pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
lití na „ztracenou formu“ = tvar výrobku se vymodeloval z vosku, následně se
obalil hlínou a dalo se to vypálit, při tom vypalování se vosk roztopil a vytekl,
do dutiny se nalil tekutý kov
o finální úprava výrobku
kování, zbavení hran a nálitků (nějaký nechtěný výstupek?), popř. výzdoba
kování za studena
typy bonz. artefaktů
o nádoby, šperky, hřivny? (nebo jen měděné, sloužily jako platidlo?)
o spony, hřebeny, zbraně, záchodové mísy,...)
23
17. Nejvýznamnější kultury doby bronzové rozšířené na současném území ČR, jejich základní
charakteristika a nejvýznamnější lokality.
Únětická
o podle Únětic u Prahy
o sídlištní keramika – kvalitně zpracovaná a pálená, ale málo zdobená
o 1.bronz. artefakty – sekery, dýky
o otevřená sídliště + zásobní jámy další lokality
Postoloprty, Vepřek, Slaný, Mušov, Dolní Věstonice, Olomouc- Slavonín,…
o pohřebiště- od malých (40) po větší (až 140 hrobů)
Maďarovsko-věteřovská
o podle Věteřova (Hodonínsko)
o nížinná neopevněná sídliště i hradiště
o kvalitní keramika, kostěná a parohová industrie
o pohřebiště – málo dokladů, lidé byli možná pohřbíváni v jámách na sídlištích
o další lokality: Praha-Bohnice, Sedlec-Koldberky, Blučina, Borotice
Mohylová (Středodunajská)
o pohřby pod mohylami
o nadzemní i zahloubené domy
o rozvoj zpracování bronzu a výroba bronzové industrie (břitvy, srpy, nově meče)
o vznik specializovaných řemesel
o lokality: Brno-Černé pole, Hradisko u Kroměříže, Hradisko u Svitávky
Kultury popelnicových polí
o knovízská (J Čechy)
o velatická a podolská (J Morava)
o k. lužických popelnicových polí (S a stř. Morava, S a V Čechy)
o žárové pohřby
24
18. Náboženské představy v době bronzové a halštatské.
Doba bronzová
pro dobu bronzovou je příznačný rozvoj duševní činnosti a myšlení, projevují se nejen ve vyšších
formách náboženství, nýbrž i v nárustu odborných vědomostí (metalurgie, matematika,
astronomie, medicína)
náboženské představy: lidé doby bronzové lze shrnně označit jako polyteistické.
v egejské oblasti je v hérojské epoše řeckých dějin (12-8p.n.l) zaznamenán již celý panteon
bohů různého zaměření (bohové nebeští, pozemští, vodní, pozemní), který má své tradice
víra v tyto jednotlivé bohy se přenáší i do nitra EV, kde se ovšem o tom máme jen nepřímé
archeologické doklady
rozvoj animistických představ nachází své vyvrcholení v době popelnicových polí ve
všeobecném rozšíření kremačního pohřebního ritu
Doba halštatská
v halštatu se již začal polytheismus mírně diferencovat
dá se charakterizovat jako obecná víra v absolutní moc bohů, úctou k jejich přikázání, zachování
zvykových tradic života, spojenou s heroizací nebo přímo zbožštěním panovníků