pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o nadzemní domy i polozemnice
 Bolerázská skupina
o Olomouc-Dómské návrší, Hlinsko, Lipník nad Bečvou
o artefakty – talíře, dvoudílné mísy, sekeromlaty, závěsné nádobky
 Badenský kulturní komplex
o hradiska: Lipník nad Bečvou
o sídliště: Těšetice-Kyjovice
 kultura kulovitých amfor
o malá otevřená sídliště
o hroby na sídlištích
 Řivňáčská kultura
o hradiska Denemark u Kutné Hory, Homolka u Stehelčevsi…
19
 Jevišovická kultura
o malá hradiska Staré Zámky u Líšně, Vysočany, Staré Zámky u Jevišovic
 kultura zvoncovitých pohárů
o malá sídliště – několik sídlištních jam (zásobnice, hliník)
Olomouc – Slavonín
o pohřebiště: plochá x mohylová
Ivanovice na Hané, Hulín – Pravčice….
20
15. Vývoj náboženských představ v neolitu a eneolitu.
Neolit
 duchovní život neoliticko – mezolitických základů, je však daleko pokročilejší 
 přizpůbujte se novému zemědělskému hospodářství 
 i nadále dominují doklady přírodního náboženství, ve srovnání s mladším paleolitem je 
skromnější estetická kultura, rozvíjí se zárodky exaktních znalostí ( astronomie, medicína, 
geometrie) 
 přírodně náboženské představy vycházely z ideí animismu a démonismu. 
 nástup animismu přímo dokládá žárový pohřební ritus, uplatňující se porůznu od středního 
neolitu
 v mladším neolitu se počítá již se vznikem představ nejstaršího univerzálního ženského
božstva (Magna Mater), ztotožňovaného s matkou Zemí, a jejího nebeského protipolu – 
slunečního božstva 
 ústředním bodem se stalo zajištění úrody polí a reprodukce života vůbec 
 do pozadí ustoupily lovecké kulty 
 archeologie částečně prokázala existenci zemědělských rituálů (magi vegetativních sil 
přírody, zvl. Deště, slunce, vody, ženy – matky – země)
 postava ženy se stala symbolem plodnosti a úrody vůbec 
 úkazy na to početné ženské hliněné sošky tzv. Gynekomorfní nádoby, aplikace lidských 
atributů mna keramice atd.
 něktré ženské figury např. sošky sedící na trůně – znázorňují ženu – kněžku při náboženských
obřadu, jiné také interpratce sošek jako zobrazení Sibyl – věštkyní a prorokyní, schopných 
nadsmyslových vjemy ,,komunikovat s bohy" 
 sluneční kulty, které se budou rozvíjet zejména v mladších obdobích pravěku, dokládají pro
neolit a eneolit některé keramické modely kultovních scén, např. soubor křesílek, stolečků a 
bubnůtarentů, pomalovaných slunečními symboly, Ovčarova (Bulharska) 
 rozvinutý duchovní život neolitců dokládají i další početné, zejména mladoneolitické
,,kultovní" předměty (zvířecí figury, modely, zoomorfní nádobky, posvátné stolečky) a rytiny 
na keramice (dvojitá sekera labrys, motiv deště, motiv obilného klasu) 
