8. Osvícenství (kořeny, témata, dopady)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1.přírodovědná-ontologie,člověk-příroda (Julien Offroy de la Methrie, D.Diderot
2.společensko-vědní-důraz na společnost, (C.A.Helvetius,Paul Heinrich Dietrich von Holbach)
Osvícentví jako myšlenková epocha:
podle některých výkladů spadá počátek osvícenství již do 16. století, do období renesance, jež znovu odhalila hodnoty skryté v dílech antických literatů a kánonech antického umění
reformace přispěla ke kritickému pohledu na církev a zbožnost
protireformace v některých zemích (zejména ve střední Evropě, např. i v Českých zemích) tento proud odklonila jiným směrem -> k náboženské zbožnosti a prožitku
v západní Evropě (především ve Francii a v Anglii) byl tento duchovní proud takřka nepřerušen až do francouzské revoluce a napoleonských válek -> v těchto zemích dosáhlo v 18. století osvícenství největšího rozmachu a nejvíce se rozšířilo -> stalo se prakticky jediným uznávaným myšlenkovým východiskem
pro duchovní tvorbu znamenalo odpoutání se od dosavadního stavovství (mezi filosofy a literáty začali pronikat ve velké míře i měšťané), zbožnosti (odklon od absolutní důvěry v Boha) a tradičních představ o hierarchii společnosti (panovník dán z vůle lidu, ne Boha)
pojem tradice a prožitek byly ve filosofickém diskursu potlačeny a na přední místo byly postaveny pojmy jako rozum, vzdělanost, právo či člověk (18. století je často nazýváno věkem rozumu)
osvícenství objevilo pro euroamerickou společnost řadu pojmů, které jsou dodnes hojně používané v odborném jazyku i běžné komunikaci, přestože se jejich význam mnohdy částečně změnil (přirozené právo, občan, občanská společnost, lidská práva atd.)
konec osvícenství po faktické stránce znamenaly konzervativní tendence nastolené po napoleonských válkách a v rovině duchovní nástup romantismu, který částečně vznikl jako negace na osvícenství a částečně jako plynulý vývoj osvícenského sentimentu
Osvícenství jako životní postoj:
osvícenství jako sociální fenomén prostoupila zejména buržoazii, aristokracii a částečně klérus obzvláště v západní Evropě (jeho průnik na venkov dosud není jednoznačně vyřešen)
v Českých zemích zasáhlo především vzdělanostní elitu a rovněž habsburský panovnický dvůr
v západní Evropě mělo daleko plošnější charakter a ve vědecké rovině bylo dosaženo daleko hlubších výsledků
ve střední Evropě a v Rusku ovlivnilo zásadně panovnický systém -> osvícenský absolutismus, díky němuž byla státem zavedena řada modernizačních reforem, jež významně přispěly k industrializaci těchto zemí
pro osvícenství je typický vstup buržoy (měšťana) do veřejného života -> začíná nejprve jejich zájmem o vzdělání, vlastní filozofickou a literární tvorbu a končí snahou o vlastní participaci na politickém životě (vyústěním se stala francouzská revoluce)
touha po vzdělání vedla ke zvýšené literární produkci (co do kvality i kvantity) a také ke zvýšené konzumaci tiskovin (knih a novin) -> ve Francii přispělo jednak založení Francouzské akademie (1660), ale i zhuštění sítě silnic, která přispěla k rychlejšímu šíření informací
v městském prostředí přispěly ke zvýšenému zájmu o filozofii a kulturu tzv. salóny, společnosti scházející se buď v měšťanských domácnostech, nebo v kavárnách, kde se rozebíraly jednak novinky literární tvorby, jednak širší duchovní koncepty, jako např. lidská práva či svoboda jednotlivce
vzrůstající vlna deismu (Bůh chápán pouze jako prvotní hybatel, pak už do života nezasahuje) a ateismu (bezvěří)