Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (167.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Funkční rozměry nábytku pro dodržení fyziologického sedu a správné postavení páteře a pánve:

    a) Výška sedadla je rovna délce bérce, zvětšené o výšku nízkého podpatku (1-2 cm), tj. chodidla jsou při zadním sezení celou plochou v pevném kontaktu s podlahou tak, aby bylo možno se o ně pevně opřít.

    b) Efektivní hloubka sedadla podepírá nejméně 2/3 délky stehna. Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená.

    c) Opěradlo slouží především jako opora beder, nikoliv hrudní páteře. Pro volný pohyb horních končetin nemá sahat výš, než k dolnímu úhlu lopatek.

    d) Výška pracovní plochy stolu je umísťována ve výšce loktů volně spuštěných paží sedícího žáka.

    e) Vhodný je snadno nastavitelný náklon desky stolu. Stupeň nastavení pro psaní je 10-16 stupňů, pro čtení až 35 stupňů.

    2. Židle a stoly v kontaktu s podlahou musí být stabilní. Pro dynamický sed je vhodný kyv sedáku v předozadní rovině od - 5 do + 5 stupňů.

    3. Nejméně namáhavý sed, jak pro svalovou aktivitu, tak pro tlak na meziobratlové ploténky, je v mírném záklonu s podepřenou páteří (relaxační sed).

    4. Z důvodu snižování statického přetěžování svalových skupin pohybového aparátu je důležité funkční střídání poloh. Vhodné je krátkodobé zařazování alternativních poloh mimo lavici (například klek, leh) a používání pomůcek pro dynamický sed (například balanční míče, overball, balanční podložky).

  • Kmenová učebna – učitelský stolek, lavice a židle, tabule, umyvadlo, nástěnky, vchodové dveře.

  • Dále dle možností skříňky na pomůcky, třídní knihovna, televize, počítač, dataprojektor…

  • Učebna je zpravidla obdélníková s jednostranným osvětlením nebo čtvercová s dvoustranným bočním osvětlením či kombinovaným bočním a horním osvětlením

  • Pracovní stoly musí mít matný povrch.

  • Při používání tabule musí být dodržena vzdálenost minimálně 2 m od přední hrany prvního stolu žáka před tabulí.

  • Pro žáky s těžším či kombinovaným zdravotním postižením se používají ortopedické vertikalizační školní lavice podle doporučení odborného rehabilitačního pracovníka s možností jejich polohování.

  • Rozsazení žáků v učebně se řídí podle jejich tělesné výšky; dále se přihlíží ke speciálním vzdělávacím potřebám, případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému zdravotnímu postižení žáků.

  • Při uspořádání lavic se dbá na to, aby u žáků nedocházelo k jednostrannému zatížení svalových skupin a aby byly dodrženy požadavky na úroveň osvětlení.

  • Při uspořádání lavic jiném než čelem k tabuli je nutné zajistit pravidelné stranové střídání sezení žáků.

  • Na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně 25 l vody na den

  • Kapacita jedné třídy je maximálně 30 žáků

  • Počet žáků na 1 učitele při odborném vyučování zdravotnický asistent je maximálně 12

  • U cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve třídě 23

    Umístění školy

  • dobře dostupná především hromadnou dopravou

  • neměla by být v blízkosti rušných míst (letiště, dálnice…)

  • strategicky dobré místo, kde lze předpokládat zaplnění školy

  • bezpečné místo, aby nehrozilo například její zaplavení z blízké řeky

  • klidné prostředí

  • je vhodné umístit ji do veřejných zelených ploch

  • škola se nesmí nacházet v inverzní poloze nebo v místě, kde není možnost přirozeného provětrání

  • před vstupem do areálu školy je vhodné zřídit rozptylové plochy

  • škola se má nacházet na slunném místě

  • nejlépe na rovném podkladu

Témata, do kterých materiál patří