Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Rozdělení dle aktivity a samostatnosti žáků

  • Metody sdělovací

  • Metody samostatné práce žáků

  • Metody badatelské a výzkumné

  1. Rozdělení dle myšlenkových operací

  • Postup srovnávací

  • Postup induktivní

  • Postup deduktivní

  • Postup analyticko-syntetický

  1. Rozdělení dle fází výuky/ fází výchovně vzdělávacího procesu

  • Metody motivační

  • Metody expoziční

  • Metody fixační

  • Metody diagnostické

  • Metody aplikační

Pyramida učení

  • Vztahující se k vyučovacím metodám a procento zapamatování u jednotlivých výukových metod (Obst, Kalhous, 2002).

Metody informačně receptivní

PŘEDNÁŠKA, VÝKLAD, INSTRUKTÁŽ, DEMONSTRAČNÍ VÝKLAD, ŘEŠENÍ NEPROBLÉMOVÝCH ÚLOH, ROZHOVOR

  • Činnost učitele je dána prezentací hotových poznatků a konstrukcí úloh vedoucích k vnímání a reprodukci, učitel nemusí být nutně zprostředkujícím činitelem. Po žákovi je požadováno pozorně poslouchat, pozorovat, pochopit, zapamatovat si předávané informace. Aktivita je přesouvána na učitele, žák je aktivní pouze do té míry, že si osvojuje zadaný postup učení.

  • Informačně receptivní metody mohou vyžadovat různé prostředky (slovní, názorné, praktické) a formy projevu (mluvený projev, demonstrace, pozorování). Tyto metody se uplatňují tam, kde jde o poznání jevů víceméně statické podobě. Žáci poznávají jen vnější stánku jevu, aniž by byly postiženi hlubší souvislosti. Jestliže učitel předvádí demonstrační pokud, využívá názorných pomůcek, vyvozuje sám závěry a žák pasivně sleduje činnost učitele, jde o činnost informačně receptivních metod.

Přednáška

  • Zprostředkovává poznatky v delším, souvislém a logicky učleněném souboru, obsahuje úvod, jádro, závěr (rekapitulace nosných myšlenek)

Výklad

  • Učitel objasňuje žákům jednotlivé pojmy a vztahy mezi nimi v hotové podobě, opírá se o dříve osvojené poznatky, využívá různé prostředky (slovní, názorné, praktické) a formy projevu (mluvený projev, videoprogram)

Instruktáž

  • Teoretický úvod pro praktickou činnost, učitel prezentuje žákům příslušný objekt a způsob činnosti s ním, podle jeho vzoru pak žáci s objektem manipulují

Demonstrační výklad

  • Učitel předvádí demonstrační pokud, názorný materiál, technické zařízení, objasní žákům jejich podstatu, žáci pozorují převáděné jevy a učitel jim jejich podstatu vysvětluje v hotové podobě

Řešení neproblémových úloh

  • Učitel předkládá žákům úlohy, které žáci řeší podle určitých pravidel, algoritmů, popisů činnosti, důležité je opakování činností

Rozhovor

  • Střídání otázek a odpovědí mezi učitelem a žáky

  • Vyžaduje dovednost formulovat otázky a otázky (učební úlohy) by měly záměrně sledovat didaktické cíle

  • Vyžaduje vhodnou atmosféru, akceptovatelné téma, připravenost

  • Učitel vede žáky k reprodukci dříve známých poznatků, sděluje žákům nové poznatky, ke kterým se během rozhovoru navrací a sleduje, jak žáci dovedou sdělené na základě jeho otázek reprodukovat

Témata, do kterých materiál patří