Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Moderní evropská kultura

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

14. Moderní evropská kultura

Kultura po druhé světové válce ve světě:

Totalitarismus, válečné hrůzy a nakonec i atmosféra studené války hluboce ovlivnily kulturní život. Evropská humanisticky orientovaná kulturní fronta, která se ještě před válkou pokoušela udržet kontakt s duchovními tradicemi "staré" Evropy, se prakticky rozpadla.

Její čelní představitelé, beznadějně a zoufale poznamenaní válečným kataklyzmatem, většinou už patřili ke generaci odcházející, a někteří dokonce v duchovně bezvýchodné situaci zvolili dobrovolný odchod ze světa (Stephan Zweig, Klaus Mann, Primo Levi).

Rozvrácenost evropského duchovního života prohloubilo i to, že důsledku pronásledování nejen Židů, nýbrž i protinacisticky orientovaných osobností intelektuálního a kulturního života mnoho předních intelektuálů a umělců z Německa emigrovalo do Spojených států.

Byl mezi nimi například fyzik Albert Einstein, skladatelé Arnold Schönberg a Béla Bartók, spisovatelé Heinrich a Thomas Mannové, Bertolt Brecht a také mnoho malířů a architektů. Totéž se stalo ve Francii, když ji Němci obsadili. Tehdy z Evropy odešli takoví umělci jako Salvador Dalí a Max Ernst.

Rozdělení poválečné Evropy v rámci studené války pak kulturní krizi ještě prohloubilo. Od umění se vyžadovala mocenskopolitická a ideologická konfrontace, takže proti socialistickému realismu v malířství a sochařství a novoklasicismu v architektuře na Východě stály abstrakce a funkcionalismus Západu takřka úplně bez možnosti dialogu.

Celá poválečná Evropa byla ovlivněna těžkou ekonomickou situací, která měla dopad hlavně na výtvarné umění, především architekturu. Předzvěstí neblahé výstavby bytů v panelových domech se stal dům jako "obytný stroj" v Marseille (17 poschodí s 337 byty), jehož autorem je Le Corbusier (Charles Edouard Jeanneret), vedle Waltera Gropiuse a Ludwiga Miese van der Rohe jeden z velkých architektů 20. století, kteří mezi válkou společně pracovali ve slavném berlínském ateliéru. Z této myšlenky, zbavené však posléze jakéhokoliv architektonického obsahu, se vyvinula snaha řešit bytovou krizi proslulou "panelákovou" výstavbou, která už sama o sobě až příliš názorně ilustruje bezútěšnou davovou osamělost poválečného Evropana.

Avšak i tato "půlnoc evropského ducha" (Martin Heidegger) zrodila mnoho vynikajících kulturních osobností, jejichž díla lze už dnes, po jen poměrně malém časovém odstupu, řadit ke klasické moderně a která patří ke klenotům lidské tvořivosti.

Pod vlivem předválečné expresivní a formální abstrakce vznikla řada působivých obrazů představitelů tachismu (franc. tache = skvrna), evropské obdoby amerického "abstract painting", Wolfganga Schulze, Willema de Kooninga či Alberta Giacomettiho. Jakoreakce na tento sice sugestivní, nicméně poněkud únavný abstraktní směr se zrodil zájem o směry laděné příkře antiintelektualisticky, především neodadaismus, ze kterého pak vznikl takzvaný pop-art.

Témata, do kterých materiál patří