Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

B) Osobnost učitele, profesní a osobnostní předpoklady pro učitele, sebereflexe, sebehodnocení učitele.

Osobnost učitele

Typologie osobnosti učitele

Autoritářský typ

  • Učitel je přísný, vyžaduje ve výuce naprostý pořádek a podřízenost žáků

  • Žák je objektem učitelova působení, učitel má vše ve svých rukou

  • Žáci se snaží pro učitele, ne pro sebe

  • Snižuje se iniciativa a zájem žáků o práci

  • Žáka i učitele nezajímá proces, ale pouze výsledek

Liberální typ

  • Neorganizovanost výchovně vzdělávacího procesu, řízení se předává žákům

  • Učitel je příliš benevolentní

  • Žáci mají také učitele někdy rádi, ale výsledkem bývají slabší vědomosti, a to pak žáci odsuzují

  • Pedagog nemá autoritu, tu mají silné osobnosti ve třídě

  • Vznikají konflikty, které nikdo neřeší v domnění, že se vyřeší samy

  • Žáci, kteří se chtějí učit jsou nespokojeni, nespolupracují s učitelem, protože vědí, že jejich snaha nebude zúročena

Demokratický typ

  • Učitel má zájem o žáka, hledá adekvátní způsoby formování jeho osobnosti

  • Učitel respektuje osobnost druhých, navozuje pozitivní klima, snaží se individualizovat proces výchovy a vzdělání a odhalovat možnosti žáků

  • Žáci neskrývají chyby, obrací se o pomoc k učiteli, mají k němu důvěru, oceňují ho

  • Kolektiv je samostatný, panují v něm dobré vztahy, rozvíjí se tvořivost

Profesní a osobnostní předpoklady pro učitele

Žádoucí osobnostní rysy pro učitelskou profesi

  • Morální přístup,

  • Tvořivost, smysl pro humor

  • Spravedlivost a objektivita,

  • Trpělivost a sebeovládání,

  • Schopnost formulovat kritický názor,

  • Smysl pro humor, otevřenost,

  • Organizační schopnosti, respekt k ostatním

Přístup k učitelské praxi

  • Pedagogický optimismus – víra ve vlastní práci a v žákovy kladné vlastnosti a síly

  • Pedagogický takt – respektování žáka, úcta a uznání, taktní přístup

  • Pedagogický klid – trpělivost, reagovat adekvátně, neuspěchanost

  • Pedagogické zaujetí – práce by ho měla bavit, skon k osvětě, nepovažovat svojí práci za zbytečnou

Pravidla k navázání vztahu učitel – žák

  • Nešetřit chválou

  • Dát žákům možnost volby a samostatného názoru

  • Být zodpovědný a předávat zodpovědnost

  • Hledat možnosti řešení problémů

  • Zprostředkovat žákům okamžiky, na které budou vzpomínat

  • Nenutit žáka k otevřenosti násilím

  • Nikoho neshazovat

Fáze profesní dráhy učitele

  • Volba učitelské profese

  • Často si tuto profesi volí lidé s potřebou se předvádět, rodičovským pudem, tendencí ke komunikaci, tvořivostí

  • Pregraduální příprava

  • Často terčem kritiky veřejnosti i odborníků, zda není příprava málo praktická a příliš akademická

  • Profesní start

  • Začínajícímu učiteli by měl být přidělen uvádějící učitel, který by mu měl pomáhat a radit

  • Občas šok z reality

  • Nesnadná adaptace

  • Stabilizace

Témata, do kterých materiál patří