Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pozornost-studenti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ostražitost je nezbytná v některých povoláních – letecký dispečer, policejní hlídka, bankovní ostraha … .

Nejčastější příčinou selhání O = pochybnosti o důležitosti podnětu – nikoliv tedy pokles senzitivity.

Pátrání

Je velmi aktivní oproti ostražitému pozorování.

P provádíme např. – hledáme-li v cizím městě ubytování, restauraci, při přestupu na nádraží, při listování slovníky, když hledáme co nejpřesnější význam cizího slova atd.

P je snazší, známe-li nějaký význačný rys hledaného objektu.

Hranice mezi pasivní a aktivní pozorností není jednoznačná.

Obvykle se obě podílejí v určitém poměru na psychické aktivitě, přičemž to, co byl zprvu předmětem BP se může stát objektem ZP a naopak.

Není-li ZP podpořena dostatečně silným motivem, lze ji snadno narušit stimuly, které upoutávají PB.

(Pokud se student nedokáže soustředit na přednášku = vnější podnět – obrací se jeho pozornost do vnitřního světa (začne snít a spřádat plány do budoucnosti)).

Vlastnosti pozornosti

  • Selektivita (výběrovost) – zaměření pozornosti na významné vnější a vnitřní podněty. Stejně důležitá je schopnost ignorovat opakující se nevýznamné podněty (tikot hodin, hluk dopravy). Neschopnost ignorovat bezvýznamné (neohrožující) podněty patří mezi neurotické potíže. (Plháková s.82 fenomén koktejl party)

  • Koncentrace (soustředění) – vyčlenění omezeného počtu psychických obsahů, kterými se vědomě zabýváme. Čím menší počet – tím větší koncentrace. Např. při meditaci se P soustředí např. na určitou barvu nebo na představu konkrétního či abstraktního předmětu.

  • – P do několika činností či na několik podnětů – jen v omezené míře. Více aktivit lze provádět – jsou-li z větší části zautomatizované. (příkladem je česká žena, která je schopna současně prát, vařit a povídat si s vnoučetem – díky tomu, že pere a vaří více méně automaticky).

  • Kapacita (rozsah) – P je v psychologických experimentech vymezena množstvím objektů, které člověk dokáže postřehnout současně nebo ve velmi krátkém časovém úseku. Člověk bývá schopen např. jedním pohledem současně zachytit 4-5 objektů. Vzhledem k tomu, že P nečerpá z jediného zdroje – je její rozsah pravděpodobně větší než 7 prvků – tak jak je tomu u krátkodobé paměti.

  • Stabilita (stálost) P je určována časovým intervalem, v jehož průběhu jsme schopni soustředěně sledovat jediný podnět. Je-li P narušena vlivem soupeřících podnětů, k nimž se P přesune – hovoříme o fluktuaci P neboli těkání P.

Poruchy pozornosti

  • Roztržitost – důsledek nadměrné koncentrace na vnitřní psychické obsahy. Projevy: nápadné chování – např. zapomínání předmětů, nereagování na okolí, přehlížení vnějších změn atd. R se nejčastěji projevuje u lidí, kteří řeší osobní či intelektuální problémy – jejich P je zaměřena do vnitřního světa (otevřený deštník, ačkoliv již dávno neprší, odnesení nákupního košíku z prodejny …)

  • Nadměrná fluktuace (těkavost) – stav, kdy každý nový podnět (mnohdy i málo významný upoutává P, která přebíhá z jednoho podnětu na druhý. Typický projev u dětí s hyperkinetickou poruchou = hlavní znak – chybění vytrvalosti při činnostech vyžadujících kognitivní funkce. Ve škole se obtížně tyto děti soustředí na výklad učitele, protože jejich P upoutává jakýkoliv rušivý podnět (spolužáci, moucha, vrabčák za oknem atd).

  • Zúžená P – tunelové vidění – vzniká v nebezpečných situacích, které vyvolávají stav paniky (panika vzniká, když člověk dojde k pocitu, že situaci nemá pod kontrolou a že ji není schopen zvládnout).

Témata, do kterých materiál patří