9_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klady
-
I při nízké produktivitě práce učitele probíhá proces učení velmi intenzivně (neboť učitel se žákovi může neustále věnovat)
Zápory
-
Učitel nemá příliš času věnovat se ostatním žákům
-
Formy hromadného vyučování
V Evropě zaváděl J. A. Komenský (přelom 16. a 17. století)
Vyučovací jednotka (hodina) ve třídě
Vyučovací jednotka v laboratořích a speciálních učebnách
Vyučovací jednotka ve školní dílně
Vyučovací jednotka na školním pozemku
Učebně výrobní jednotka na učňovských zařízeních
Vycházky a exkurze
Jiné formy hromadného vyučování (v malých a velkých třídách)
Typické znaky:
-
Skupiny žáků o stejné věkové a mentální úrovni (v praxi školní třídy podle věku)
-
Žáci plní ve stejném čase stejné úkoly, probírají stejné učivo, postupují jednotně stejným způsobem (hromadná výuka)
-
Učitel řídí učební činnost všech žáků na jednou (frontální výuka)
-
Uspořádání učebny vychází ze středověkých tradic (umístění lavic v kostele). Obvykle tři řady stolků a rozmístění žáků je stabilní (zasedací pořádek)
-
Organizační členění vyučovací doby je dnes hodina v délce 45 minut, hodiny na sebe s přestávkami navazují. Organizaci dne určuje rozvrh hodin.
-
Klady
-
Práce učitele je produktivní
-
Náklady nejsou velké
-
Lze dosáhnout dobrých výsledků, zejména pokud se jedná o měřitelné úrovně znalostí a dovedností jednotlivých žáků
-
Zápory
-
Žáci jsou pasivní
-
Učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek
-
Učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků
-
-
Smíšené formy vyučování
Kombinace individuálního a hromadného vyučování v některých fázích vyučovacího procesu
Jedná se o individualizovanou výuku, která má eliminovat nevýhody hromadné výuky, zejména menší ohled k individuálním zvláštnostem žáků
-
Klady – obou předchozích forem
-
Individualizovaná výuka
Za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat individuální diference mezi žáky a to i téhož věku
Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost, fantazie
Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem
Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán
-
Daltonský plán
-
Byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou
-
Představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech, budou experimentovat
-
Úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách, ale žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat
-
Aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla součinnost žáků
-
S poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost
-
Žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce
-
-
Projektová výuka
-
Žáci za pomoci učitele řeší úkol komplexního charakteru – projekt, který vychází částečně nebo zcela z praktických potřeb
-
Základní vlastnosti projektové výuky
-
V projektu mají žáci vliv na výběr, bližší definici tématu, program učení není do všech jednotlivostí pevně stanoven, žáci jím nemohou projít jako programem pevným a daným
-
Projekt souvisí s mimoškolní skutečností. Vychází z požitků žáků a není jen náhradní skutečností pro předepsané vyučování. Žáci při realizaci projektu řeší autentické úlohy
-
Projekt staví na předpokladu, že na něm pracují z vlastního zájmu, bez vnější motivace a práce je baví
-
Učební projekty vedou ke konkrétním výsledkům, žáci získají nejen odpovídající poznatky, ale i odměnu vyplývající z řešení
-
Projekty individuální – na projektu pracuje každý žák samostatně
-
Projekty skupinové – pro společnou práci skupiny žáků
-
Projekty třídní – na projektu pracuje třída jako celek
-
Projekty školní – podílejí se žáci celé školy
-
-
Realizace projektu musí respektovat čtyři kroky:
-