16_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Prostorové a materiální podmínky pro výuku, uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám. Vybavení učebny. Výuka mimo prostředí školy. exkurze – význam, instituce a zařízení vhodná k exkurzím.
Prostorové a materiální podmínky pro výuku – viz část A
Uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám
Hromadné vyučování – doporučeno standardní uspořádání učebny (viz 1. obrázek níže)
Skupinová výuka – uspořádat tak, aby žáci byli kolem jednoho nebo dvou spojených stolů (aby všichni měli prostor na psaní) – např. uspořádání viz 2. obrázek níže
Jazykové učebny – ideální je, aby při konverzacích v cizím jazyce učitel byl s žákem v přímém kontaktu a nebyli mezi nimi jiní žáci, proto se volí často uspořádání lavic do tvaru stolu – tzn. učitel může se všemi žáky hovořit přímo
Další uspořádání dle konkrétní metody výuky (např. beseda v kruhu, inscenační metody, praktické vyučování
Vybavení učebny
Viz část A (kmenová učebna)
Při některých předmětech jsou učebny vybaveny jinak dle specifik předmětu – např. učebna ošetřovatelských postupů postele, vodní lůžko, skříně se pomůckami; učebna pracovních činností nářadí; učebna vaření kuchyňka, učebna jazyků stoly obsahující sluchátka…; učebna první pomoci figuríny a materiál pro nácvik PP
Výuka mimo prostředí školy
Při některých předmětech je možné uskutečnit výuku mimo prostředí školy
Například přírodověda v přírodě
Vhodné spíše pro žáky 1. stupně ZŠ
Je nutné počítat s možnými rušivými elementy výuky (např. lidé na procházce, auta, vítr…)
Žáci často berou výuku mimo školu jako odreagování a výuka pak postrádá smysl
Špatné podmínky pro psaní poznámek
Učení venku je zdravější, posiluje vztahy mezi žáky a učitelem, děti jsou na čerstvém vzduchu
Je nutné předem zvážit výhody a nevýhody při konkrétním předmětu
V naší aprobaci je dobrá možnost při učení venku praktická výuka první pomoci – modelové situace
Výuka mimo prostředí školy zahrnuje například i exkurze (knihovna apod.), kde žáci absolvují nějaký výukový program
Exkurze
Jednu z organizačních forem vyučování, která se realizuje v mimoškolním prostředí
Její význam v souvislosti s modernizací vyučování neustále vzrůstá
Používá se s různými cíli (význam):
-
Podporuje názornost vyučování
-
Prohlubuje společenskovědní, přírodovědné či pracovní znalosti žáků
-
Ukazuje praktický význam osvojených poznatků a jejich využití
-
Navozuje vztah vyučování k praktickému životu
-
Posiluje motivaci žáků
-
Posiluje profesní orientaci žáků
Předmětem exkurze mohou být jevy povahy
-
Přírodní (výskyt konkrétních přírodních útvarů, endemitů)
-
Společenské (výrobní podnik, výchovné zařízení)
-
Takové, které se pojí s lidskou činností (zoologická, umělé zásahy do prostředí)
-