NCP1_6 - Předběžná ochrana práv
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
také uloží navrhovateli, aby ve lhůtě, kterou mu určí, podal u soudu návrh na zahájení
řízení.
To však neplatí, může-li být řízení ve věci zahájeno i bez návrhu (§ 12 odst. 2
ZŘS).
Výrok PO –
povinnost podat návrh na zahájení řízení
− Uloží-
li soud při nařízení předběžného opatření navrhovateli, aby ve lhůtě, kterou
mu určí, podal u soudu návrh na zahájení řízení (žalobu), je k zachování této lhůty
nutné, aby žaloba byla nejpozději v poslední den lhůty doručena soudu;
v
opačném případě předběžné opatření zanikne.
Usnesení NS ze dne 21. 1. 2005, sp. zn. 20 Cdo 2647/2003
Nařízení předběžného opatření – limity – např. usnesení ÚS ze
dne 12.
března 2002 sp. zn. III. ÚS 394/01
−
Základním smyslem předběžného opatření je ochrana toho, kdo o jeho vydání
žádá, přičemž musí být respektována ústavní pravidla ochrany i toho, vůči komu
předběžné opatření směřuje (čl. 90 Ústavy České republiky), avšak ochrana toho,
vůči komu předběžné opatření má směřovat, nemůže dosáhnout takové míry, aby
prakticky znemožnila ochranu oprávněných zájmů druhé strany.
−
I na vydání předběžného opatření jsou kladeny požadavky plynoucí z ústavního
práva na soudní ochranu. To znamená, že musí mít zákonný podklad [čl. 2 odst.
2Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“)], musí být vydáno
příslušným orgánem (čl. 38 odst. 1 Listiny) a nemůže být projevem svévole (čl. 1
Ústavy České republiky a čl. 2 odst. 2 a 3 Listiny).
Limitace základními právy a svobodami
− Při ukládání povinnosti předběžným opatřením je cílem ochrana toho, kdo o jeho vydání
žádá, avšak ochrana toho, vůči komu předběžné opatření má směřovat, nemůže