pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Zápisky o válce galské (Commentari de bel o gal ico) - Gaius Iulius Caesar
společnost tvořili equites (jezdci, jakási keltská aristokracie), druides (kněží) a plebs (běžné
obyvatelstvo)
oppidum (hrazené sídliště)
aedificium (dvorec nebo samostatně stojící stavba)
vicus (běžné vesnice)
interpretatio Romana
Morava a Čechy
5. století př.n.l. – časný latén, 1. Keltové
1. pol. 4. století př.n.l. druhá vlna keltské expanze – Bojové
3. století př.n.l. na Moravě Bójové vystřídáni kmenem Volků – Tektoságů
2.pol. 2.století př.n.l. – nový příliv Keltů z jihu (snad opět Bójů) a začátek budování oppid
polovina 1. století př.n.l. –konec oppid i keltského osídlení
pouze na východní Moravě a S Slovesku zůstávají Kotinové – púchovská kultura
2. pol. 1. stol. – průnik prvních Germánů – przeworská kultura, Marobud …
Čechy – na severní haranici S Čechy – podmokelská a kybylská skupina
32
24. Keltské náboženství
vládl typický partikularismus (každý kmen měl ze začátku své bohy), ale postupně se vytvářel
obecný keltský patron
ten ovládala trojice bohů
o Taranis – hromovládný pán nebe
o Teutates – bůh války
o Esus – bůh stromoví
triádu doplňují další bohové
o pán ohně Sucel us
o bůh života a smrti Cernunnos
o bohyně a ochránkyně koní a pocestných Epona, její manžel nebo syn Lug
o bohyně lékařství Sirona
některé bohy nedovedeme pojmenovat, ale můžeme je identifikovat podle jejich symbolů (bůh
s kancem, bůh s hady, dvojhlavý bůh)
z řady lokálních bohů je třeba zmínit bohyni léčivé síly Sequanu, k jejíž poctě ukládali k
pramenům Seiny lidské sošky, nebo boha Belena, uctívaného v Gáli , S IT., Noriku
vedle bohů byli uctíváni také hérové (zboštělí hrdinové lidského původu)
náboženskou doktrínu a kult pěstovali druidové, kteří znali mytologi , písmo, byli nositelé všech
tahdy známch vědních oborů (medicína, astrologie, právo, věštby)
podstatou učení druidů byla víra v nesmrtelné body, duše a reinkarnaci a přísná morálka
druidové měli moc soudní, trestní, a jednak byli vychovatelé dětí knížecích rodin mohli
ovlivňovat i nejvýznamnější politická rozhodnutí
druidové byli pověstní organizováním pompézních náboženských obřadů, přinášely i lidské
oběti (kult uťatých hlav a lebek)
každý bůh ,,vyžadoval" určitý rituál popravy (utopení, upálení, pověšení)
hlavy obětí vystavovali na posvátných místech, např. ve svatýních na oppidech
uctívali posvátné stromy: dub, habr, jmelí
uctívali posvátné ptáky: labuťe, kohout, jeřáb, mluvící havran
uctívali posvátné zvířta: kůň, jelen, kanec
uctívali i vodní prameny, vřídla
kromě druidů existoval ještě nižší kněžský stav – euhagové, dále proroci, kněžky – věštkyně a