11_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
B) Osobnost učitele, profesní a osobnostní předpoklady pro učitele, sebereflexe, sebehodnocení učitele.
Osobnost učitele
Typologie osobnosti učitele
Autoritářský typ
Učitel je přísný, vyžaduje ve výuce naprostý pořádek a podřízenost žáků
Žák je objektem učitelova působení, učitel má vše ve svých rukou
Žáci se snaží pro učitele, ne pro sebe
Snižuje se iniciativa a zájem žáků o práci
Žáka i učitele nezajímá proces, ale pouze výsledek
Liberální typ
Neorganizovanost výchovně vzdělávacího procesu, řízení se předává žákům
Učitel je příliš benevolentní
Žáci mají také učitele někdy rádi, ale výsledkem bývají slabší vědomosti, a to pak žáci odsuzují
Pedagog nemá autoritu, tu mají silné osobnosti ve třídě
Vznikají konflikty, které nikdo neřeší v domnění, že se vyřeší samy
Žáci, kteří se chtějí učit jsou nespokojeni, nespolupracují s učitelem, protože vědí, že jejich snaha nebude zúročena
Demokratický typ
Učitel má zájem o žáka, hledá adekvátní způsoby formování jeho osobnosti
Učitel respektuje osobnost druhých, navozuje pozitivní klima, snaží se individualizovat proces výchovy a vzdělání a odhalovat možnosti žáků
Žáci neskrývají chyby, obrací se o pomoc k učiteli, mají k němu důvěru, oceňují ho
Kolektiv je samostatný, panují v něm dobré vztahy, rozvíjí se tvořivost
Profesní a osobnostní předpoklady pro učitele
Žádoucí osobnostní rysy pro učitelskou profesi
Morální přístup,
Tvořivost, smysl pro humor
Spravedlivost a objektivita,
Trpělivost a sebeovládání,
Schopnost formulovat kritický názor,
Smysl pro humor, otevřenost,
Organizační schopnosti, respekt k ostatním
Přístup k učitelské praxi
Pedagogický optimismus – víra ve vlastní práci a v žákovy kladné vlastnosti a síly
Pedagogický takt – respektování žáka, úcta a uznání, taktní přístup
Pedagogický klid – trpělivost, reagovat adekvátně, neuspěchanost
Pedagogické zaujetí – práce by ho měla bavit, skon k osvětě, nepovažovat svojí práci za zbytečnou
Pravidla k navázání vztahu učitel – žák
Nešetřit chválou
Dát žákům možnost volby a samostatného názoru
Být zodpovědný a předávat zodpovědnost
Hledat možnosti řešení problémů
Zprostředkovat žákům okamžiky, na které budou vzpomínat
Nenutit žáka k otevřenosti násilím
Nikoho neshazovat
Fáze profesní dráhy učitele
Volba učitelské profese
Často si tuto profesi volí lidé s potřebou se předvádět, rodičovským pudem, tendencí ke komunikaci, tvořivostí
Pregraduální příprava
Často terčem kritiky veřejnosti i odborníků, zda není příprava málo praktická a příliš akademická
Profesní start
Začínajícímu učiteli by měl být přidělen uvádějící učitel, který by mu měl pomáhat a radit
Občas šok z reality
Nesnadná adaptace
Stabilizace