13_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sokratovský rozhovor
Na základě osvojených poznatků může učitel rozhovorem navést žáky na objevení nových poznatků, uplatňuje se v případě, že učivo vyučovacích hodin na sebe navazuje
Řešení problémových úloh
Učitel zadá problémové úlohy (úlohy, které vyjadřují rozpor, obtíž, vede), usměrňuje jejich poznávací činnost, vede žáky k samostatnému řešení, lze sem zařadit řešení konfliktních situací, problémových případů, modelových situací
Řízená diskuze
Předmětem diskuze je didaktický problém, učitel se ptá na názory žáků, může řídit diskuzi, rozhodující je interakce žák-žák, učivo je předem známo, předmětem diskuze je stanovený problém, je zaměřena na změnu postojů, akceptaci jiných názorů, vytváří schopnost komunikovat s druhými, např. brainstorming
Didaktické hry
Záměrně evokují produktivní aktivity a rozvíjejí myšlení, jsou založeny na řešení problémových situací, rozvíjení myšlení, náročné na přípravu
Hry na psychické uvolnění a odreagování, hry na rozvoj samostatnosti, vztah k přírodě, na frustrační toleranci (odolnost vůči selhání, zklamání, schopnost snášet zklamání)
Participativní metody
Participativní metody, označované někdy pod názvem aktivizující nebo problémové metody, při kterém dochází ke spoluúčasti, spolupodílení se na určité činnosti (na činnostech osvojovacích, objevovacích, teoretických, praktických, samostatných,…)
Dialog v plénu skupiny
Předpokládá poučené a pohotové iniciátory, přiměřeně vyrovnané pozice účastníků skupiny,
Simulovaný dialog
Např. beseda se zajímavými lidmi, k jejichž besedě se zapojí žáci, kteří tím podnítí připojení dalších spolužáků, má funkci spouštěcí, podněcující
Dialog založený na písemných otázkách
Dotazy na učitele
Dialog v kruhu
Žáci se po řadě vyjadřují ke stanovenému problému
Situační/případové metody
Bezprostřední konfrontace zkušeností, názorů žáka s konkrétními problémovým situacemi/případy = dokumentace, záznamy
Inscenační metody (metody hraní rolí)
Řešení problémů je cvičeno na situacích s mírou simulace, je potřeba se ztotožnit s rolí
Brainstormingové metody
Útočení na mozek/burza dobrých nápadů – jde o okamžité reagování na vyslovenou otázku bez zábran, bez přemýšlení, je nutná tolerance a zachování klidu při vyslovení názorů druhých
Ekonomické a jiné tvořivé hry
Výzkumné metody
SAMOSTATNÁ EXPERIMENTÁLNÍ A TEORETICKÁ ČINNOST, ŘEŠENÍ BADATELSKÝCH ÚLOH
Samostatná experimentální činnost
Žák k měření veličiny, k samostatnému pozorování navrhuje a využívá vhodné prostředky a pomůcky, přístroje, provádí samostatné měření, vyhodnocuje výsledky, navrhuje závěry
Samostatná teoretická činnost
Na základě studia literatury a vlastní myšlenkové činnosti žák provádí závěry (samostatné práce – eseje, úvahy)