8.Zdr.Pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dialog v kruhu
Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu
Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků
Dialog postupuje jakoby v kruhu
všichni účastníci se po seznámení s problémem (tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu
Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska
Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit k tématu − Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext, reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi ostatních, inspirovat se druhými
Oběh se zastaví v okamžiku, kdy žáci přestávají reagovat nebo při nesrovnalostech
Situační metody − Patří k metodám problémovým a jsou založeny na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, dovedností, názorů a postojů učícího se s konkrétními problémovými situacemi, buď simulovanými, nebo sice reálnými, ale pouze nějakým způsobem přibližovanými, zjednodušovanými (popisem)
− Učí žáky řešit konkrétní situace ze života
− Podstatou je, že žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskuzi vybírají nejlepší z nich, čímž rozvíjí schopnost analyzovat danou problematiku
− Řešení problémové učební úlohy, případové studie, vztahující se k praxi
− Několik variant řešení – problémovost situací
− Nezbytnost zvažovat, využít znalosti různých předmětů – mezipředmětovost
− Promítají se zde i vlastní názory a postoje, osobní povahové rysy
Varianty situačních metod
Metoda rozboru situace − Po pečlivém samostatném nastudování materiálů o případu následuje diskuze na toto téma pod vedením učitele
Řešení konfliktní situace − Realizováno odlišně – žáci se seznámí s konfliktní situací formou krátké zprávy nebo sdělení avšak poskytnuté informace už nedoplňují o další údaje a je vyžadováno hned řešení situace
Řešení incidentu − Krátká zpráva o vybrané události, k řešení ale žáci na rozdíl od metody řešení konfliktu dostávají od učitele potřebné informace − Po 20 – 30 minutách určených pro dotazy žáci formulují podstatu případu a navrhují možná řešení − Na závěr skutečný příběh a vyústění případu v praxi
Inscenační metody − Patří k problémovým metodám
− Řešení situací se realizuje prostřednictvím hraní rolí
− Aby byla metoda účinná, je třeba všemi prostředky usilovat o neformálnost přístupu k rolím, o ztotožnění se s rolí, přesvědčivost
–Téma inscenace musí být reálné, přiměřené svou náročností na pochopení podstaty a možnosti aktérů adekvátně reagovat