Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce a literatura DKU@_ UOPZŠ_2024

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Literatura: Ad 5.

Hajerová, Mullerová, L.; Slavík J. (2020). Ideová dimenze kurikula. In Modelování kurikula. s. 105 -142. https://www.kosmas.cz/knihy/275495/modelovani-kurikula/

Obsah: Cíle vzdělávání (vzdělávací cíle). Vymezování konkrétních vzdělávacích cílů/operacionalizace cílů. Požadavky na formulovaný cíl. Programový cíl. Postupy při vymezování cíle. Použití Bloomovy taxonomie. Taxonomie afektivní a psychomotorické domény kurikula. Práce s cíli ve výuce. Problematika chyb při formulaci cíle vyučovací hodiny. Způsoby ověřování cílů.

Otázka č. 5. Vymezte termín vzdělávací cíle. Popište cíle základního vzdělávání v RVP SOV Praktická sestra. Představ pyramidu cílů. Představ vybrané členění cílů na příkladech. Popiš systém vzdělávacích cílů ve zvoleném RVP SOV PS. Vyjmenuj konkrétní pasáže ŠVP, které jsou vodítkem k stanovení specifických cílů na úrovni tematických celků a hodin. Formuluj jeden výukový cíl tematického celku se všemi jeho požadavky. Vysvětli termín programový cíl. Dle modelu kurikula představ způsoby při vymezování cíle. Formuluj výukový cíl především s požadavkem komplexnosti a dle taxonomie vyhodnoť rovinu a úroveň výukového cíle. Představ vybranou metodiku práce učitele s výukovým cílem v kontextu přípravy učitele na vyučování. Uveď 4 příklady chybně formulovaného výukového cíle a chyby ve formulaci zdůvodni.

Literatura: Ad 6.

PASCH, Marvin a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, s r.o. ISBN 80-7178-127-4. Nebo pozdější vydání.

Obsah: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Metodika plánu tematických celků a vyučovacích hodin dle požadavků kurikulárních dokumentů a ŠVP. Praktická ukázka přípravy učitele na vyučování.

Otázka č. 6: Na vybraném učivu a vzdělávacím výstupu v ŠVP školy demonstruj metodiku plánu tematických celků a jedné 1. vyučovací jednotky.

Literatura: Ad 7.

PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vzdělávací program a jeho tvorba. Kap. 1.

Obsah: Pojem „vzdělávací program“. Etapy tvorby vzdělávacího programu. Základní kroky tvorby vzdělávacího programu a jejich vzájemná provázanost (viz Kotásek). První krok tvorby vzdělávacího programu - analyzuj. Analýza: vzdělávacích potřeb (obecné pojetí/postupy i aplikace do školního prostředí/metody), souboru předpokládaných účastníků vzdělávání i realizačních možností zadavatele vzdělávání (limitující faktory – např. finance, čas, materiální podmínky, dostupnost kompetentních vzdělavatelů aj.) – aplikace do školního prostředí.

Otázka č. 7. Objasněte pojem vzdělávací program. Vyjmenujte zjednodušenou strukturu postupu tvorby vzdělávacího programu. Vyjmenuj kroky postupu tvorby vzdělávacího programu podle Kotáska (1983). Vlastními slovy vysvětlete dílčí kroky modelu: analyzuj, navrhni, vypracuj, uskutečni, ověř (Kotásek, 1983). Poté aplikujte pro případ tvorby konkrétního vzdělávacího programu nejlépe ve školním prostředí.

Témata, do kterých materiál patří