Otázky ke zkoušce a literatura DKU@_ UOPZŠ_2024
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka č. 2: Vyjmenujte všechny kurikulární dokumenty figurující v přípravě učitele na vyučování, objasněte pojem obor vzdělávání. Představte systém kurikulárních dokumentů RVP a ŠVP. Vyjmenujte základní strukturu v určeném RVP a vybraném ŠVP. Vysvětlete základní pojmy v RVP ve vybraném oboru vzdělání. Vyjmenujte a popište všechny klíčové kompetence v RVP SOV Praktická sestra, vyjmenujte a popište všechny vzdělávací oblasti (kurikulární rámce) a obory v RVP SOV, objasněte užití informací v rámcovém učebním plánu v kontextu učebního plánu v ŠVP. Vyjmenujte všechny průřezová témata v RVP SOV Praktická sestra. Charakterizujte všechny průřezová témata. Vysvětlete význam průřezových témat. Vysvětlete pojem disponibilní hodina dle slovníčku pojmů v RVP. Vysvětlete termín výchovné a vzdělávací strategie. Jmenujte vybrané výchovné a vzdělávací strategie, které jsou deklarované na úrovni školy a vyučovaného předmětu dle vybraného ŠVP. Představte vybranou pedagogickou koncepci práci školy dle vybraného ŠVP.
Literatura: Ad 3.
Vybraný ŠVP školy.
DVOŘÁK, Dominik. (2012). Od osnov ke standardům - Proměny kurikulární teorie a praxe, Univerzita Karlova. Praha, 2012, ISBN 978-80-7290-601-7.
PRŮCHA, Jan, a kol. Pedagogický slovník, Praha, Portál 2003, 4. vydání, ISBN 80-7178-772-8
Manuál pro tvorbu ŠVP. Metodický portál. Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu na gymnáziích. Školský zákon.
Obsah: Základní pojmy používané v ŠVP škol. Základní struktura a specifické pojmy v ŠVP. Koherence, konzistence a kontinuita ŠVP.
Otázka č. 3. Vysvětlete pojem ŚVP. Vyjmenujte základní strukturu ŠVP. Vysvětlete všechny pojmy základní struktury ŠVP. Objasněte pasáže ŠVP, které přímo souvisí s přípravou učitele na vyučování v úrovni tematických celku a jednotlivých vyučovacích hodin, v úrovni tvorby časově tematických plánů. Na příkladu ŠVP demonstrujte provázanost a konzistenci pasáží v ŠVP.
Literatura: Ad 4.
Hodnocení klíčových kompetencí.
https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2018_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/Analyza_kompetence.pdf
Obsah: Klíčové kompetence a ŠVP. Rozvoj klíčových kompetencí žáka: Výchovné a vzdělávací strategie k rozvoji klíčových kompetencí na úrovni celé školy i na úrovni jednotlivých předmětů, realizace průřezových témat a mezipředmětových vztahů. Úprava ŠVP.
Otázka č. 4. Dle slovníčku pojmů v RVP definujte pojem klíčová kompetence žáka. Vyjmenujte a popište všechny klíčové kompetence a kompetence odborné příslušného RVP SOV Praktická sestra. Podrobně popište vybranou klíčovou kompetenci na úrovni zvoleného ŠVP. Představ výchovné a vzdělávací strategie k rozvoji této kompetence na úrovni celé školy a na úrovni jednotlivých předmětů. Vyjmenujte všechny průřezová témata v RVP SOV Praktická sestra, popište všechny průřezová témata na úrovni zvoleného ŠVP u vybraného předmětu. Uveďte tři způsoby realizace průřezového tématu. Dle pedagogického slovníku vymez termín mezipředmětové vztahy. Na příkladu učiva demonstruj horizontální a vertikální mezipředmětové vztahy. Vysvětli význam práce učitele s MV. Navrhni úpravu ŠVP v pasáži výchovných a vzdělávacích strategií zvoleného předmětu v kontextu podpory rozvoje klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.