pravěk otazky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kromě toho, ale dále přežívá staré animistickéa démonistické pověry, také musíme
předpokládat i jakýsi svět duchů
v raně keltském světě doby halštatské se rozvíjel kult místních kmenových bohů, z nichž se
později mnozí dostanou do celokeltského panteonu
v mimokeltském světě lze z přímých archeologických pramenů vytušit víru v ženské bohyně
o na keramických nádobách středodunajské kalenderberské oblasti se často objevu
kromě jiných motivů i malované ženské postavy, a to buď v celkem realistické podobě
se zvednutými pažemi, nebo jsou schématizované ve tvaru trojúhelníku s vybíhajícími
háčky, či zakódované do metopovitě členěných trojúhelníků
všechny postavy jsou v jakési póze zobrazující náboženský trans, nebo kontakt s božstvem a
nebo jde také přímo o zobrazení samotného božstva
jiný příklad nabízí malovaná výzdoba na nádobě z nekropole Dolné Janíky na západním
Slovensku
o je tu zobrazen strom s lidskou postavou(adorantkou- uctívačkou,prosebnicí) s
náušnicemi a se zvednutýma rukama, posazenou na vrcholu stromu, malba je dále
doplněná do kosočtverce stylizovaným motivem ptáka a ještě je doplněna o trikvetrum
o schéma stromu může být jakýmsi symbolem pro les nebo přímo o symbol posvátného
háje
25
o pak by se tato malba dala chápat, že žena na nádobě představuje kněžku nebo přímo
bohyni
kromě ženských postav jsou dále zobrazovány vozy, podle toho, že jsou zobrazované čtyřkolové
vozy může jít o božstvo podsvětí tzv. chtonické, ale také může třeba symbolizovat pohřbeného
bojovníka nebo velmože, nebo také může zpodobňovat jízdu válečného božstva jak je tomu
možná na rytině na obličejové urně z nekropole východopomořanské kultury, která ji často
spolu se slunečními symboly zobrazovala
za podobu božstva také považovat i vzácné antropomorfní plastiky z okruhu lužické kultury
o hlavně jde o dutou plastiku ženy, držící v rukách nádobu, nádoba je otvorem ve dně
propojená se samotnou figurkou
o našla se na pohřebišti u Dezsczna v Polsku, byla z části zahloubena do písku a obložena
drobnými nádobkami, je připodobňována orientálním soškám typu Astarty, může tedy
představovat ženské božstvo úrody, plodnosti nebo zobrazení kněžky, která provádí
obětování
můžeme předpokládat, že tak jako v Řecku se již vyskytoval bůh léčitelství, tak i halštatská
populace ho mohla mít
dá se říct, že v tomto období se vyskytovalo božstvo uraniční (slunce, měsíce, hvězd, povětří,
ohně), pozemské (bohyně plodnosti, zrození, úrody, umění...), válečné, vodní a božstvo
podsvětí
hlavní etnické skupiny měly svá vrchní ochranná božstva
pohřební areály
o birituální pohřební ritus, mohyly, pohřební komory, pohřební jamky, ploché jámové