Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Klady

    • I při nízké produktivitě práce učitele probíhá proces učení velmi intenzivně (neboť učitel se žákovi může neustále věnovat)

  • Zápory

    • Učitel nemá příliš času věnovat se ostatním žákům

    1. Formy hromadného vyučování

    • V Evropě zaváděl J. A. Komenský (přelom 16. a 17. století)

    • Vyučovací jednotka (hodina) ve třídě

    • Vyučovací jednotka v laboratořích a speciálních učebnách

    • Vyučovací jednotka ve školní dílně

    • Vyučovací jednotka na školním pozemku

    • Učebně výrobní jednotka na učňovských zařízeních

    • Vycházky a exkurze

    • Jiné formy hromadného vyučování (v malých a velkých třídách)

    • Typické znaky:

      • Skupiny žáků o stejné věkové a mentální úrovni (v praxi školní třídy podle věku)

      • Žáci plní ve stejném čase stejné úkoly, probírají stejné učivo, postupují jednotně stejným způsobem (hromadná výuka)

      • Učitel řídí učební činnost všech žáků na jednou (frontální výuka)

      • Uspořádání učebny vychází ze středověkých tradic (umístění lavic v kostele). Obvykle tři řady stolků a rozmístění žáků je stabilní (zasedací pořádek)

      • Organizační členění vyučovací doby je dnes hodina v délce 45 minut, hodiny na sebe s přestávkami navazují. Organizaci dne určuje rozvrh hodin.

    • Klady

      • Práce učitele je produktivní

      • Náklady nejsou velké

      • Lze dosáhnout dobrých výsledků, zejména pokud se jedná o měřitelné úrovně znalostí a dovedností jednotlivých žáků

    • Zápory

      • Žáci jsou pasivní

      • Učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek

      • Učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků

    1. Smíšené formy vyučování

    • Kombinace individuálního a hromadného vyučování v některých fázích vyučovacího procesu

    • Jedná se o individualizovanou výuku, která má eliminovat nevýhody hromadné výuky, zejména menší ohled k individuálním zvláštnostem žáků

      • Klady – obou předchozích forem

    Individualizovaná výuka

    • Za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat individuální diference mezi žáky a to i téhož věku

    • Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost, fantazie

    • Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem

    • Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán

    1. Daltonský plán

      • Byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou

      • Představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech, budou experimentovat

      • Úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách, ale žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat

      • Aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla součinnost žáků

      • S poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost

      • Žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce

    2. Projektová výuka

      • Žáci za pomoci učitele řeší úkol komplexního charakteru – projekt, který vychází částečně nebo zcela z praktických potřeb

      • Základní vlastnosti projektové výuky

      • V projektu mají žáci vliv na výběr, bližší definici tématu, program učení není do všech jednotlivostí pevně stanoven, žáci jím nemohou projít jako programem pevným a daným

      • Projekt souvisí s mimoškolní skutečností. Vychází z požitků žáků a není jen náhradní skutečností pro předepsané vyučování. Žáci při realizaci projektu řeší autentické úlohy

      • Projekt staví na předpokladu, že na něm pracují z vlastního zájmu, bez vnější motivace a práce je baví

      • Učební projekty vedou ke konkrétním výsledkům, žáci získají nejen odpovídající poznatky, ale i odměnu vyplývající z řešení

        • Projekty individuální – na projektu pracuje každý žák samostatně

        • Projekty skupinové – pro společnou práci skupiny žáků

        • Projekty třídní – na projektu pracuje třída jako celek

        • Projekty školní – podílejí se žáci celé školy

      • Realizace projektu musí respektovat čtyři kroky:

    Témata, do kterých materiál patří