13_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výklad
Výhody:
Na rozdíl od učebnice může být veden na úrovni odpovídající znalostem třídy
Může nadchnout pro věc, je-li poutavý, zajímavý, emotivní
Je to rychlá metoda, může být efektivní
Nevyžaduje mnoho přípravy ani pomůcek
Učitel má přímý vliv na časový rozsah
Nevýhody:
Tempo je stejné pro všechny
Neexistuje zpětná vazba, proto je nutné dostatečné ověření
Žáci nejsou aktivní, mohou se nudit
Žáci nemají příležitost hned používat pochopené
Předpokládá se, že žáci jsou ukáznění
Nezkušení učitelé často neovládají techniku výkladu
Je nutné respektovat:
Schopnost žáků se soustředit není nekonečná
Nutnost zpřístupňovat učivo – při výkladu používá učitel nové termíny, pokud chce, aby mu žáci rozuměli, musí učivo zjednodušovat, systematizovat, výklad strukturovat, vytvářet body
Zvyšovat úroveň a efektivitu výkladu
Obrazové materiály, názorné a technické pomůcky, otázky
Krátké věty, stručnost, příklady, výstižnost
Probouzet zvídavost (hádanky, paradoxy)
„Návraty“ ve výkladu
Spojovat se zkušeností žáka
Žáci budou aktivnější, když budou vědět, co mají během výkladu dělat (psát si poznámky, sledovat v knize)
Mají dopředu vědět, o čem bude řeč – body, problémy, teze
Modulovat věty, nemluvit monotónně, pracovat s pauzami, práce s hlasem je 3x výraznější než při běžné komunikaci
Udržovat zrakový kontakt, pohybovat se po třídě
Pojmout výklad jako vysvětlování a řešení problému
Problémové metody
PROBLÉMOVÝ VÝKLAD, DEMONSTRAČNĚ PROBLÉMOVÝ VÝKLAD, HEURISTICKÝ, SOKRATOVSKÝ ROZHOVOR, ŘEŠENÍ PROBLÉMOVÝCH ÚLOH, ŘÍZENÁ DISKUZE, DIDAKTICKÉ HRY, CELÁ ŠKÁLA METOD PARTICIPATIVNÍCH
Vedou k produktivní činnosti při osvojování učiva. Podstata těchto metod spočívá v tom, že učitel konstruuje pro určitý výukový cíl problémové úlohy, při kterých probíhá osvojování poznatků a zkušeností tvůrčí činností žáků. V problémových metodách je jistá rovnováha mezi činností učitele a žáka.
Problémový výklad
Učitel vysvětluje nový poznatek, ale současně navozuje problémové situace, používá systém problémových otázek
Formuluje odpověď za spoluúčasti žáků, ti napodobují logiku učitelových úvah, což je počáteční fáze poznávací činnosti, každá otázka vyplývá z předchozí
Etapy – utvoření problémové situace – formulace problému – vytvoření hypotéz – verifikace hypotéz – formulace řešení problému – zevšeobecnění
Demonstračně problémový výklad
Učitel svůj výklad doprovází experimentem, převedením objektu, z čehož žáci za pomocí učitele vytvářejí závěry
Heuristický rozhovor
Učitel klade problémové otázky, ale odpovědi formulují žáci na základě myšlenkové a psychomotorické činnosti (hypotézy vytyčují na základě otázek učitele), vlastním experimentováním se snaží vyřešit zadané problémy, žáci se učí myslet, prožívají pocity nespokojenosti, když jsou neúspěšní/úspěšní