Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Osvícenství (kořeny, témata, dopady)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8. OSVÍCENSTVÍ (KOŘENY, TÉMATA, DOPADY)

Osvícenství

  • evropský myšlenkový a duchovní proud konce 17. až počátku 19. st.

  • někde i vysvětlován jako snaha skoncovat s minulostí (ta pro ně představovala přežitek, který brzdí rozvoj společnosti a omezuje člověka)

  • boj proti fanatismu, předsudkům, pověrám, aktivně a neúprosně bojovat s církví, odmítání náboženských dogmat

  • základní myšlenkou je „osvítit“ co největší množství lidí světlem vzdělání a vyvést z „temnoty“ nevědomosti

  • kosmopolitní charakter, kriticky se staví vůči autoritě a tradici, odmítalo vše, co se jevilo jako mimorozumové

  • zpochybnění všech autorit, od autority otcovské až po autoritu panovnickou až k autoritě Písma

  • klíčové pojmy = rozum, kritičnost, duchovní svoboda, nábož. tolerance, nedůvěr vůči tradici a autoritě (garant obecného pokroku – vzdělání a výchova)

  • hlásání přirozeného práva člověka na svobodný život, právo na svobodu myšlení a vědeckého bádání i myšlenka náboženské a světonázorové tolerance  zvyšování vzdělanosti, šíření osvěty

  • nový ideál – vzdělaný osvícený patriot, který cítí zodpovědnost za blaho lidu ve své vlasti

  • zhruba 1680 – 1790, tři etapy:

    • 1. rané osvíc. (cca 1680 – 1715) – matematizace vesmíru, mechanizace světa(to umožněno galilejskou a kartezianskou revolucí)

    • 2. vrcholné osvíc. (1740-1780) – nástup nové generace, vznik klíčových kritických děl, aplikace osvícenských reforem

    • 3. pozdní ovíc. (1780 – 1800) – poznamenán hlavně Velkou franc. rev. a napoleon. válkami

  • pochází vlastně z Anglie, kde byla vytvořena řada modelů a nových myšlenkových nástrojů (konstituční monarchie, deismus, empirismus-smyslové vnímání je nejvíc v procesu poznání skutečnosti)

  • v českých zemích – 1740/45 – 1806

  • Francie – antiklerikální a materialistické tendence → politické požadavky → Velká fr. revoluce (spojuje se s pojmem utilitarismus= užitečnost, tedy požadavkem, aby filosofie a věda byly především užitečné – pomáhaly člověku zlepšit jeho život)

  • Německo – vyvrcholení německou klasickou filosofií (Kant, Hegel)

  • osvícenství jako jeden z možných výkladů raného novověku  naprosto odlišná epocha oproti středověku (Prohlášení lidských a občanských práv z roku 1789  pro některé historiky tím končí epocha raného novověku (tj. přechod od zkostnatělého, neindividuálního období středověku k moderní, právní době novověku)

Materialismus 18. st.:

  • osvícenci, boj proti absolutismu, kritika náboženství, encyklopedie, proti církvi, mechanický charakter=tendence vysvětlovat veškeré jevy na základě mechaniky (lidské tělo=stroj), neberou v úvahu všechny souvislosti-antidialektika=metafyzika

  • považují buržoazní uspořádání za vrchol společnosti, absolutní determinismus – popírají existenci náhody

  • 2 větve:

Témata, do kterých materiál patří