Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Únava a přetěžování žáků, psychogenní stresy

  • Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení

  • Pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava

  • Únava = porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem

  • Přetěžování = na žáka jsou kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti

Důvody přetěžování žáka a únavy

  • Ukládání velkého množství úkolů

  • Obtížnost učiva – pokud je jeho obsah nepřiměřený chápavosti žáků

  • Velké množství pojmů k zapamatování

  • Vadný způsob podávání učiva ve škole – nedostatečné osvojení učiva ve škole brání potřebné rekreaci

  • Nesprávné rozvržení práce

  • Nedostatek odpočinku

  • Neustálé prověřování vědomostí – žáci se pak doma jen učí a na nic jiného nemají čas

  • O přetěžování se jedná tehdy, pokud trvá delší dobu a vede k oslabení nervové činnosti související s poruchami činnosti vnitřních orgánů, což má vliv na celkový zdravotní stav

  • Špatně používané metody – např. pořád jenom výklad bez názorných prvků – vyžaduje mnohem vyšší soustředěnost a tím bližší nástup únavy

Druhy únavy ve škole

  • Fyzická – např. po nedostatku spánku, po tělocviku…

  • Psychická – práce žáků, příprava do školy

  • Emocionální – únava z očekávání známek, z rozhodování, z nedostatku informací

  • Nutné je uznávat všechny typy únavy

  • 3 stupně únavy – malátnost, přepětí, vyčerpání

Odstranění únavy

  • Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila

  • Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.

  • Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu.

Psychogenní stresy ve škole

  • Učení bez stresu a zátěže být nemůže

  • Často stres způsobují učitelé, kteří mají nepřiměřené nároky, nebo z nich žáci mají strach

  • Strach ze špatných známek = stres

  • Stres ze spolužáků – např. šikana

  • Stres z písemek

  • Stres z domácích úkolů

  • Vysoké nároky rodičů nebo svoje způsobují také stres

  • Stresům lze předejít duševní hygienou – chrání a upevňuje duševní zdraví a zvyšuje odolnost člověka

  • Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je psychohygienicky správně sestavený rozvrh hodin, který musí být sestavený z hlediska výkonnosti člověka.

  • Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.), odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až k minimu (3 hod.).

  • V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).

  • Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.

  • V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.

Témata, do kterých materiál patří