Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Násilí a šikanování,

  • Záškoláctví,

  • Kriminality, delikvence, vandalismu aj. forem násilného chování,

  • Ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže,

  • Xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu,

  • Užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a kouření), anabolik, medikamentů a dalších látek,

  • Netolismus (virtuálních drog) a patologického hráčství (gambling),

  • Diváckého násilí.


  • Komerčního sexuálního zneužívání dětí,


  • Syndromu týraných a zneužívaných dětí

  • Sekt a sociálně patologických náboženských hnutí.

Preventivní programy ve školách

Preventivní výchovně vzdělávací působení musí být neodělitelnou součástí výuky a života škol a školských zařízení. Školní preventivní programy by měly být zaměřeny do těchto významných oblastí:

  • Podpora zdravého životního stylu (převzetí odpovědnosti za zdraví své i ostatních),


  • Zvyšování sociálních kompetencí dospívajících (rozvíjet sociální dovednosti za své chování i v náročnějších situacích),

  • Posilování komunikačních dovedností (zvyšovat schopnost mladých lidí řešit, popřípadně se vyrovnávat s problémy a konflikty, umět požádat jasně a vhodně o pomoc, adekvátně reagovat na nejrůznější podnět, na kritiku apod.), 


  • Odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování (zvyšovat schopnost dětí efektivně ovládat své emoce, umět reagovat na stres a účinně se bránit všem formám sebe- destrukce), 


  • Vytváření pozitivního sociálního klimatu (nabídnout důvěryhodné a bezpečné prostředí, které bude rozvíjet a zvyšovat sebevědomí mladých lidí a posilovat jejich schopnost umět se vyrovnat s neúspěchem), 


  • Napomáhat mládeži formovat postoje vztahující se k významu společensky obecně akceptovatelných hodnot (budování úcty k zákonu, posilování právního vědomí, zdravé postoje ke konvencím.) 


Charakteristika sekundární prevence

  • Předcházení vzniku, rozvoji a přetrvávání problémového užívání u osob, které jsou užíváním návykových látek zasaženi. Jedná se o včasnou intervenci, poradenství a léčení.

Charakteristika terciární prevence

  • Předcházení vážnému či trvalému zdravotnímu a sociálnímu poškození z užívání návykovách látech. Řadíme sem sociální rehabilitaci, doléčování, podporu v abstinenci, ale i prevenci rizik u neabstinujících uživatelů.

Příklady preventivních programů

Normální je nekouřit

  • Program je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a prevenci užívání legálních drog, především prevenci kouření

  • Cílová skupina - dětí mladšího školního věku (7–11 let).

  • Zabývá se faktory zdravého životního stylu (dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, správné stravovací návyky atd.).

  • Program se skládá z 25 lekcí. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Je vhodné, aby lekce na sebe navazovaly a časový interval nebyl delší než 4 týdny. Optimální je, pokud se realizuje v průběhu např. školy v přírodě, projektových dnech zaměřených na podporu zdraví nebo v pravidelných hodinách prvouky, přírodo- vědy i jiných předmětech. Nabízí možnosti využití ve volnočasových aktivitách dětí mimo povinnou školní výuku např. vychovateli ve školních družinách, pedagogy volného času aj.

Témata, do kterých materiál patří