16_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ochrana před hlukem
Záleží na poloze školy
Běžné školy mimo rušná místa nepotřebují žádná speciální opatření
Vnější zdroje hluku – školy u letiště, školy na rušných křižovatkách a u rušných cest (např. dálnice) – stavební úpravy – dvojitá/trojitá okna
Vnitřní zdroje hluku – lednice, topení, přístroje – pokud je možné, neumísťovat je do třídy, bezhlukové topení
Lidské faktory – hluk o přestávkách – těžko ovlivnit – změny režimu
Režim dne školních dětí
Vstávat ve stejný čas
Ráno dostatek času na snídani
Věci do školy (svačina, oblečení) mít připravené už od večera
Dítě vést k samostatnosti – aby si samo vzalo svačinu
Do školy přijít s časovou rezervou
Dopoledne ve škole – dát mu svačinu
Oběd – ve škole
Po obědě buď odpolední vyučování, družina nebo cesta domů
Domácí úkoly nedělat hned po návratu ze školy – nechat prostor na odpočinek
Čas na domácí úkoly je individuální, ale dítě by tím nemělo strávit celé odpoledne
Odpoledne prostor na pohybovou aktivitu ideálně na čerstvém vzduchu
Večeře – doma
Čas ke spánku – individuální, ale myslet na to, že by dítě mělo mít minimálně 8 hodin spánku, aby nebylo druhý den unavené
Režim dne mít ideálně stejný každý den
Biologické rytmy
Lidské tělo je neustále ovlivňováno mnoha pochody, které probíhají v jeho okolí
Patří sem například pravidelné střídání dne a noci, přílivu a odlivu, v ročních cyklech dochází k prodlužování a zkracování dne
Živočichové se museli na tyto rytmy adaptovat
Biorytmus = život v pohybu, který se pravidelně opakuje
Biorytmus = cyklické pravidelné střídání fyziologických dějů probíhajících v organismu
Ovlivňují to vnější faktory – časovače
Časovačem může být délka dne v rámci roku, změny teploty, relativní vlhkost
Na časovače více reagují zvířata, než lidé – línání, migrace…
Rozdělení biorytmů
Ultradiánní – perioda kratší než 20 hodin – nervová aktivita, srdeční činnost, dýchání, aktivita žláz
Cirkadiánní – perioda 20-28 hodin – spánek a bdění
Infradiánní – perioda delší než 28 hodin – cirkalunární ženský cyklus s periodou 4 týdny, cirkanuální cyklus s periodou 10-14 měsíců
Respektování denních, týdenních a ročních biorytmů
Denní – respektování střídání dne a noci – v noci spíme – změny koncentrace melatoninu
Týdenní – respektování všedních dnů a víkendů – žáci o víkendech nejdou do školy
Roční – respektování střídání ročních období (jaro, léto, podzim, zima)
Školní práce a její podmínky
Školní práce je součet doby, kterou školák stráví ve škole a doby vynaložené na domácí přípravu do školy
Školní práci a její podmínky částečně stanovuje školní řád, který je závazný pro všechny žáky i pracovníky školy
Po každých 45 minutách práce (výuky) je nastavena přestávka, která má trvání 5-15 minut
O přestávkách se mohou žáci pohybovat volně po budově školy kromě jídelny, šaten a tělocvičny
Žák nesmí opustit budovu školy v době vyučování bez souhlasu třídního učitele nebo jeho zástupce
Žák se účastní všech činností spadající do školní práce (vyučování, třídnické hodiny atd.)
Výchovná práce – děti 1. stupně mohou navštěvovat školní družinu před vyučováním a po vyučování