12_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výhody skupinové práce
Z pohledu učitele
Zapojí se více žáků, včetně pomalejších
Vyjadřování je přirozenější
Větší zájem o úkoly
Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce
Učí se komunikačním dovednostem
Učí se organizaci práce
Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků
Učitel se může věnovat slabší skupině, má čas na přípravu další činnosti
Obrana proti stereotypu ve vyučování
Z pohledu žáka
Zapojí se více žáků, mezi vrstevníky opadá stud
Vyjadřování je přirozenější–baví se mezi sebou, nemusí vystupovat jako jednotlivec před celou třídou,učitelem
Větší zájem o úkoly, zpestření ve výuce
Učí se komunikačním dovednostem
Žáci si mohou sami organizovat práci
Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků
Nevýhody skupinové práce
Z pohledu učitele
Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně
Nedovedou si organizovat práci
Skupiny jsou hlučné, překřikují se
Neprobere se příliš učiva
Odbíhání od zadaného úkolu
Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny
Mohou vznikat chyby, které se ihned neopravují
Obtížné hodnocení učební činnosti
Vyžaduje náročnou přípravu
Z pohledu žáka
Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně, někteří žáci se jen “vezou”, což může jiným vadit
Nedovedou si organizovat práci – nevědí, co dělat dříve, aby byla práce efektivně a nejrychleji vykonána
Skupiny jsou hlučné, překřikují se – neslyší se
Odbíhání od zadaného úkolu
Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny
Zásady pro práci ve skupinách.
Úloha učitele při skupinové práci
Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity
Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci
Rozdělit žáky do skupin, určit – počet skupin, počet členů ve skupině, princip rozdělování, role
Zvážit vhodnost uspořádání učebny
Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol
Vymezit pravidla skupinové práce
Vymezit kritéria hodnocení
Stanovit časový limit pro práci
Působit jako moderátor a poradce
Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin
Být žákům po ruce v případě potřeby, pokud žáci úkol zvládají, spíše do jejich práce nezasahovat
Umožnit skupinám zažít úspěch
Pokud se kooperace ve skupinách nedaří, naznačit vhodný postup, přiřadit žákům role ve skupině
Mít připravenou drobnou aktivitu pro nejrychlejší skupiny
Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi
Zhodnotit dosažení cílů
Příklady vhodných skupinových aktivit na jednotlivá témata podpory zdraví.
Výuka předmětu: Výchova ke zdraví
Téma hodiny: Zdraví a jeho determinanty
Cíl práce: Žáci mají za úkol sestavit myšlenkovou mapu, na které vyjmenují determinanty zdraví.
Výukové cíle:
Žáci uvedou pozitivní a negativní faktory, které ovlivňují zdraví
Žáci jsou ochotni diskutovat o vlivu jednotlivých determinant na zdraví
Žáci jsou ochotni sestavit myšlenkovou mapu dle zadání učitele
Obsah:
Žáci budou rozděleni do skupin dle losování (skupiny cca po 5)
Budou mít za úkol na papír sestavit myšlenkovou mapu, kde zaznačí determinanty zdraví (pozitivní a negativní)
Žáci si také připraví vysvětlení toho, jak jednotlivé determinanty působí na zdraví
Žáci budou mít na zpracování přibližně 20-30 minut, poté si vyberou zástupce skupiny, který jejich práci bude prezentovat
Třída společně s vyučujícím zhodnotí postupně všechny práce a na konci hodiny vyučující shrne probrané téma
