Otázky ke zkoušce a literatura DKU@_ UOPZŠ_2024
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázky ke zkoušce a literatura:
Literatura: Ad 1, 2.
MAŇÁK, Josef a kol. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Též online: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/pvtp12.pdf
Zákon č. 561/2004 Sb., tzv. školský zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
RVP oboru vzdělání dle učitelské profilace studenta, vybrané ŠVP školy
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vzdělávací program a jeho tvorba.
Soubor pedagogicko-organizačních informací na školní rok 2022/2023.
HAJEROVÁ MULLEROVÁ, Lenka; SLÁVIK, Jan. (2020). Modelování kurikula.
MAŇÁK, J. Modelování kurikula. In: MAŇÁK, J.; JANÍK, T.; ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, s. 16–19 s. ISBN 978-80-7315-175-1.
MAŇÁK, J., JANÍK, T. Kurikulum. In: PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. s. 117–121. ISBN 978-80-7367-546-2.
MAŇÁK, J. Modelování kurikula. In: Orbis Scholae. 2007, Roč. 2, č. 1, s. 40−53. ISSN 1802-4637.
DVOŘÁK, Dominik, Od osnov ke standardům - Proměny kurikulární teorie a praxe. Univerzita Karlova, Praha, 2012, ISBN 978-80-7290-601-7.
Obsah: Vymezení pojmu kurikulum, definice pojmu kurikulum, různé náhledy na kurikulum. Problematické hledání českého ekvivalentu k termínu kurikulum vyplývající z odlišné pedagogické tradice. Definice pojmu kurikulum dle Walterové, modely kurikula, formy kurikula, roviny kurikula, dimenze kurikula, komponenty kurikula podle Walterové, pojem kurikulární dokumenty, pojem standardy.
Otázka č. 1.: Vymezte pojem kurikulum, vyberte a uveďte platnou definici pojmu kurikulum dle vybraného autora, popište různé náhledy na kurikulum. Uchopte termín kurikulum dle kontextu vaší budoucí profese učitele. Definujte pojem kurikulum dle Walterové. Popište modely kurikula vstřícný a zprostředkující. Jmenujte roviny kurikula a ke všem rovinám uveďte příklady. Jmenujte formy kurikula a ke všem formám uveďte příklady. Jmenujte dimenze kurikula a k jednotlivým dimenzím uveďte příklady. Vyjmenujte komponenty kurikula dle Walterové a uveďte příklady komponent ve vybraném ŠVP školy. Objasněte termín kurikulární dokument a pojem standardy.
Otázka č. 2.
Obsah: Kurikulární praxe v České republice v kontextu učitelovy přípravy na vyučování. Pojem „obor vzdělání“. Systém (soustava) kurikulárních dokumentů RVP a ŠVP. Základní struktura RVP a ŠVP. Základní pojmy používané v RVP oboru vzdělání dle učitelské profilace studenta (např. klíčové kompetence, výstup, vzdělávací oblast, obor, rámcový učební plán, průřezové téma, disponibilní hodina aj. - slovníčky/vysvětlení pojmů). Výchovné a vzdělávací strategie k rozvoji klíčových kompetencí na úrovni celé školy i na úrovni jednotlivých předmětů, koncepce pedagogické práce školy.