pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o nadzemní domy i polozemnice
Bolerázská skupina
o Olomouc-Dómské návrší, Hlinsko, Lipník nad Bečvou
o artefakty – talíře, dvoudílné mísy, sekeromlaty, závěsné nádobky
Badenský kulturní komplex
o hradiska: Lipník nad Bečvou
o sídliště: Těšetice-Kyjovice
kultura kulovitých amfor
o malá otevřená sídliště
o hroby na sídlištích
Řivňáčská kultura
o hradiska Denemark u Kutné Hory, Homolka u Stehelčevsi…
19
Jevišovická kultura
o malá hradiska Staré Zámky u Líšně, Vysočany, Staré Zámky u Jevišovic
kultura zvoncovitých pohárů
o malá sídliště – několik sídlištních jam (zásobnice, hliník)
Olomouc – Slavonín
o pohřebiště: plochá x mohylová
Ivanovice na Hané, Hulín – Pravčice….
20
15. Vývoj náboženských představ v neolitu a eneolitu.
Neolit
duchovní život neoliticko – mezolitických základů, je však daleko pokročilejší
přizpůbujte se novému zemědělskému hospodářství
i nadále dominují doklady přírodního náboženství, ve srovnání s mladším paleolitem je
skromnější estetická kultura, rozvíjí se zárodky exaktních znalostí ( astronomie, medicína,
geometrie)
přírodně náboženské představy vycházely z ideí animismu a démonismu.
nástup animismu přímo dokládá žárový pohřební ritus, uplatňující se porůznu od středního
neolitu
v mladším neolitu se počítá již se vznikem představ nejstaršího univerzálního ženského
božstva (Magna Mater), ztotožňovaného s matkou Zemí, a jejího nebeského protipolu –
slunečního božstva
ústředním bodem se stalo zajištění úrody polí a reprodukce života vůbec
do pozadí ustoupily lovecké kulty
archeologie částečně prokázala existenci zemědělských rituálů (magi vegetativních sil
přírody, zvl. Deště, slunce, vody, ženy – matky – země)
postava ženy se stala symbolem plodnosti a úrody vůbec
úkazy na to početné ženské hliněné sošky tzv. Gynekomorfní nádoby, aplikace lidských
atributů mna keramice atd.
něktré ženské figury např. sošky sedící na trůně – znázorňují ženu – kněžku při náboženských
obřadu, jiné také interpratce sošek jako zobrazení Sibyl – věštkyní a prorokyní, schopných
nadsmyslových vjemy ,,komunikovat s bohy"
sluneční kulty, které se budou rozvíjet zejména v mladších obdobích pravěku, dokládají pro
neolit a eneolit některé keramické modely kultovních scén, např. soubor křesílek, stolečků a
bubnůtarentů, pomalovaných slunečními symboly, Ovčarova (Bulharska)
rozvinutý duchovní život neolitců dokládají i další početné, zejména mladoneolitické
,,kultovní" předměty (zvířecí figury, modely, zoomorfní nádobky, posvátné stolečky) a rytiny
na keramice (dvojitá sekera labrys, motiv deště, motiv obilného klasu)