Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výhody skupinové práce

Z pohledu učitele

  • Zapojí se více žáků, včetně pomalejších

  • Vyjadřování je přirozenější

  • Větší zájem o úkoly

  • Žáci si do určité míry mohou volit tempo práce

  • Učí se komunikačním dovednostem

  • Učí se organizaci práce

  • Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků

  • Učitel se může věnovat slabší skupině, má čas na přípravu další činnosti

  • Obrana proti stereotypu ve vyučování

Z pohledu žáka

  • Zapojí se více žáků, mezi vrstevníky opadá stud

  • Vyjadřování je přirozenější–baví se mezi sebou, nemusí vystupovat jako jednotlivec před celou třídou,učitelem

  • Větší zájem o úkoly, zpestření ve výuce

  • Učí se komunikačním dovednostem

  • Žáci si mohou sami organizovat práci

  • Zvyšuje se sebevědomí, samostatnost žáků

Nevýhody skupinové práce

Z pohledu učitele

  • Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně

  • Nedovedou si organizovat práci

  • Skupiny jsou hlučné, překřikují se

  • Neprobere se příliš učiva

  • Odbíhání od zadaného úkolu

  • Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny

  • Mohou vznikat chyby, které se ihned neopravují

  • Obtížné hodnocení učební činnosti

  • Vyžaduje náročnou přípravu

Z pohledu žáka

  • Žáci ve skupině nepracují rovnoměrně, někteří žáci se jen “vezou”, což může jiným vadit

  • Nedovedou si organizovat práci – nevědí, co dělat dříve, aby byla práce efektivně a nejrychleji vykonána

  • Skupiny jsou hlučné, překřikují se – neslyší se

  • Odbíhání od zadaného úkolu

  • Ti talentovanější se trumfují a přestávají se starat o zbytek skupiny

Zásady pro práci ve skupinách.

Úloha učitele při skupinové práci

  • Vytvářet podmínky pro konstruktivní aktivity

  • Stanovit vhodné cíle pro skupinovou práci

  • Rozdělit žáky do skupin, určit – počet skupin, počet členů ve skupině, princip rozdělování, role

  • Zvážit vhodnost uspořádání učebny

  • Vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol

  • Vymezit pravidla skupinové práce

  • Vymezit kritéria hodnocení

  • Stanovit časový limit pro práci

  • Působit jako moderátor a poradce

  • Monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin

  • Být žákům po ruce v případě potřeby, pokud žáci úkol zvládají, spíše do jejich práce nezasahovat

  • Umožnit skupinám zažít úspěch

  • Pokud se kooperace ve skupinách nedaří, naznačit vhodný postup, přiřadit žákům role ve skupině

  • Mít připravenou drobnou aktivitu pro nejrychlejší skupiny

  • Nabídnout prostor pro závěrečnou prezentaci a reflexi

  • Zhodnotit dosažení cílů

Příklady vhodných skupinových aktivit na jednotlivá témata podpory zdraví.

  • Výuka předmětu: Výchova ke zdraví

  • Téma hodiny: Zdraví a jeho determinanty

  • Cíl práce: Žáci mají za úkol sestavit myšlenkovou mapu, na které vyjmenují determinanty zdraví.

  • Výukové cíle:

  • Žáci uvedou pozitivní a negativní faktory, které ovlivňují zdraví

  • Žáci jsou ochotni diskutovat o vlivu jednotlivých determinant na zdraví

  • Žáci jsou ochotni sestavit myšlenkovou mapu dle zadání učitele

  • Obsah:

  • Žáci budou rozděleni do skupin dle losování (skupiny cca po 5)

  • Budou mít za úkol na papír sestavit myšlenkovou mapu, kde zaznačí determinanty zdraví (pozitivní a negativní)

  • Žáci si také připraví vysvětlení toho, jak jednotlivé determinanty působí na zdraví

  • Žáci budou mít na zpracování přibližně 20-30 minut, poté si vyberou zástupce skupiny, který jejich práci bude prezentovat

  • Třída společně s vyučujícím zhodnotí postupně všechny práce a na konci hodiny vyučující shrne probrané téma

Témata, do kterých materiál patří