pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
sekerky
o naleziště:
Turnov, Slatinky (Prostějovsko), Brno- Býčí skála, Náklo u Olomouce
28
21. Halštatský umělecký styl – charakteristika a příklady.
 velké mohyly doplněné situlovým uměním 
 zdobené knížecí hroby 
 bronzové situly (vědra s držadlem) zdobené reliéfními postavami zvířat a lidí či výjevy z života 
 některé keramografické výjevy (Šoproň, Nová Košariská) i scény ze situl lze interpretovat jako 
hru na hudební nástroje (dechové či strunové)
 ve Slezsku vznikají centra malované keramiky zdobené geometrickými motivy 
 bronzové a hliněné sošky zvířat, urny ve tvaru chýší, kultovní vozíky (Strettweg), hliněné 
amulety, posvátné závěsky různých tvarů (podoba štítu, listu, hvězdice,…), dvojité a trojité 
nádobky, picí rohy, jednoduchá štěrchátka, býčí plastiky, závěsné řetízky, růžicové jehlice, 
spony, železný meč s hřibovitou hlavicí (Wroclaw), bronzová naběračka s pákovitou rukojetí 
(Kiertz), bronzová amfora (Sulów). Černo- a červenofigurová řecká keramika 
 střední Evropa
o plátěnická kultura
velká „knížecí“ mohyla (Náklo, Těšetice u Olomouce)
bohatá komorová hrobka (Jevíčko) i skromnější hrobky (Moravičany)
mísovité urny, květináče, hrnky, šálky, vzácně malované talířovité mísy, 
poháry v podobě lidské boty (Jíkev u Nymburka), zvířecí figurky,… 
z železných předmětů
 nože, sekery, šídla, jehly, vzácně srpy 
 ozdoby – železné spony, jehlice s labuťovitě prohnutým krčkem, 
kruhové nebo žebrované náramky, hroty kopí a oštěpů, vzácně i 
meče, dýky, součásti koňských postrojů 
29
22. Charakterizuj laténský výzdobný styl a uveď příklady.
 je výsledkem působení vlivů středomořské antické kultury (etruské a řecké) na halštatský svět
a jeho geometrický výzdobný styl užívá nové orientální – zvířecí a rostlinné motivy (např. 
gryfy, rybí měchýře, palmety, úponky, lotosové květy) 
 zakřivené linie a plochy spojované do hybridních a fantaskních tvarů 
 typická je silná stylizace, abstrakce a fantaskní ornamentika 
 vrchol ve 3. století př. n. l. 
 monumentální plastika je poměrně řídká a je pevně spjata s kultovními a náboženskými 
představami typická je drobnotvará plastika
 výtvarný sloh se projevuje nejlépe v uměleckém řemesle (šperk, toreutika, výzbroj), v
sochařství a monumentální bronzové plastice
 proslulé skulptury keltských bohů, héroů či druidů mívají jednotný maskovitý výraz tváře,
která se více podobá ornamentu odvozenému z přírodní vegetace (rybí oči, spirálovitě 
zatočené obočí a knír, bohatě stylizovaný účes) 
 toto metamorfozou mělo snad být vyjádřeno stálé prolínání světa lidí a přírody. 
 takovým pojetím se keltští umělci odlišovali od řeckých, kteří se naopak snažili o co 
