Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Prostorové a materiální podmínky pro výuku, uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám. Vybavení učebny. Výuka mimo prostředí školy. exkurze – význam, instituce a zařízení vhodná k exkurzím.

Prostorové a materiální podmínky pro výuku – viz část A

Uspořádání učebny pro výuku vzhledem ke zvoleným výukovým formám a metodám

  • Hromadné vyučování – doporučeno standardní uspořádání učebny (viz 1. obrázek níže)

  • Skupinová výuka – uspořádat tak, aby žáci byli kolem jednoho nebo dvou spojených stolů (aby všichni měli prostor na psaní) – např. uspořádání viz 2. obrázek níže

  • Jazykové učebny – ideální je, aby při konverzacích v cizím jazyce učitel byl s žákem v přímém kontaktu a nebyli mezi nimi jiní žáci, proto se volí často uspořádání lavic do tvaru stolu – tzn. učitel může se všemi žáky hovořit přímo

  • Další uspořádání dle konkrétní metody výuky (např. beseda v kruhu, inscenační metody, praktické vyučování

Vybavení učebny

  • Viz část A (kmenová učebna)

  • Při některých předmětech jsou učebny vybaveny jinak dle specifik předmětu – např. učebna ošetřovatelských postupů postele, vodní lůžko, skříně se pomůckami; učebna pracovních činností nářadí; učebna vaření kuchyňka, učebna jazyků stoly obsahující sluchátka…; učebna první pomoci figuríny a materiál pro nácvik PP

Výuka mimo prostředí školy

  • Při některých předmětech je možné uskutečnit výuku mimo prostředí školy

  • Například přírodověda v přírodě

  • Vhodné spíše pro žáky 1. stupně ZŠ

  • Je nutné počítat s možnými rušivými elementy výuky (např. lidé na procházce, auta, vítr…)

  • Žáci často berou výuku mimo školu jako odreagování a výuka pak postrádá smysl

  • Špatné podmínky pro psaní poznámek

  • Učení venku je zdravější, posiluje vztahy mezi žáky a učitelem, děti jsou na čerstvém vzduchu

  • Je nutné předem zvážit výhody a nevýhody při konkrétním předmětu

  • V naší aprobaci je dobrá možnost při učení venku praktická výuka první pomoci – modelové situace

  • Výuka mimo prostředí školy zahrnuje například i exkurze (knihovna apod.), kde žáci absolvují nějaký výukový program

Exkurze

  • Jednu z organizačních forem vyučování, která se realizuje v mimoškolním prostředí

  • Její význam v souvislosti s modernizací vyučování neustále vzrůstá

  • Používá se s různými cíli (význam):

  • Podporuje názornost vyučování

  • Prohlubuje společenskovědní, přírodovědné či pracovní znalosti žáků

  • Ukazuje praktický význam osvojených poznatků a jejich využití

  • Navozuje vztah vyučování k praktickému životu

  • Posiluje motivaci žáků

  • Posiluje profesní orientaci žáků

  • Předmětem exkurze mohou být jevy povahy

    • Přírodní (výskyt konkrétních přírodních útvarů, endemitů)

    • Společenské (výrobní podnik, výchovné zařízení)

    • Takové, které se pojí s lidskou činností (zoologická, umělé zásahy do prostředí)

Témata, do kterých materiál patří