Vypracované-otázky-ke-zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prvky nezávislosti soudců:
Vázanost pouze zákonem (výkonná i podzákonnými předpisy…)
Ochrana před zásahy absolutistického panovníka
Není vázán pokyny, jak má rozhodovat
Nemožnost odvolání z funkce
Přezkoumání pouze v rámci moci soudní
Způsob jmenovaní, limitované přeložení (jmenováni na doživotí/do určitého věku, není v podstatě možné přeložit do jiného města)
Hmotné zajištění – platy
Neodvolatelnost (kárné řízení – může ho řídit zase jen soud)
Ústavní soudnictví – modely, pravomoc, typy kontroly
Ústavní soudnictví
Ochrana ústavnosti
Vznik: USA – Marbury vs. Madison (1803)
Možnost posoudit soulad zákona s ústavou
Soudní ochrana a kontrola ústavnosti
Evropa: vznik ústavních soudů (ČSR 1920)
Po 2.sv.v. – koncepce přímé uplatitelnosti ústavních katalogů ústavních soudů
Předpoklady vzniku:
Existence psané ústavy
Hierarchicky strukturovaný právní řád
Ústava má ideu hodnotového řádu – základní práva a svobody
Soudce jmenován na návrh prezidenta s potvrzením senátu
Funkční období na 10-12 let
Nelze se jím stát opakovaně
Modely
Všeobecné, difúzní
Vykonávají to obecné soudy
Soudů jsou tisíce
USA, VB
Kontrola ústavnosti je možná pouze u konkrétních sporů
Specializované, koncentrované
Středoevropský model
Jeden soud specializovaný na ústavní věci
Založeno na abstraktních problémech
Funkce:
Závisí na modelu soudnictví
Kontrola právních předpisů
Abstraktní – typické pro evropský model
nemusí být žádná konkrétní kauza, ale posuzuje, zda konkrétní § není v rozporu s ústavou
Konkrétní – když to vyjde z konkrétní kauzy
Předběžná – zkoumám před tím, než se předpis stane součástí právního řádu (v ČR ne, např. Francie)
Následná – po publikaci ve sbírce
Ústavní stížnosti
Pouze v kontinentálním modelu
Speciální návrh na přezkum
Kompetenční spory
Zejména ve federacích
Volební, mandátové spory
Impeachment – v Evropě
Žaloby vůči vrchním představitelům státu řeší ÚS
Typy kontroly
Kontrola ústavnosti následná
Zabývá se výlučně už platným právem
Pokud je zákon protiústavní, pak jej zruší a může jej ústavní soud i nahradit
Kontrola ústavnosti předběžná
Prevence – chce se zabránit vydávání protiústavních zákonů
Předměty kontroly
Zkoumání formálních podmínek, za kterých byl zákon schválen
Zkoumání obsahu předpisu
Pokud dojde nedodržení jednoho předchozího bodu, je zákon prohlášen za protiústavní a zákon je nadále neplatný
Individuální stížnosti – pokud byly vyčerpány všechny ostatní možnosti kontroly a prostředky ochrany práva
Kompetenční spory – spory mezi státními orgány navzájem
Ústavní žaloby proti veřejným činitelům
36. Lidská práva
práva fyzických osob, která vyplývají z pouhé příslušnosti k lidského rodu
týkají se různých oblastí, v nichž jedinec nemá podléhat kontrole státu, pokud zároveň respektuje zákony
vyplývají z lidské přirozenosti a principů humanity dodržování těchto práv je podmínkou demokracie a právního státu
charakteristika lidských práv
univerzální – platná pro všechny
nezrušitelná – stát je nemůže zrušit, některá může ve veřejném zájmu omezit
nepromlčitelná – jsou trvale vymahatelná, čas na nich nic nemění
nezadatelná – nejsou výtvorem státní moci, stát je však musí respektovat