Zkušební okruhy - část 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- chlapci jsou o něco těžší a delší než dívky
- pro novorozence je typická relativně velká hlava, krátké končetiny, dlouhý trup, hrudník má válcovitý tvar
- kosti na lebce nejsou zcela spojeny a na hlavě je hmatná malá a velká fontanela
- řada reflexů, které mu umožňují přizpůsobit se novému životu v odlišném prostředí: pátrací, otáčecí, dýchací, sací, uchopovací, pro přijímání a zpracování potravy sací a polykací
- dýchá pomocí bránice (abdominální dýchání)
- dochází fyziologicky k poklesu počtu červených krvinek, přebytečné krvinky rozpadají, a přitom uvolňují krevní barvivo hemoglobin (novorozenecká žloutenka), klesá počet bílých krvinek, dále dochází k uzavírání oválného otvoru v přepážce mezi srdečními předsíněmi a dochází k uzavření tepenného průtoku
- zrakové ústrojí se vyvíjí postupně, zvolna zdokonaluje
- sluchové ústrojí je dobře vyvinuto, rozeznává zvuky, které často slyšelo v průběhu těhotenství, např. hlasy svých rodičů
- má vyvinutý chuťový a čichový analyzátor
- svalstvo novorozence tvoří 20 až 22 % celkové hmotnosti, spoje na lebce nejsou pevné, lebka se může deformovat, lupínky jsou hmatné, zadní lupínek se uzavírá ve 2 až 3 měsících, přední lupínek okolo 18 měsíce
- mozek patří mezi největší orgány novorozence
- novorozenec v průběhu dne spí 17 až 19 h.
Kojenecké období
- trvá do konce prvního roku života
- vyznačuje se intenzivním růstem tělesných rozměrů, mění se proporcionalita těla
- rychlý rozvoj nervové soustavy, smyslového vnímání a pohybových schopností, dítě začíná rozumět řeči a začíná samo mluvit
- svalový systém se postupně posiluje a dítě začíná postupně získávat kontrolu nad svým motorickým projevem
- dítě se začíná na podložce přetáčet, otáčet hlavu, ve 2. až 3. měsíci začíná na chvíli držet hlavičku a sleduje zvuky v okolí, mezi 4. až 8. měsícem uchopuje předměty celou rukou
- dítě je v tomto období velmi zvídavé a snaží se všechny předměty ohmatat a strkat do úst
- do 6. měsíce se naučí otáčet na bok, na břicho z polohy na zádech, vydrží sedět s oporou a v 8. měsíci sedí samostatně, leze z místa na místo, leze po schodech, začíná vyrážet zvuky, slabiky
- v 9.–10. měsíci začíná stát, drží se opory, koncem roku začíná samo chodit, když ho někdo drží nebo se přidržuje nábytku.
- rozvoj smyslového vnímání: začíná rozumět řeči, počíná samo mluvit, pronáší slova, mluvení spojuje s konkrétním označením osob a věcí a objevují se začátky sociálních projevů
- důležitá v tomto období je výživa mateřským mlékem, které obsahuje řadu nezbytných l. pro další vývoj nepostradatelné
- v tomto období je důležitý stav dentice – doba prořezávání prvních zubů dočasné (mléčné) dentice