Vypracované-otázky-ke-zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Principy organizace a činnosti moci výkonné, orgány moci výkonné
Moc výkonná
je jednou ze tří složek mocí ve státě
spočívá ve vykonávání a provádění zákonů přijatých mocí zákonodárnou
realizuje správu státu, která je součástí veřejné správy
nejvyšším orgánem výkonné moci je vláda (v parlamentních republikách) a prezident (v prezidentských republikách)
Orgány moci výkonné:
nejvyšší výkonný orgán (vláda nebo v prezid. formě prezident)
ústřední orgány státní správy (ministerstva, jiné správní úřady – v čele člen vlády)
územní orgány státní správy
Činnost vlády
řídí vnitřní a zahraniční politiku
řídí činnost ministerstev
vydává právní předpisy podzákonného charakteru (v případě delegovaného zákonodárství může vydávat právní normy se silou zákona)
navrhuje zákony
jmenuje některé představitele st. orgánů do funkcí
Činnost hlavy státu
zastupuje stát navenek
vrchní velitel ozbrojených sil
sjednává mezinárodní smlouvy
svolává schůze parlamentu
může rozpustit parlament
právo veta (vůči schváleným zákonům)
uděluje milosti a amnestie
jmenuje členy vlády (v parlamentních republikách), předsedu vlády, soudce ústavního soud
Principy organizace a činnosti moci výkonné:
princip podzákonnosti – výkonná moc je podřízena zákonům
subordinace (princip nadřízenosti a podřízenosti) – např. exekutiva – vláda je složená z ministrů, každý ministr má pod sebou řadu úředníků, policie, armáda)
koordinace – orgány jsou na stejné úrovni, ale musí mezi sebou spolupracovat (např. ministerstva působí na stejné úrovni a jejich činnost koordinuje vláda)
centralizace – všechnu veřejnou správu vykonává stát
decentralizace – stát ponechává část pravomocí na obcích a krajích
koncentrace – soustředění výkonu státní správy v určité oblasti u jednoho centrálního úřadu
dekoncentrace – ústřední orgán přenáší část své působnosti na územní orgány, aby byly lépe přístupné všem občanům (např. ministerstvo financí – finanční úřady)
monokratický princip – rozhodnutí daného orgánu státní správy je dáno rozhodnutím jediné osoby, která stojí v jeho čele
kolegiální princip – rozhodnutí daného orgánu státní správy je dáno rozhodnutím určitého kolegia
princip resortní (oborový) – státní správu vykonávají specializované orgány pro daný obor (např. ministerstvo)
princip územní – znamená výkon státní správy určitým orgánem ve všech věcech na určitém území (např. obecní úřad)
princip volební – setkáváme se s ním u volby vrcholných představitelů moci výkonné (např. volba prezidenta parlamentem)
princip jmenovací – většinou jsou představitelé výkonné moci do funkce jmenováni
Vláda – pojem, modely, ustavení, pravomoc
Vláda – nejvyšší orgán výkonné moci (v parlamentní republiky)
kolegiální orgán s obecnou působností, které uskutečňuje výkon výkonné moci a nařizovací činnosti v celé zemi
vláda = kabinet = rada ministrů = státní rada = federální vláda
je odpovědná parlamentu
parlament jí může vyslovit (ne)důvěru
členové vlády jsou zpravidla ministři
Nejvyšší kolegiální státní orgán
Funkční období obvykle koresponduje s volebním obdobím poslanecké sněmovny