16_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Únava a přetěžování žáků, psychogenní stresy
Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení
Pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava
Únava = porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem
Přetěžování = na žáka jsou kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti
Důvody přetěžování žáka a únavy
Ukládání velkého množství úkolů
Obtížnost učiva – pokud je jeho obsah nepřiměřený chápavosti žáků
Velké množství pojmů k zapamatování
Vadný způsob podávání učiva ve škole – nedostatečné osvojení učiva ve škole brání potřebné rekreaci
Nesprávné rozvržení práce
Nedostatek odpočinku
Neustálé prověřování vědomostí – žáci se pak doma jen učí a na nic jiného nemají čas
O přetěžování se jedná tehdy, pokud trvá delší dobu a vede k oslabení nervové činnosti související s poruchami činnosti vnitřních orgánů, což má vliv na celkový zdravotní stav
Špatně používané metody – např. pořád jenom výklad bez názorných prvků – vyžaduje mnohem vyšší soustředěnost a tím bližší nástup únavy
Druhy únavy ve škole
Fyzická – např. po nedostatku spánku, po tělocviku…
Psychická – práce žáků, příprava do školy
Emocionální – únava z očekávání známek, z rozhodování, z nedostatku informací
Nutné je uznávat všechny typy únavy
3 stupně únavy – malátnost, přepětí, vyčerpání
Odstranění únavy
Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila
Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.
Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu.
Psychogenní stresy ve škole
Učení bez stresu a zátěže být nemůže
Často stres způsobují učitelé, kteří mají nepřiměřené nároky, nebo z nich žáci mají strach
Strach ze špatných známek = stres
Stres ze spolužáků – např. šikana
Stres z písemek
Stres z domácích úkolů
Vysoké nároky rodičů nebo svoje způsobují také stres
Stresům lze předejít duševní hygienou – chrání a upevňuje duševní zdraví a zvyšuje odolnost člověka
Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je psychohygienicky správně sestavený rozvrh hodin, který musí být sestavený z hlediska výkonnosti člověka.
Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.), odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až k minimu (3 hod.).
V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).
Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.
V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.