Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované-otázky-ke-zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (243.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Principy organizace a činnosti moci výkonné, orgány moci výkonné

  • Moc výkonná

    • je jednou ze tří složek mocí ve státě

    • spočívá ve vykonávání a provádění zákonů přijatých mocí zákonodárnou

    • realizuje správu státu, která je součástí veřejné správy

    • nejvyšším orgánem výkonné moci je vláda (v parlamentních republikách) a prezident (v prezidentských republikách)

  • Orgány moci výkonné:

    • nejvyšší výkonný orgán (vláda nebo v prezid. formě prezident)

    • ústřední orgány státní správy (ministerstva, jiné správní úřady – v čele člen vlády)

    • územní orgány státní správy

  • Činnost vlády

    • řídí vnitřní a zahraniční politiku

    • řídí činnost ministerstev

    • vydává právní předpisy podzákonného charakteru (v případě delegovaného zákonodárství může vydávat právní normy se silou zákona)

    • navrhuje zákony

    • jmenuje některé představitele st. orgánů do funkcí

  • Činnost hlavy státu

    • zastupuje stát navenek

    • vrchní velitel ozbrojených sil

    • sjednává mezinárodní smlouvy

    • svolává schůze parlamentu

    • může rozpustit parlament

    • právo veta (vůči schváleným zákonům)

    • uděluje milosti a amnestie

    • jmenuje členy vlády (v parlamentních republikách), předsedu vlády, soudce ústavního soud

  • Principy organizace a činnosti moci výkonné:

    • princip podzákonnosti – výkonná moc je podřízena zákonům

    • subordinace (princip nadřízenosti a podřízenosti) – např. exekutiva – vláda je složená z ministrů, každý ministr má pod sebou řadu úředníků, policie, armáda)

    • koordinace – orgány jsou na stejné úrovni, ale musí mezi sebou spolupracovat (např. ministerstva působí na stejné úrovni a jejich činnost koordinuje vláda)

    • centralizace – všechnu veřejnou správu vykonává stát

    • decentralizace – stát ponechává část pravomocí na obcích a krajích

    • koncentrace – soustředění výkonu státní správy v určité oblasti u jednoho centrálního úřadu

    • dekoncentrace – ústřední orgán přenáší část své působnosti na územní orgány, aby byly lépe přístupné všem občanům (např. ministerstvo financí – finanční úřady)

    • monokratický princip – rozhodnutí daného orgánu státní správy je dáno rozhodnutím jediné osoby, která stojí v jeho čele

    • kolegiální princip – rozhodnutí daného orgánu státní správy je dáno rozhodnutím určitého kolegia

    • princip resortní (oborový) – státní správu vykonávají specializované orgány pro daný obor (např. ministerstvo)

    • princip územní – znamená výkon státní správy určitým orgánem ve všech věcech na určitém území (např. obecní úřad)

    • princip volební – setkáváme se s ním u volby vrcholných představitelů moci výkonné (např. volba prezidenta parlamentem)

    • princip jmenovací – většinou jsou představitelé výkonné moci do funkce jmenováni

Vláda – pojem, modely, ustavení, pravomoc

  • Vláda – nejvyšší orgán výkonné moci (v parlamentní republiky)

    • kolegiální orgán s obecnou působností, které uskutečňuje výkon výkonné moci a nařizovací činnosti v celé zemi

    • vláda = kabinet = rada ministrů = státní rada = federální vláda

    • je odpovědná parlamentu

    • parlament jí může vyslovit (ne)důvěru

    • členové vlády jsou zpravidla ministři

    • Nejvyšší kolegiální státní orgán

    • Funkční období obvykle koresponduje s volebním obdobím poslanecké sněmovny

Témata, do kterých materiál patří