Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výklad

Výhody:

  • Na rozdíl od učebnice může být veden na úrovni odpovídající znalostem třídy

  • Může nadchnout pro věc, je-li poutavý, zajímavý, emotivní

  • Je to rychlá metoda, může být efektivní

  • Nevyžaduje mnoho přípravy ani pomůcek

  • Učitel má přímý vliv na časový rozsah

Nevýhody:

  • Tempo je stejné pro všechny

  • Neexistuje zpětná vazba, proto je nutné dostatečné ověření

  • Žáci nejsou aktivní, mohou se nudit

  • Žáci nemají příležitost hned používat pochopené

  • Předpokládá se, že žáci jsou ukáznění

  • Nezkušení učitelé často neovládají techniku výkladu

Je nutné respektovat:

  • Schopnost žáků se soustředit není nekonečná

  • Nutnost zpřístupňovat učivo – při výkladu používá učitel nové termíny, pokud chce, aby mu žáci rozuměli, musí učivo zjednodušovat, systematizovat, výklad strukturovat, vytvářet body

  • Zvyšovat úroveň a efektivitu výkladu

  • Obrazové materiály, názorné a technické pomůcky, otázky

  • Krátké věty, stručnost, příklady, výstižnost

  • Probouzet zvídavost (hádanky, paradoxy)

  • „Návraty“ ve výkladu

  • Spojovat se zkušeností žáka

  • Žáci budou aktivnější, když budou vědět, co mají během výkladu dělat (psát si poznámky, sledovat v knize)

  • Mají dopředu vědět, o čem bude řeč – body, problémy, teze

  • Modulovat věty, nemluvit monotónně, pracovat s pauzami, práce s hlasem je 3x výraznější než při běžné komunikaci

  • Udržovat zrakový kontakt, pohybovat se po třídě

  • Pojmout výklad jako vysvětlování a řešení problému

Problémové metody

PROBLÉMOVÝ VÝKLAD, DEMONSTRAČNĚ PROBLÉMOVÝ VÝKLAD, HEURISTICKÝ, SOKRATOVSKÝ ROZHOVOR, ŘEŠENÍ PROBLÉMOVÝCH ÚLOH, ŘÍZENÁ DISKUZE, DIDAKTICKÉ HRY, CELÁ ŠKÁLA METOD PARTICIPATIVNÍCH

  • Vedou k produktivní činnosti při osvojování učiva. Podstata těchto metod spočívá v tom, že učitel konstruuje pro určitý výukový cíl problémové úlohy, při kterých probíhá osvojování poznatků a zkušeností tvůrčí činností žáků. V problémových metodách je jistá rovnováha mezi činností učitele a žáka.

Problémový výklad

  • Učitel vysvětluje nový poznatek, ale současně navozuje problémové situace, používá systém problémových otázek

  • Formuluje odpověď za spoluúčasti žáků, ti napodobují logiku učitelových úvah, což je počáteční fáze poznávací činnosti, každá otázka vyplývá z předchozí

  • Etapy – utvoření problémové situace – formulace problému – vytvoření hypotéz – verifikace hypotéz – formulace řešení problému – zevšeobecnění

Demonstračně problémový výklad

  • Učitel svůj výklad doprovází experimentem, převedením objektu, z čehož žáci za pomocí učitele vytvářejí závěry

Heuristický rozhovor

  • Učitel klade problémové otázky, ale odpovědi formulují žáci na základě myšlenkové a psychomotorické činnosti (hypotézy vytyčují na základě otázek učitele), vlastním experimentováním se snaží vyřešit zadané problémy, žáci se učí myslet, prožívají pocity nespokojenosti, když jsou neúspěšní/úspěšní

Témata, do kterých materiál patří