13_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Rozdělení dle aktivity a samostatnosti žáků
Metody sdělovací
Metody samostatné práce žáků
Metody badatelské a výzkumné
-
Rozdělení dle myšlenkových operací
Postup srovnávací
Postup induktivní
Postup deduktivní
Postup analyticko-syntetický
-
Rozdělení dle fází výuky/ fází výchovně vzdělávacího procesu
Metody motivační
Metody expoziční
Metody fixační
Metody diagnostické
Metody aplikační
Pyramida učení
Vztahující se k vyučovacím metodám a procento zapamatování u jednotlivých výukových metod (Obst, Kalhous, 2002).
Metody informačně receptivní
PŘEDNÁŠKA, VÝKLAD, INSTRUKTÁŽ, DEMONSTRAČNÍ VÝKLAD, ŘEŠENÍ NEPROBLÉMOVÝCH ÚLOH, ROZHOVOR
Činnost učitele je dána prezentací hotových poznatků a konstrukcí úloh vedoucích k vnímání a reprodukci, učitel nemusí být nutně zprostředkujícím činitelem. Po žákovi je požadováno pozorně poslouchat, pozorovat, pochopit, zapamatovat si předávané informace. Aktivita je přesouvána na učitele, žák je aktivní pouze do té míry, že si osvojuje zadaný postup učení.
Informačně receptivní metody mohou vyžadovat různé prostředky (slovní, názorné, praktické) a formy projevu (mluvený projev, demonstrace, pozorování). Tyto metody se uplatňují tam, kde jde o poznání jevů víceméně statické podobě. Žáci poznávají jen vnější stánku jevu, aniž by byly postiženi hlubší souvislosti. Jestliže učitel předvádí demonstrační pokud, využívá názorných pomůcek, vyvozuje sám závěry a žák pasivně sleduje činnost učitele, jde o činnost informačně receptivních metod.
Přednáška
Zprostředkovává poznatky v delším, souvislém a logicky učleněném souboru, obsahuje úvod, jádro, závěr (rekapitulace nosných myšlenek)
Výklad
Učitel objasňuje žákům jednotlivé pojmy a vztahy mezi nimi v hotové podobě, opírá se o dříve osvojené poznatky, využívá různé prostředky (slovní, názorné, praktické) a formy projevu (mluvený projev, videoprogram)
Instruktáž
Teoretický úvod pro praktickou činnost, učitel prezentuje žákům příslušný objekt a způsob činnosti s ním, podle jeho vzoru pak žáci s objektem manipulují
Demonstrační výklad
Učitel předvádí demonstrační pokud, názorný materiál, technické zařízení, objasní žákům jejich podstatu, žáci pozorují převáděné jevy a učitel jim jejich podstatu vysvětluje v hotové podobě
Řešení neproblémových úloh
Učitel předkládá žákům úlohy, které žáci řeší podle určitých pravidel, algoritmů, popisů činnosti, důležité je opakování činností
Rozhovor
Střídání otázek a odpovědí mezi učitelem a žáky
Vyžaduje dovednost formulovat otázky a otázky (učební úlohy) by měly záměrně sledovat didaktické cíle
Vyžaduje vhodnou atmosféru, akceptovatelné téma, připravenost
Učitel vede žáky k reprodukci dříve známých poznatků, sděluje žákům nové poznatky, ke kterým se během rozhovoru navrací a sleduje, jak žáci dovedou sdělené na základě jeho otázek reprodukovat