagogický problém (př. svými kolegy)

  • Při srovnávání své pedagogické činnost s jinými kolegy

  • Při setkání s novými poznatky z oblasti věd o edukaci a uvažuje o jejich zařazení do systému vlastní pedagogické činnosti

  • Je vyzván k sebehodnocení

Význam sebereflexe

  • Význam v učitelském povolání je mimořádný

  • Není pouze hledání chyb, ale zdokonalování profesních kvalit na základě posuzování své práce

  • Chce-li pedagog porozumět svým žákům, musí porozumět i sám sobě

  • Učitel je schopen kriticky prozkoumávat vlastní činnost, analyzovat ji, interpretovat a hodnotit (ve vztahu k zamýšleným cílům), přemýšlet nad jejími důsledky a praktické zkušenosti teoreticky reflektovat (dát je do kontextu teorie, vysvětlit, argumentovat)

  • Je schopen analyzovat, co se skrývá za jeho činností (názory, postoje, hodnoty, vlastní zkušenosti a zážitky) → klíč k hlubšímu porozumění vlastní činnosti, chápání souvislostí, příčin, následků apod.

Funkce sebereflexe

Sebereflexe v sobě zahrnuje tyto funkce

  • Poznávací – uvědomuji si, jaký jsem učitel, jaké mám problémy, jak je obvykle řeším, jak úspěšně

  • Zpětnovazební – učitel si uvědomuje, jak na jeho zásahy v určitých situacích reagují žáci, kolegové, rodiče.

  • Rozvíjející – sebereflexe poskytuje námět k dalšímu sebezdokonalování

  • Preventivní funkce – učitel si může promýšlet svÉ budoucí reagování v určitých situacích a vyhnout se případným konfliktům.

  • Relaxační – kdy připomínka příjemných prožitků z pedagogických situací učiteli přináší pocit uspokojení a uvolnění.

Autodiagnostika

  • Proces, v jehož průběhu učitel cíleně a systematicky získává a zpracovává zpětnovazební informace. Na základě těchto zjištění dovede projektovat postup (plán dalšího zkvalitnění svého pedagogického působení, a proto musí vědomě reflektovat jeho kvalitu

  • Základem autodiagnostiky je sebereflexe (→ proces rekapitulace pedagogické činnosti, vnitřní dialog, který vedeme sami se sebou)

  • Sebereflexi a autodiagnostiku můžeme provádět každý den nebo po delších časových obdobích.

  • Na učitele působí i zevní vlivy, které mohou být podnětem pro okamžitou sebereflexi (hospitace, konkurzní řízení)

Témata, do kterých materiál patří