Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Během autodiagnostiky si klade sebereflektující otázky které

  • Umožňují vědomou analytickou interpretaci jeho dosavadních a zpětnovazebních informací

  • Vedou ho k zamyšlení se nad příčinami uvědomovaných způsobů jednání

  • Podněcují k hledání cest dalšího zdokonalování vlastní pedagogické činnosti

Oblasti, na které by měla být autodiagnostika zaměřena

  • Na učitelovo uvažování o výuce

  • Na učitelovo pedagogické působení na žáky

  • Na důsledky učitelova pedagogického působení na žáky

Na autodiagnostice učitele by se měli podílet

  • Učitel

  • Kolegové, nadřízení

  • Žáci – studentské posuzování výuky, je třeba počítat i s názory studentů a považovat je za důležitý diagnostický údaj

Autodiagnostické metody

  1. Dotazník učitelova pojetí výuky – obsahuje neúplné věty, týkající se jeho názorů na různé stránky pedagogické komunikace, učitel věty doplňuje, a tak odkrývá i své uvažování o výuce.

  2. Sebereflektující otázky – již samotná formulace otázek a odpovědí na ně umožňují učiteli zamyslet se nad výukou. Podněcuje k uvažování o učivu, výukových formách, žácích, o sobě samém -> př. Vím, jak se moji žáci učí? Zjišťuji jejich studijní styl?

  3. Videozáznam výuky – uvědomění možných souvislostí svého pedagogického jednání, toho, jak je prožíván žáky a jak na ně reaguje.

  4. Hospitace kolegů a nadřízených ve výuce – mohou být prospěšné oběma stranám, umožňují konfrontaci vlastních výukových cílů a svých kolegů.

  5. Žákovské posuzování výuky – rozhovor, posuzovací škály

  6. Rozbor důsledků vlastního pedagogického působení – metody analýzy klasifikace žáků, dotazník postojů žáků k vyučovacímu předmětu, analýza učitelova pojetí úspěšného žáka.

Jak může učitel sbírat informace o vlastní činnosti?

  • Deník – po každé hodině pořizovat deníkové zápisy nebo na konci každého školního dne.

  • Pořízení záznamu vlastní hodiny – pomocí magnetofonu, videokamery. Umožní detailně zvýraznit ty stránky činnosti při vyučování, které si běžně neuvědomujeme, protože jsme příliš zaměstnání děním kolem.

  • Zpětná vazba od koledy, který u vás hospituje – funguje nejlépe, pokud ho předem seznámíme s tím, jaké oblasti se má zpětná vazba týkat.

  • Zpětná vazba poskytována žáky – dotazník, rozhovory, diskuze

Kdy autodiagnostiku realizovat?

  • Může vycházet z konkrétních potřeb učitele (každodenní sebereflexe ped. činnosti, po určitých i delších časových obdobích, reakce učitele na určité náročné ped. situace při výuce).

  • Komplexnější autodiagnostika uskutečňovaná po delších časových obdobích (každé pololetí, v závěru školního roku, apod.)

  • Zvnějšku vyvolaná autodiagnostika

  • Při hodnocení učitele nadřízeným

Využití výsledků autodiagnostiky

Při zpracování a využívání výsledků učitel postupně odpovídá na 3 základní otázky →

Témata, do kterých materiál patří