12_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Násilí a šikanování,
Záškoláctví,
Kriminality, delikvence, vandalismu aj. forem násilného chování,
Ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže,
Xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu,
Užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a kouření), anabolik, medikamentů a dalších látek,
Netolismus (virtuálních drog) a patologického hráčství (gambling),
Diváckého násilí.
Komerčního sexuálního zneužívání dětí,
Syndromu týraných a zneužívaných dětí
Sekt a sociálně patologických náboženských hnutí.
Preventivní programy ve školách
Preventivní výchovně vzdělávací působení musí být neodělitelnou součástí výuky a života škol a školských zařízení. Školní preventivní programy by měly být zaměřeny do těchto významných oblastí:
Podpora zdravého životního stylu (převzetí odpovědnosti za zdraví své i ostatních),
Zvyšování sociálních kompetencí dospívajících (rozvíjet sociální dovednosti za své chování i v náročnějších situacích),
Posilování komunikačních dovedností (zvyšovat schopnost mladých lidí řešit, popřípadně se vyrovnávat s problémy a konflikty, umět požádat jasně a vhodně o pomoc, adekvátně reagovat na nejrůznější podnět, na kritiku apod.),
Odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování (zvyšovat schopnost dětí efektivně ovládat své emoce, umět reagovat na stres a účinně se bránit všem formám sebe- destrukce),
Vytváření pozitivního sociálního klimatu (nabídnout důvěryhodné a bezpečné prostředí, které bude rozvíjet a zvyšovat sebevědomí mladých lidí a posilovat jejich schopnost umět se vyrovnat s neúspěchem),
Napomáhat mládeži formovat postoje vztahující se k významu společensky obecně akceptovatelných hodnot (budování úcty k zákonu, posilování právního vědomí, zdravé postoje ke konvencím.)
Charakteristika sekundární prevence
Předcházení vzniku, rozvoji a přetrvávání problémového užívání u osob, které jsou užíváním návykových látek zasaženi. Jedná se o včasnou intervenci, poradenství a léčení.
Charakteristika terciární prevence
Předcházení vážnému či trvalému zdravotnímu a sociálnímu poškození z užívání návykovách látech. Řadíme sem sociální rehabilitaci, doléčování, podporu v abstinenci, ale i prevenci rizik u neabstinujících uživatelů.
Příklady preventivních programů
Normální je nekouřit
Program je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a prevenci užívání legálních drog, především prevenci kouření
Cílová skupina - dětí mladšího školního věku (7–11 let).
Zabývá se faktory zdravého životního stylu (dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, správné stravovací návyky atd.).
Program se skládá z 25 lekcí. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Je vhodné, aby lekce na sebe navazovaly a časový interval nebyl delší než 4 týdny. Optimální je, pokud se realizuje v průběhu např. školy v přírodě, projektových dnech zaměřených na podporu zdraví nebo v pravidelných hodinách prvouky, přírodo- vědy i jiných předmětech. Nabízí možnosti využití ve volnočasových aktivitách dětí mimo povinnou školní výuku např. vychovateli ve školních družinách, pedagogy volného času aj.